Αβεβαιότητα για την πρόσβαση στις στρατιωτικές σχολές
Εως το τέλος Σεπτεμβρίου θα αποσαφηνιστεί εάν οι στρατιωτικές σχολές θα ενταχθούν και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2025. Η απόφαση των υπουργείων Αμυνας και Παιδείας θα κρίνει εάν υποψήφιοι που στοχεύουν σε μία θέση στις στρατιωτικές σχολές, έχασαν την ευκαιρία να επιλέξουν το 4ο επιστημονικό πεδίο, και να εξετασθούν, όπως θεωρείται, σε ευκολότερα μαθήματα.
Ειδικότερα, όπως είχε παρουσιάσει η «Κ» (6/9) το υπουργείο Αμυνας προωθεί μέτρα ώστε η καριέρα στις Ενοπλες Δυνάμεις να ξαναγίνει ελκυστική. Ετσι, οι στρατιωτικές σχολές εντάσσονται σε όλα τα επιστημονικά πεδία του μηχανογραφικού δελτίου (έως και τις φετινές Πανελλαδικές ήταν μόνο στο 2ο, των θετικών και τεχνολογικών επιστημών), θα υπάρξει αναπροσαρμογή των μισθών των σπουδαστών στις στρατιωτικές σχολές στα πρότυπα των σχολών της αστυνομίας, και θα ανακαινιστούν οι υποδομές των στρατιωτικών σχολών προκειμένου αυτές να ανταποκρίνονται σε σύγχρονα πρότυπα, ώστε η ποιότητα ζωής των σπουδαστών να είναι υψηλή.
Ως προς την ένταξη των σχολών και στα τέσσερα πεδία, πηγές του υπουργείου Παιδείας ανέφεραν χθες στην «Κ» ότι η τελική απόφαση για το εάν θα ισχύσει από τις Πανελλαδικές του 2025 ή του 2026, δεν έχει αποφασιστεί. Ωστόσο η ανακοίνωση των μέτρων πυροδότησε το ενδιαφέρον των φετινών υποψηφίων αλλά και το άγχος τους.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» από λύκεια της Αττικής, υποψήφιοι που επέλεξαν το 2ο επιστημονικό πεδίο για να διεκδικήσουν μία θέση σε Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών (ήταν μόνο στο 2ο ενταγμένες έως και φέτος), σκέφτηκαν να αλλάξουν πεδίο και να επιλέξουν το 4ο (οικονομίας και πληροφορικής), καθώς οι υποψήφιοι του 4ου έχουν πλεονέκτημα σε σχέση με τους υποψηφίους του 2ου, λόγω ευκολότερων μαθημάτων. Στο 2ο εξετάζονται η Νεοελληνική Γλώσσα-Εκθεση και Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Χημεία και στο 4ο η Νεοελληνική Γλώσσα, τα Μαθηματικά, η Πληροφορική και η Οικονομία.
Σε μειονεκτική θέση
Ωστόσο, η προθεσμία για αλλαγή επιστημονικού προσανατολισμού – πεδίου έχει ολοκληρωθεί. Αρα, τα υπουργεία Αμυνας και Παιδείας είτε θα πρέπει να δώσουν επιπλέον χρόνο στους υποψηφίους να αλλάξουν πεδίο (στην περίπτωση που οι στρατιωτικές ενταχθούν από το 2025 σε όλα τα πεδία), είτε θα αφήσουν τα πράγματα ως έχουν (οι στρατιωτικές μόνο στο 2ο πεδίο) και η ένταξή τους σε όλα τα πεδία θα ισχύσει από το 2026. Στην περίπτωση που αποφασισθεί οι στρατιωτικές να ενταχθούν σε όλα τα πεδία από τις Πανελλαδικές του 2025, χωρίς ωστόσο να δοθεί στους υποψηφίους προθεσμία για να αλλάξουν πεδίο, τότε οι μαθητές που επέλεξαν το 2ο πεδίο στοχεύοντας στις στρατιωτικές, θα βρεθούν σε μειονεκτικότερη θέση έναντι εκείνων που θα δηλώσουν σχολές από το 4ο πεδίο.
Ευρύτερα πάντως για την επιλογή της ένταξης σχολών σε περισσότερα του ενός επιστημονικά πεδία, τα ΑΕΙ είναι θετικά, υπό την προϋπόθεση ότι οι υποψήφιοι θα εξετάζονται στις Πανελλαδικές σε μαθήματα που θεωρούνται βασικά για τη φοίτηση σε κάθε πανεπιστημιακό τμήμα (π.χ. στις ιατρικές είναι απαραίτητη η βιολογία, στις φιλολογίες τα αρχαία). Ενδεικτικό είναι ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του μαθηματικού αναλυτή κ. Στράτου Στρατηγάκη, υπάρχουν 40 σχολές που είναι ενταγμένες και στο 4ο πεδίο και απαιτούν γνώσεις φυσικής, χημείας ή βιολογίας – μαθήματα στα οποία δεν εξετάζονται οι υποψήφιοι του 4ου πεδίου. Μεταξύ αυτών, είναι τμήματα δασολογίας, αγροτικής ανάπτυξης, αγροτικής οικονομίας και ανάπτυξης, μηχανικών πληροφορικής, συστήματος ενέργειας, περιβάλλοντος.
Από την άλλη, τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα, καθώς έχουν κάθε χρόνο πολλές κενές θέσεις λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, ζητούν από το υπουργείο Παιδείας να ενταχθούν στο 4ο πεδίο, καθώς το επιλέγουν πολλοί υποψήφιοι επειδή τα εξεταζόμενα μαθήματά του είναι ευκολότερα.
Χαρακτηριστικό είναι ότι, σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, η ΕΒΕ στο 4ο πεδίο ήταν φέτος το 8,31, ενώ στο 2ο πεδίο ήταν 9,72. Αυτό σημαίνει ότι με την ένταξη ενός τμήματος του 2ου πεδίου και στο 4ο οι υποψήφιοι του 2ου που χρειάζονταν μέσο όρο τουλάχιστον 9,72, τώρα θα μπορούν με μέσο όρο από 8,31 και πάνω να εισαχθούν στο τμήμα.
Πηγή: kathimerini.gr
Δείτε περισσότερα εκπαιδευτικά νέα: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/ekpaideftika-nea