Οι νέες βάσεις των Πανελλαδικών εξετάσεων και η σύνδεση με την αγορά εργασίας
Ριζικές αλλαγές στο τοπίο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά και της σύνδεσης των σπουδών με την αγορά εργασίας σηματοδοτούν οι φετινές βάσεις εισαγωγής των υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η διπλή κίνηση, με την απότομη «βουτιά» των βαθμολογικών βάσεων, κυρίως στο 1ο επιστημονικό πεδίο (ανθρωπιστικές σπουδές) αλλά και στο 2ο πεδίο των Πολυτεχνικών σχολών, σε συνδυασμό με την άνοδο που σημειώθηκε στα οικονομικά τμήματα του 4ου πεδίου αποτυπώνει το νέο χάρτη της σύνθεσης των νέων πρωτοετών φοιτητών των πανεπιστημιακών σχολών.
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής αλλά και οι συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στα τελικά αποτελέσματα, επιβεβαιώνοντας τους ειδικούς που είχαν επισημάνει το πόσο έχει αλλάξει το εξεταστικό σύστημα σε σχέση με τις προηγούμενες δεκαετίες. Εξάλλου στα 59 χρόνια του θεσμού των εισιτηρίων εξετάσεων είναι η πρώτη φορά που οι βάσεις ανακοινώνονται στα τέλη Ιουλίου, δηλαδή ένα μήνα νωρίτερα, από αυτό που είχαμε συνηθίσει όλοι, όλο αυτό το διάστημα: Μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί. Τύπος αλλά και οι υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας.
Και η στροφή χιλιάδων αποφοίτων λυκείου προς την επαγγελματική εκπαίδευση με την δυνατότητα που τους έδωσε το υπουργείο Παιδείας για την συμπλήρωση δεύτερου μηχανογραφικού που αφορά στα δημόσια ΙΕΚ, ολοκληρώνει το παζλ των νέων ειδικοτήτων που θα απορροφηθούν τα επόμενα χρόνια στην αγορά εργασίας. Τα επαγγέλματα του μέλλοντος περιλαμβάνουν πλέον και τεχνικές ειδικότητες, όπως έδειξαν τα φετινά αποτελέσματα αλλά τα «βαριά χαρτιά» των Πανελλαδικών εξακολουθούν να παραμένουν οι παραδοσιακά υψηλόβαθμες σχολές Ιατρικές, Πολυτεχνικές και Νομικές σχολές, ανεξάρτητα από την αυξομείωση των βάσεων. Όπως χαρακτηριστικά λέει παράγοντας του υπουργείου Παιδείας που για χρόνια ασχολείται με την πορεία των βάσεων, «Οι ίδιοι υποψήφιοι που είναι να μπουν θα μπουν αλλά με χαμηλότερες βαθμολογίες, ανάλογα με τον δείκτη δυσκολίας των θεμάτων».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας, έμπειρο αναλυτή επί χρόνια των Πανελλαδικών Εξετάσεων Γιάννη Βαφειαδάκη «παρόλο που μειώθηκε η ΕΒΕ σε πολλές σχολές έμειναν περίπου 11000 κενές θέσεις , αφήνοντας πολλά τμήματα χωρίς φοιτητές ή με ελάχιστους φοιτητές». Όπως σχολιάζει ο κ. Βαφειαδάκης «αν δεν γίνει μία κεντρική διαχείριση της ΕΒΕ σε τέσσερα χρόνια πανεπιστημιακά τμήματα θα έχουν περισσότερους καθηγητές παρά φοιτητές, αν κάθε χρόνο εισάγονται σε αυτά 5 υποψήφιοι». Είναι ενδεικτικό ότι υπάρχουν 25 πανεπιστημιακά τμήματα με εισακτέους κάτω των 20 ατόμων και 13 με εισακτέους κάτω των 10 ατόμων. Ως λύση προκρίνεται η μεγαλύτερη μέριμνα για την σίτιση και την στέγαση, που έχει ξεκινήσει και μέσω ΣΔΙΤ, που θα διευκολύνει τους φοιτητές να πάνε σε καλά τμήματα, όπως το Μαθηματικό Σάμου, το οποίο είναι μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Δεν είναι τυχαίο ότι στη Νοσηλευτική Διδυμοτείχου όλες οι θέσεις έμειναν κενές, όπως έγινε πέρυσι στην Αρχιτεκτονική Ξάνθης, ενώ κενές θέσεις έμειναν σε στρατιωτικές σχολές όπως στη Σχολή Ευελπίδων (ΟΠΛΑ) και στην Σχολή Ναυτικών Δοκίμων.
Όπως τονίζει «είναι σημαντική η πτώση στο 1ο επιστημονικό πεδίο των ανθρωπιστικών σπουδών , στο οποίο υπήρχαν και 5500 υποψήφιοι λιγότεροι ενώ αντίστοιχο φαινόμενο αλλά με σημαντική άνοδο είχαμε στο 4ο επιστημονικό πεδίο με εκρηκτική άνοδο των μεσαίων και χαμηλόβαθμων σχολών». Σε ότι αφορά στο ότι οι περισσότεροι μπήκαν εφέτος στις σχολές πρώτης επιλογής, ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ λέει ότι αυτό έγινε καθώς λόγω της ΕΒΕ, δεν μπορούσαν να βάλουν όλες τις σχολές, όπως στο παρελθόν.
Στην «ταυτότητα» των φετινών Πανελλαδικών αναγράφεται η αύξηση του συνολικού αριθμού των εισαχθέντων σε ΑΕΙ και Δημόσια ΙΕΚ σε 75.154 φέτος έναντι 71.833 το 2021, το 93% των επιτυχόντων εισάγεται σε Σχολή-Τμήμα μέσα στις πρώτες 10 προτιμήσεις του, το ποσοστό εισαγωγής στα ΑΕΙ αυξήθηκε στο 62,1%, έναντι 61,1% το 2021. Ο απόλυτος αριθμός εισαχθέντων 2022 σε ΑΕΙ ανέρχεται σε 61.682, το ποσοστό εισαγωγής στα Δημόσια ΙΕΚ μέσω παράλληλου μηχανογραφικού αυξήθηκε στο 65,9%, έναντι 37,7% το 2021 ενώ το 24,8% όσων υπέβαλαν παράλληλο μηχανογραφικό έχει επιλέξει Δημόσιο ΙΕΚ σε διαφορετική περιφέρεια από αυτή του μόνιμου τόπου κατοικίας.
Καταγράφεται επίσης, πτώση όχι μόνο στις περιζήτητες σχολές αλλά και σε τμήματα δεύτερης ζήτησης σε όλα τα επιστημονικά πεδία, με «γκρέμισμα» ακόμα και περισσότερο από 2000 χιλιάδες μόρια σε κάποιες περιπτώσεις, με εξαίρεση κάποια οικονομικά τμήματα που σημειώνουν άνοδο ή δείχνουν σταθεροποιητικές τάσεις.
Και εφέτος εισέρχονται στα Πανεπιστήμια με βαθμούς κάτω από τη βάση, και μάλιστα το «κατώφλι» έπεσε σε σχέση με πέρυσι. Ετσι στο τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής στην Κοζάνη η βάση διαμορφώθηκε στα 7.800 μόρια στο τμήμα Ασφαλιστικής στα Γρεβενά στα 7740 και Περιφερειακής Ανάπτυξης στην Αμφισσα με 6880 μόρια.
Συνολικά εισήχθησαν στα Πανεπιστήμια, στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, στην ΑΣΠΑΙΤΕ, στην ΑΣΤΕ, στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές και στις Ακαδημίες της Πυροσβεστικής, του Εμπορικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος 61.682 υποψήφιοι ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας . O συνολικός αριθμός των υποψηφίων με οριστικοποιημένο παράλληλο μηχανογραφικό φέτος ανήλθε σε 20.432, εκ των οποίων 18.812 υποψήφιοι είναι απόφοιτοι Λυκείων σχολικού έτους 2021-2022, ενώ 1.620 είναι απόφοιτοι παλαιότερων ετών. Επίσης, 157 υποψήφιοι επιλέχθηκαν στην ειδική κατηγορία, ενώ 20.275 επιλέχθηκαν στη γενική κατηγορία.
Οι σχολές με την υψηλότερη βάση:
ΙΑΤΡΙΚΗΣ (ΑΘΗΝΑ) 18.800
ΙΑΤΡΙΚΗΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ) 18.550
ΙΑΤΡΙΚΗΣ (ΠΑΤΡΑ) 18.505
Οι σχολές με την χαμηλότερη βάση:
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (Άμφισσα) – 6.880
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ (Γρεβενά) – 7.740
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ (Κοζάνη) – 7.800
Οι σχολές με τη μεγαλύτερη πτώση:
ΦΥΣΙΚΗΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ) -2.237 ΛΙΓΌΤΕΡΑ ΜΟΡΙΑ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΛΑΡΙΣΑ) -1.950
ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) -1.739
Οι σχολές με τη μεγαλύτερη άνοδο:
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΑΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΑΘΗΝΑΣ +6.672
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) +2.948
ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (ΑΙΓΑΛΕΩ) +2.850
Πηγή: protothema.gr
Δείτε περισσότερα εκπαιδευτικά νέα: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/ekpaideftika-nea