Champions League: Έπιασε δουλειά και εντυπωσιάζει το νέο ημιαυτόματο οφσάιντ του VAR
Η τεχνολογία έχει μπει για τα καλά στα γήπεδα με τη χρήση του VAR που συνεχίζει να εξελίσσεται. Στο πλαίσιο αυτό και προκειμένου να υπάρχει περισσότερη δικαιοσύνη στο ποδόσφαιρο αλλά λιγότερες σκιές ως προς τις αποφάσεις που λαμβάνονται, ιδίως στην γκρίζα ζώνη του οφσάιντ, τέθηκε σε εφαρμογή στους ομίλους του Champions League το αποκαλούμενο ημιαυτόματο οφσάιντ, που δίνει απαντήσεις με λεπτομέρεια... χιλιοστού στο ερώτημα αν είναι οφσάιντ ή όχι ένας παίκτης. Και το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό...
Ήδη στα παιχνίδια που άνοιξαν την αυλαία της φάσης των ομίλων το ημιαυτόματο οφσάιντ αποσαφήνισε και βοήθησε για να διαλευκανθούν τα... μυστήρια. Αρχικά στο παιχνίδι της Ντιναμό Ζάγκρεμπ με την Τσέλσι, παρουσιάστηκε το γραφικό που έδειξε το ξεκάθαρο οφσάιντ σε παίκτη της Τσέλσι...
Την ίδια ώρα στο Ντόρτμουντ ακυρώθηκε γκολ της Κοπεγχάγης με το ημιαυτόματο σύστημα να εξηγεί άμεσα τον λόγο της ακύρωσης με ένα διαφωτιστικό γραφικό...
Tι είναι το ημιαυτόματο οφσάιντ
Μια απ' τις βασικές διαφορές στη χρήση του ημιαυτόματου συστήματος οφσάιντ σχετίζεται με την μπάλα, πάνω στην οποία θα υπάρχει αισθητήρας που θα εντοπίζει αμέσως και με απόλυτη ακρίβεια την τελική επαφή με το πόδι του παίκτη που πραγματοποιεί την υπό έλεγχο πάσα. Παράλληλα, εξελίσσεται το σύστημα με την τεχνολογία ανίχνευσης άκρων, δηλαδή το επίμαχο σημείο μεταξύ επιτιθέμενου και αμυνόμενου που θα καθορίζει αν υπάρχει ή όχι οφσάιντ. Αυτό θα προκύψει απ' τα δεδομένα που θα λαμβάνει το σύστημα απ' τις κάμερες αποκλειστικής χρήσης που θα είναι τοποθετημένες σε όλο το γήπεδο προκειμένου να καταγράφεται η ακριβής θέση των παικτών μέσα στο γήπεδο σε απόσταση... χιλιοστού.
Ουσιαστικά το σύστημα δημιουργεί 29 σημεία δεδομένων ανά παίκτη, ιχνηλατώντας τα διάφορα μέρη του σώματος για να δημιουργήσει ένα τρισδιάστατο σκελετικό μοντέλο, που ουσιαστικά θα φανερώνει το σημείο το σώματος (του επιτιθέμενου και του αμυνόμενου) που προεξέχει. Εκεί ουσιαστικά θα τοποθετείται η γραμμή του οφσάιντ που θα αποσαφηνίζει γρήγορα και σχεδόν αλάνθαστα (μέχρι να αποδειχτεί στην πράξη βεβαίως) αν υπάρχει οφσάιντ ή όχι.
Σημειωτέον ότι μόλις ληφθεί η τελική απόφαση απ' τον AVAR (ο βοηθός VAR, υπεύθυνος για τη γραμμή οφσάιντ), η τεχνολογία που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη θα μετατρέπει τις εικόνες σε τρισδιάστατο animation που θα προβάλλεται τόσο στην οθόνη του σταδίου όσο και στην τηλεοπτική μετάδοση.
Ο όρος ημιαυτόματο (κι όχι αυτόματο) οφσάιντ χρησιμοποιείται επειδή η FIFA θέλει να δίνει στους διαιτητές του αγώνα (στην προκειμένη περίπτωση στον AVAR) τον τελευταίο λόγο για την απόφαση. Ήδη πάντως στις περιπτώσεις των οφσάιντ η παρέμβαση απ' το δωμάτιο του VAR και η απόφαση που θα λάβει ο AVAR είναι αδιαπραγμάτευτη και δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αλλάξει απ' τον διαιτητή, ο οποίος δεν έχει καν τη δυνατότητα για on field review (να δει τη φάση απ' την οθόνη στον αγωνιστικό χώρο).
Το αυτοματοποιημένο οφσάιντ δοκιμάστηκε στο Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων της FIFA στο Άμπου Ντάμπι όπως και στο Arabian Cup, που έγινε στο Κατάρ τον περασμένο Δεκέμβριο.
Πηγή: ethnos.gr
Δείτε περισσότερα τεχνολογικά νέα: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/tehnologia