WHAT ARE YOU LOOKING FOR?

Popular Tags

Συνεντεύξεις

Κωνσταντίνος Καρκανιάς: Είμαστε η μόνη χώρα στον κόσμο στην οποία απαγορεύεται η ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων

KarkaniasΣυνέντευξη στο Λάμπρο Ρόδη για το eduadvisor.gr

Κωνσταντίνος Καρκανιάς, Πρόεδρος,
Σύνδεσμος Ελληνικών Κολλεγίων


Με ανοικτές ακόμη πολλές από τις διεκδικήσεις τους και με κυρίαρχο θέμα την αλλαγή του συνταγματικού πλαισίου που αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ο Κωνσταντίνος Καρκανιάς, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολλεγίων, σε μια εφ’ όλη της ύλης συζήτηση μαζί του. «Ο Σύνδεσμός μας έχει κατ’ επανάληψη παρουσιάσει τον ισχυρισμό ότι με ελάχιστη βοήθεια από την Πολιτεία θα μπορούσαμε να φέρνουμε στην Ελλάδα, κάθε χρόνο, τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ από Ξένους Φοιτητές» θα μας πει –μεταξύ άλλων– ο έμπειρος κ. Καρκανιάς καθώς μας αναλύει βήμα βήμα τι έχει γίνει, τι μένει αλλά και τι θα μπορούσε να γίνει στον κλάδο τους προκειμένου η Ελλάδα να είχε μόνο να κερδίσει!


Ποια είναι η σημερινή κατάσταση στο χώρο των Κολλεγίων;
Κατά τα τελευταία δύο χρόνια έχουν αλλάξει πολλά πράγματα σχετικά με τη λειτουργία των Κολλεγίων και την αναγνώριση των πτυχίων των αποφοίτων μας.

Δυστυχώς αυτές οι μεγάλες αλλαγές δεν έγιναν ως αποτέλεσμα μιας ευνοϊκής πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας για τα Κολλέγια αλλά ήταν αποτέλεσμα των πιέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μετά τις συνεχιζόμενες διαμαρτυρίες και του δικού μας Συνδέσμου αλλά και της Ομοσπονδίας των Συλλόγων των αποφοίτων μας.

 

Πιο συγκεκριμένα από τον Νοέμβριο του 2012 έχει αλλάξει και ο Νόμος 3696/2008, που ρυθμίζει τα θέματα της λειτουργίας μας αλλά και το Π.Δ. 38/2010, που ρυθμίζει τη διαδικασία αναγνώρισης των πτυχίων των αποφοίτων μας όταν δίδονται από Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια.

Με βάση τον πρώτο Νόμο δόθηκαν κατά τον Αύγουστο του 2013 νέες Άδειες Λειτουργίας στα Κολλέγια, τα οποία λειτουργούν πλέον με αυξημένο κύρος αφού έχει αναγνωριστεί σαφώς ο ρόλος τους ως Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, τα οποία προσφέρουν (και μόνον αυτά) Πανεπιστημιακά Προγράμματα σπουδών σε συνεργασία με Ξένα Πανεπιστήμια.

 

Με βάση το ανανεωμένο Π.Δ. 38/2010 επιβάλλεται πλέον η αναγνώριση όλων των πτυχίων, τα οποία Πανεπιστήμια χωρών της Ε.Ε. απονέμουν στους αποφοίτους των Κολλεγίων. Με βάση αυτό το Π.Δ. έχουμε δύο ειδών αναγνωρίσεις:

  • Αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων με βάση την Οδηγία 36|2005 που αφορά τα νομοθετικά ρυθμιζόμενα επαγγέλματα, δηλαδή εκείνα που χρειάζονται άδεια ασκήσεως, όπως του πολιτικού μηχανικού ή του δικηγόρου ή του ψυχολόγου.
  • Αναγνώριση Επαγγελματικής Ισοδυναμίας Τίτλων Ανώτατης Εκπαίδευσης για τους κατόχους πτυχίων από Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της Οδηγίας 36|2005, δηλαδή πτυχίων σε γνωστικά αντικείμενα που οδηγούν σε μη νομοθετικά ρυθμιζόμενα επαγγέλματα, όπως για παράδειγμα η Διοίκηση Επιχειρήσεων, το Μάρκετινγκ, η Πληροφορική, η Ναυτιλία κ.λπ.


Αρμόδιο όργανο για τη χορήγηση της επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων των αποφοίτων των Κολλεγίων με εκείνα των αποφοίτων των ελληνικών ΑΕΙ είναι το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ), το οποίο αφού εξετάσει τη διάρκεια και το πρόγραμμα των σπουδών που έχει ακολουθήσει κάθε απόφοιτος κολλεγίου, αποφαίνεται για τη χορήγηση της ισοδυναμίας.

Με αυτό τον τρόπο κατοχυρώνονται πλέον τα επαγγελματικά προσόντα των αποφοίτων μας και αίρονται τα όποια εμπόδια στην άσκηση του επαγγέλματός τους. Αυτό σημαίνει ότι οι απόφοιτοι ελληνικών κολλεγίων, τα οποία έχουν συνάψει συνεργασίες με Πανεπιστήμια χωρών της Ε.Ε., θα μπορούν να έχουν τα ίδια ακριβώς δικαιώματα ασκήσεως επαγγέλματος σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα με εκείνα που διαθέτουν οι απόφοιτοι ελληνικών πανεπιστημίων. Είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι έχουν ήδη εκδοθεί από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) πολλές αναγνωρίσεις μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών και αναμένουμε ότι σύντομα θα ξεκινήσουν και οι αναγνωρίσεις προπτυχιακών τίτλων. Αυτή είναι μια σημαντική εξέλιξη γιατί φέρνει, πλέον, επισήμως τα Κολλέγια στο χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

 

«‘Hδη έχουν εκδοθεί από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) πολλές αναγνωρίσεις μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών και αναμένουμε ότι σύντομα θα ξεκινήσουν και οι αναγνωρίσεις προπτυχιακών τίτλων. Αυτή είναι μια σημαντική εξέλιξη γιατί φέρνει, πλέον, επισήμως τα Κολλέγια στο χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.»


Ποιες είναι λοιπόν τώρα οι διεκδικήσεις του Συνδέσμου σας;

Συνοπτικά τα θέματα που μας απασχολούν και έχουμε θέσει κατ’ επανάληψη στο Υπουργείο Παιδείας είναι τα ακόλουθα:

  • Βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας μας για να απαλειφθούν κάποιες δυσλειτουργίες.
  • Επιτάχυνση των διαδικασιών αναγνώρισης των πτυχίων των αποφοίτων μας.
  • Εφαρμογή της υποχρέωσης των Υπουργείων Παιδείας και Εξωτερικών να βοηθούν τα Κολλέγια στην προσέλκυση Ξένων Φοιτητών (άρθρο 21 του Ν.3696/2008).
  • Δημιουργία μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής του Υπουργείου Παιδείας για την ανάπτυξη των Κολλεγίων.
  • Προώθηση από τους πολιτικούς μας της αλλαγής του άρθρου 16 του Συντάγματος για να δοθεί η δυνατότητα ιδρύσεως Ιδιωτικών Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Ιδιωτικών Πανεπιστημίων).

 

Τί πρέπει να γίνει για το θέμα των ξένων φοιτητών κατά τη γνώμη σας;

Η απάντηση στο ερώτημά σας είναι πολύ απλή γιατί ο Νόμος 3696/2008 προβλέπει ρητά, ότι τα Υπουργεία Παιδείας και Εξωτερικών πρέπει να μας βοηθούν στο να προσελκύουμε Ξένους Φοιτητές.

Είναι εκπληκτικό και το ότι αυτός είναι ο μόνος Νόμος στη χώρα που προβλέπει ότι πρέπει να βοηθούνται οι ελληνικές εξαγωγές και αυτό οφείλεται στον τότε Υπουργό Παιδείας κ. Στυλιανίδη. Πιο εκπληκτικό όμως είναι το ότι το Υπουργείο Παιδείας, παρ’ ότι έχουν περάσει περισσότερα από πέντε χρόνια από την ψήφιση αυτού του Νόμου δεν έχει κάνει τίποτα για να τον εφαρμόσει. Αυτό το φαινόμενο εξηγεί για ποιον λόγο η Ελλάδα δεν κάνει εξαγωγές, γιατί παρουσιάζει φανερά ότι το κύριο εμπόδιο είναι το κράτος, στη συγκεκριμένη περίπτωση το Υπουργείο Παιδείας.

 

Πρέπει να σημειώσουμε ότι αποτελεί φωτεινή εξαίρεση η ενεργοποίηση της αρμόδιας Διεύθυνσης του Υπ. Εξωτερικών, η οποία ξεκίνησε, ασφαλώς υπό την καθοδήγηση του Γεν. Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων κ. Μίχαλου, την έντονη υποστήριξη των δράσεών μας για προσέλκυση Ξένων Φοιτητών.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι δεν υπάρχει καμία χώρα στον πλανήτη, η οποία να μην προσπαθεί να προσελκύσει Ξένους Φοιτητές και δεν αναφερόμαστε μόνο στους ηγέτες αυτού του χώρου –Ην. Βασίλειο, Ην. Πολιτείες, Αυστραλία– αλλά και όλες τις γειτονικές μας χώρες και προφανώς κύριους προορισμούς όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία αλλά και νέους όπως η Ολλανδία, η Δανία κ.λπ.

 

Ο Σύνδεσμός μας έχει κατ’ επανάληψη παρουσιάσει τον ισχυρισμό ότι με ελάχιστη βοήθεια από την Πολιτεία θα μπορούσαμε να φέρνουμε στην Ελλάδα, κάθε χρόνο, τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ από Ξένους Φοιτητές. Αναμένουμε ότι την απόφαση του Υπ. Εξωτερικών θα ακολουθήσουν και άλλα εμπλεκόμενα Υπουργεία όπως το Υπ. Εσωτερικών, το Υπ. Ανάπτυξης και στο τέλος και το Υπ. Παιδείας.

Εμείς έχουμε προτείνει την άμεση δημιουργία μιας Επιτροπής από εκπροσώπους των ανωτέρω Υπουργείων και του Συνδέσμου μας, η οποία θα εκπονήσει μια εθνική στρατηγική για αυτό το θέμα και στη συνέχεια θα επιβλέψει την εφαρμογή της.


Σήμερα, η Τριτοβάθμια Ιδιωτική Εκπαίδευση με ποιον τρόπο βιώνει την κρίση και τι έχετε συστήσει στα μέλη σας;

Είναι προφανές ότι τα Κολλέγια επηρεάζονται από τη γενική οικονομική κρίση, η οποία μαστίζει τη χώρα κατά τα τελευταία αρκετά χρόνια. Τα περισσότερα Κολλέγια έχουν προσπαθήσει να προσαρμόσουν τα δίδακτρά τους και τους τρόπους εισπράξεώς τους στη νέα κατάσταση. Επίσης έχουν αυξήσει τις υποτροφίες που παρέχουν σε διάφορες κατηγορίες υποψηφίων.

 

«Ο Σύνδεσμός μας ενδιαφέρεται πραγματικά για την αλλαγή του συνταγματικού πλαισίου που αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Πιστεύω ότι πρέπει οπωσδήποτε να δοθεί η δυνατότητα Ιδρύσεως Ιδιωτικών Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης χωρίς τον περιορισμό του μη κερδοσκοπικού.»


Πέρα από τις οικονομικές δυνατότητες των Ελλήνων που σαφώς έχουν επηρεαστεί, υπάρχουν διαφορές γύρω από τις προτάσεις των σπουδών που πλέον γίνονται από τα Κολλέγια στη χώρα μας;

Μετά την πρόσφατη σταθεροποίηση του περιβάλλοντος λειτουργίας μας, τα Κολλέγια έχουν ξεκινήσει την επέκταση των προγραμμάτων σπουδών τους σε νέους τομείς, ώστε να μπορούν να ικανοποιήσουν την ζήτηση των υποψηφίων Ελλήνων και Ξένων Φοιτητών.


Όσον αφορά τη συνέχιση των σπουδών μετά την αποφοίτησή τους, έχετε κάτι νεότερο να μας προσθέσετε;

Τα περισσότερα Κολλέγια έχουν οργανώσει μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών όχι μόνο για δικούς τους αποφοίτους αλλά και για αποφοίτους Ελληνικών και Ξένων Πανεπιστημίων. Πολλά από αυτά τα προγράμματα αντιμετωπίζουν ισχυρή ζήτηση και από επαγγελματίες οι οποίοι επιθυμούν είτε να ανανεώσουν τις γνώσεις τους είτε να προετοιμαστούν για πιθανές προαγωγές.


Θεωρείτε ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ή άλλες μορφές εκπαίδευσης θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν ποτέ την επαφή του καθηγητή με τον σπουδαστή;

Δεν πιστεύω ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι κατάλληλη για πανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών. Ίσως να είναι κατάλληλη για ταχύρρυθμα προγράμματα κατάρτισης ή γενικότερα για προγράμματα μέσω των οποίων παρέχονται πληροφορίες ή επιδεικνύονται τρόποι επιλύσεως τεχνικών προβλημάτων ή δίδονται οδηγίες για συγκεκριμένα θέματα.

Πιστεύω ότι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι συνυφασμένη με την αλληλεπίδραση μεταξύ καθηγητών και σπουδαστών αλλά και μεταξύ των σπουδαστών τόσο κατά τη διάρκεια των μαθημάτων όσο και έξω από τις αίθουσες διδασκαλίας.


Πιστεύετε ότι η επένδυση στη γνώση θα έχει πάντοτε την δική της μοναδική αξία;

Είμαι βέβαιος ότι η επένδυση των οικογενειών και των ίδιων των σπουδαστών στην εκπαίδευση και στη συγκεκριμένη περίπτωση στην εκπαίδευση που παρέχουμε εμείς στα Κολλέγια είναι ο μόνος τρόπος για να εξελιχθούν επαγγελματικά οι σπουδαστές αλλά και να αναπτυχθεί οικονομικά η χώρα.


Τέλος, να ρωτήσω εάν υπάρχουν σχέδια για την επόμενη εκπαιδευτική περίοδο και ποια είναι αυτά εκ μέρους της Ένωσής σας;

Εκτός από τα όσα ήδη ανέφερα, ο Σύνδεσμός μας ενδιαφέρεται πραγματικά για την αλλαγή του συνταγματικού πλαισίου που αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Πιστεύω ότι πρέπει οπωσδήποτε να δοθεί η δυνατότητα Ιδρύσεως Ιδιωτικών Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης χωρίς τον περιορισμό του μη κερδοσκοπικού. Εάν αυτό επιτευχθεί κατά την επικειμένη συνταγματική αναθεώρηση θα βελτιωθεί σίγουρα το επίπεδο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, θα δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, θα πολλαπλασιασθούν οι επιλογές για τους Έλληνες φοιτητές, θα αυξηθούν οι ξένοι φοιτητές στην Ελλάδα. Επιπλέον θα υπάρχει πάντα η πιθανότητα να δημιουργηθούν Ιδιωτικά Πανεπιστήμια, από τα οποία κάποιο ή κάποια θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε Πανεπιστήμια αριστείας. Τελειώνοντας σημειώνω ότι είμαστε η μόνη χώρα στον κόσμο στην οποία απαγορεύεται η ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων. Όσοι ενδιαφέρονται για αυτό το θέμα μπορούν να διαβάσουν δωρεάν τη μελέτη του Συνδέσμου μας με τίτλο: «Ιδιωτική Ανώτατη Εκπαίδευση στην Δυτική Ευρώπη» η οποία είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα μας www.hca.gr.

 

Πηγή: eduadvisor.gr


Δείτε περισσότερες Συνεντεύξεις: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/synentefxeis

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.