Υφυπουργός Παιδείας: Η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων στην Παιδεία είναι η απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης - αποκλειστική συνέντευξη στο eduadvisor.gr
Συνέντευξη στο Λάμπρο Ρόδη για το eduadvisor.gr
Κωνσταντίνος Π. Γκιουλέκας
Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων
Συγκεκριμένος και με επιχειρήματα, ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Κωνσταντίνος Π. Γκιουλέκας, μιλά στο Eduadvisor για όλες εκείνες τις μεταρρυθμίσεις που δρομολόγησε η κυβέρνηση και οι οποίες «με τις σκληρές θυσίες όλων των πολιτών», όπως μας λέει χαρακτηριστικά, μας οδηγούν σταδιακά στην «αντίστροφη μέτρηση για την έξοδο από την οικονομική κρίση». Ως αρμόδιος για τη Διά Βίου Μάθηση, την επαγγελματική κατάρτιση και τη Νέα Γενιά, ο κ. Γκιουλέκας αναφέρεται και στη δουλειά που έχει συντελεστεί και σ’ αυτούς τους τομείς, όπου, μας ξεκαθαρίζει πως «απόλυτη προτεραιότητά μας είναι να μπορεί ο κάθε Έλληνας να έχει πρόσβαση σε ποιοτική, δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση και κατάρτιση».
Κύριε Υπουργέ, θέλω να ξεκινήσουμε την κουβέντα μας από τις μεταρρυθμίσεις που αυτή την εποχή εφαρμόζονται από την κυβέρνηση…
Ο ρυθμός των μεταρρυθμίσεων αυτή την περίοδο που η χώρα αρχίζει να ανακάμπτει, να έχει για πρώτη φορά σημαντικό πρωτογενές πλεόνασμα, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ανακοπεί. Ο ελληνικός λαός κλήθηκε να σηκώσει στις πλάτες του πολύ περισσότερα βάρη από όσα μπορούσε να αντέξει. Με τις σκληρές θυσίες όλων των πολιτών έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την έξοδο από την οικονομική κρίση.
Αυτή η προσπάθεια δεν πρέπει να σταματήσει για να διορθώσουμε χρόνιες στρεβλώσεις και να κάνουμε ανταγωνιστική την οικονομία μας. Όπως οφείλουμε να κάνουμε και πιο αποτελεσματική τη δημόσια διοίκηση.
Όπως έχει πει και ο Πρωθυπουργός η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων είναι η απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης. Πρέπει να είμαστε τολμηροί, να ανατρέψουμε νοοτροπίες που επικρατούσαν για χρόνια και τακτικές που μας έφεραν εδώ. Διορθώσαμε διαρθρωτικές ανισορροπίες, ανοίξαμε κλειστά επαγγέλματα, προχωρήσαμε στην αναβάθμιση της παιδείας, της εκπαίδευσης και της κατάρτισης. Έτσι ενώ για πολλούς η Ελλάδα ήταν μία χαμένη υπόθεση καταφέραμε τώρα να αναγνωρίζουν όλοι τις τιτάνιες προσπάθειες και τις θυσίες των Ελλήνων. Ωστόσο, δεν μπορούν πια οι δανειστές μας να συνεχίζουν να σφίγγουν τη θηλιά γύρω από το λαιμό του Έλληνα πολίτη και να ζητούν και άλλες, βαρύτερες θυσίες. Έχουν ξεπεραστεί όλα τα περιθώρια και οι αντοχές. Και οι δεσμεύσεις τόσο του Πρωθυπουργού όσο και της κυβέρνησης ολόκληρης είναι σαφείς: καμία οριζόντια περικοπή. Όχι άλλα νέα μέτρα.
"Φέτος κάθε Ελληνόπουλο, κάθε νέο παιδί στον τόπο μας, έχει μία τρίτη επιλογή εάν θέλει μετά το Γυμνάσιο για να αποκτήσει παιδεία και επαγγελματική κατάρτιση μέσα από τις δομές των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ), που αρχίζουν να λειτουργούν πιλοτικά."
Τί θα θέλατε οπωσδήποτε να συμβεί στο χώρο της εκπαίδευσης κατά τη θητεία σας;
Ως αρμόδιος για τη Διά Βίου Μάθηση, την επαγγελματική κατάρτιση και τη Νέα Γενιά απόλυτη προτεραιότητά μας είναι να μπορεί ο κάθε Έλληνας να έχει πρόσβαση σε ποιοτική, δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση και κατάρτιση. Για αυτό εργαζόμαστε από την πρώτη μέρα της θητείας μας σκληρά στο Υπουργείο Παιδείας και υπάρχουν σοβαρά και μετρήσιμα αποτελέσματα. Για πρώτη φορά από φέτος, η φοίτηση είναι εντελώς δωρεάν στα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης και στις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης –τη νέα μεταγυμνασιακή δομή της χώρας– στις οποίες μπορεί να φοιτήσει όποιος ενδιαφέρεται χωρίς καμία διάκριση.
Αυξήσαμε τα Δημόσια ΙΕΚ από 93 σε 109 και τα αναβαθμίσαμε προσφέροντας νέες ειδικότητες αιχμής που αντιστοιχούν σε επαγγέλματα τα οποία εκτιμάται ότι θα έχουν τη μεγαλύτερη απορροφητικότητα έμψυχου δυναμικού στην αγορά εργασίας τα επόμενα χρόνια.
Φέτος κάθε Ελληνόπουλο, κάθε νέο παιδί στον τόπο μας, έχει μία τρίτη επιλογή εάν θέλει μετά το Γυμνάσιο για να αποκτήσει παιδεία και επαγγελματική κατάρτιση μέσα από τις δομές των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ), που αρχίζουν να λειτουργούν πιλοτικά.
Παράλληλα, ξεκινήσαμε πιλοτικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, κάτι που δεν υπήρχε έως τώρα στην πατρίδα μας, τα Δημόσια ΙΕΚ Ειδικής Αγωγής, για συνανθρώπους μας με αναπηρία. Από τον Σεπτέμβριο θα ιδρύσουμε και άλλα Δημόσια ΙΕΚ Ειδικής Αγωγής και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Στόχος είναι να δώσουμε μια ακόμη διέξοδο στα άτομα με αναπηρία που τελειώνουν τα σχολεία ειδικής αγωγής, ώστε να αποκτήσουν και άλλες δεξιότητες. Αξίζει να σημειωθεί ότι φέτος για πρώτη φορά ιδρύσαμε Δημόσια ΙΕΚ σε σωφρονιστικά καταστήματα για τους συνανθρώπους μας που εκτίουν τις ποινές τους, ώστε αποκτώντας δεξιότητες και κατάρτιση να μπορούν να ενταχθούν πιο ομαλά στο κοινωνικό σύνολο μετά την αποφυλάκισή τους. Το ίδιο συμβαίνει και με τα νέα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας που ιδρύσαμε φέτος σε σωφρονιστικά καταστήματα, αυξάνοντας σημαντικά έτσι τον αριθμό τους. Σήμερα συνολικά σε όλη τη χώρα λειτουργούν 58 Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.
Επίσης ιδιαίτερη έμφαση δώσαμε στην ενίσχυση των προγραμμάτων που προσφέρουν τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης, μέσω της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ειδικότερα, στον τομέα αυτό, θα ήθελα να σας ρωτήσω ποια είναι τα πλάνα σας στην αναβάθμιση των γνώσεων, των ικανοτήτων και των δεξιοτήτων των πολιτών, μέσα από τα προγράμματα που μπορεί να αξιοποιήσει κάθε Περιφέρεια;
Με κεντρικό σύνθημα «το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων κοντά στον πολίτη» αντιστρέψαμε τους ρόλους και αντί να περιμένουμε τον πολίτη να ανακαλύψει τα προγράμματα που τον αφορούν μέσα από το δαιδαλώδες και γραφειοκρατικό σύστημα της δημόσιας διοίκησης, πάμε εμείς κοντά στον πολίτη, ενημερώνοντας τις τοπικές κοινωνίες για τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα που προσφέρονται εντελώς δωρεάν, σε όποιον ενδιαφέρεται να τα παρακολουθήσει. Ξεκινήσαμε μία σειρά ενημερωτικών εκδηλώσεων-ημερίδων στην έδρα κάθε Περιφέρειας της χώρας. Παρουσιάσαμε τα προγράμματα μας, ενημερώσαμε τους συμπολίτες μας. Μέσα από αυτήν τη διεργασία, με βάση τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής ανοίξαμε νέα καινοτόμα προγράμματα. Σε μία εποχή που οι Έλληνες υποβάλλονται σε θυσίες, η αξιοποίηση μέχρι και του τελευταίου διαθέσιμου ευρώ από τα ευρωπαϊκά Ταμεία για τις ανάγκες των πολιτών, αποτελεί χρέος τιμής για εμάς.
"Με κεντρικό σύνθημα «το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων κοντά στον πολίτη» αντιστρέψαμε τους ρόλους και αντί να περιμένουμε τον πολίτη να ανακαλύψει τα προγράμματα που τον αφορούν μέσα από το δαιδαλώδες και γραφειοκρατικό σύστημα της δημόσιας διοίκησης, πάμε εμείς κοντά στον πολίτη."
Θεωρείτε ότι με τις αποφάσεις της η Τρόικα αδίκησε περισσότερο τους εκπαιδευτικούς σε σχέση με τις υπόλοιπες επαγγελματικές κατηγορίες;
Η πρωτοφανής κρίση αναμφισβήτητα αδίκησε όλους τους Έλληνες που είδαν τη ζωή τους να αλλάζει από τη μια στιγμή στην άλλη. Οι συνέπειες ήταν μεγάλες για όλους. Έτσι και οι εκπαιδευτικοί που είναι μέρος της κοινωνίας εξαναγκάστηκαν σε μεγάλες θυσίες. Αυτό όμως είναι διαφορετικό από τις μεταρρυθμίσεις που έπρεπε να γίνουν και στην παιδεία, στο πλαίσιο των διαρθρωτικών αλλαγών στο δημόσιο τομέα. Το να αναδιοργανώνεις προς το καλύτερο το εκπαιδευτικό σύστημα, το να αξιολογείς και να μετακινείς κάποιους καθηγητές σε άλλες δομές παιδείας για να καλύπτεις τα κενά που υπάρχουν στον τομέα της εκπαίδευσης, είναι κάτι το απαραίτητο. Το κύριο σε αυτή την προσπάθεια είναι να λειτουργούμε όλοι εκπαιδευτικοί, Υπουργείο Παιδείας και εμπλεκόμενοι φορείς προς όφελος των νέων παιδιών στη χώρα μας, προκειμένου να προετοιμάσουμε όσο καλύτερα μπορούμε την αυριανή Ελλάδα.
Με τη βελτίωση των δημοσιονομικών στόχων της χώρας πιστεύετε πως η εκπαιδευτική κοινότητα θα πρέπει, όπως και οι ένστολοι, να έχουν προτεραιότητα στην αποκατάσταση των απωλειών τους;
Η επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος μας δίνει τη δυνατότητα να αποκαθιστούμε σταδιακά τις κοινωνικές αδικίες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια της κρίσης. Η αρχή γίνεται με τους ένστολους και τους χαμηλοσυνταξιούχους. Ο τομέας της παιδείας σαφώς είναι στις απόλυτες προτεραιότητες της κυβέρνησης. Απόδειξη είναι ότι τα χρήματα που επιστρέφονται από τις μίζες, με εντολή του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά διατίθενται στην Παιδεία και στην Υγεία. Είναι λοιπόν αυτονόητο ότι οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται στην πρώτη ομάδα εκείνων που θα αποκατασταθούν, προκειμένου να συνεχιστεί ομαλά το εθνικό έργο της εκπαίδευσης.
Πηγή: eduadvisor.gr
Δείτε περισσότερες Συνεντεύξεις: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/synentefxeis