WHAT ARE YOU LOOKING FOR?

Popular Tags

Συνεντεύξεις

«Η μάθηση είναι το Α και το Ω για ερευνητές και στελέχη επιχειρήσεων»

Zopounidis1Συνέντευξη στο Λάμπρο Ρόδη για το eduadvisor.gr

Κώστας Ζοπουνίδης,
Καθηγητής Χρηματοοικονομικής Διοίκησης στο Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης

 

Ένας έμπειρος δάσκαλος και ένας πολυβραβευμένος, πολυγραφότατος Ακαδημαϊκός, ο κ. Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Καθηγητής Χρηματοοικονομικής Διοίκησης στο Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης, καταθέτει στο Eduadvisor.gr τις απόψεις του γύρω από το χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σήμερα, σχολιάζει όλα όσα έχουν αλλάξει από την εφαρμογή των Μνημονίων ενώ ξεχωριστό ενδιαφέρον έχουν οι απαντήσεις για τους νέους και την επένδυσή τους στη γνώση!


Κύριε καθηγητά, θέλω να ξεκινήσουμε την κουβέντα μας από την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στο χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Δώστε μας την δική σας εικόνα εκ των έσω.

Η κατάσταση στο χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης δεν είναι καθόλου ευχάριστη. Μείωση προϋπολογισμών, “κούρεμα” των διαθέσιμων πόρων από την έρευνα-ΕΛΚΕ, μη διορισμός νέων συναδέλφων Καθηγητών όλων των βαθμίδων αλλά και συνεργατών ΕΤΕΠ, ΕΕΔΙΠ, και τελευταία, διαθεσιμότητα διοικητικών υπαλλήλων. Τα προηγούμενα χρόνια, η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αναπτύχθηκε χωρίς σχεδιασμό και συγκεκριμένο πλάνο και αυτό δημιούργησε πολλά Πανεπιστημιακά Τμήματα σε όλες σχεδόν τις πόλεις της Ελλάδας, χωρίς υποδομές, χωρίς εξοπλισμό αλλά και επιστημονικό προσωπικό. Η κρίση οδήγησε στο κλείσιμο, μεταφορά και συγχώνευση τμημάτων “εν μία νυκτί”, πάλι χωρίς σχεδιασμό και πλάνο. Ο χώρος της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης πρέπει να αντιμετωπιστεί με σοβαρότητα και ευθύνη και όχι με ερασιτεχνισμό και επιπολαιότητα


Στην Περιφέρεια, η προσφορά των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων είναι σαφώς πιο πολύπλευρη για τις τοπικές κοινωνίες. Δώστε μας μερικά παραδείγματα από την παρουσία του Πολυτεχνείου Κρήτης στο Νομό Χανίων αλλά και στην Κρήτη ευρύτερα.

Ο ρόλος των ΑΕΙ στην περιφέρεια είναι πολύ σημαντικός και πολύπλευρος για τις τοπικές κοινωνίες. Οδηγεί στην ανάπτυξη του τόπου σε πολλαπλά επίπεδα όπως οικονομικό, κοινωνικό, πολιτισμικό. Το Πολυτεχνείο Κρήτης στα 30 περίπου χρόνια παρουσίας του στα Χανιά και στην Κρήτη έχει δώσει τα “φώτα” του σε πολλαπλές δραστηριότητες: (α) κατάρτιση στελεχών τοπικών επιχειρήσεων και οργανισμών (β) συμμετοχή σε ερευνητικές δραστηριότητες σε θέματα διαχείρισης υδάτινων πόρων, σκουπιδιών, προγραμματισμού παραγωγής, προώθησης προϊόντων και τουριστικής ανάπτυξης (γ) διεξαγωγή συνεδρίων εθνικού και διεθνούς επιπέδου, καθιστώντας το Πολυτεχνείο Κρήτης ίδρυμα ανταλλαγής νέων ιδεών σε τεχνολογίες αιχμής αλλά και τόπο συγκέντρωσης διαφόρων συμπεριφορών ατόμων σε ό,τι αφορά την κουλτούρα τους και τον τρόπο σκέψης τους. 

 

«Η χώρα έχει ‘άξια μυαλά’ για να αντεπεξέλθει στην πολύπλευρη κρίση,

αλλά όλα εξαρτώνται και από εμάς και τους πολιτικούς που πρέπει να καταλάβουν

ότι οι πολίτες έχουν ήδη αλλάξει νοοτροπία και πρέπει να αλλάξουν και αυτοί».

 

Η οικονομική ύφεση στη χώρα μας πόσο και πώς έχει επηρεάσει το χώρο των Πανεπιστημίων κατά τη γνώμη σας;

Όπως είπα και σε προηγούμενη ερώτησή σας, η ύφεση έχει επηρεάσει σε πολλά επίπεδα τα ΑΕΙ της χώρας. Μείωση προϋπολογισμών, “κούρεμα” ερευνητικών κονδυλίων, μη διορισμό νέων συναδέλφων, και τελευταία, διαθεσιμότητα διοικητικών υπαλλήλων σε μερικά ΑΕΙ.


Οι ακαδημαϊκοί δάσκαλοι, όπως εσείς, με αντικείμενο τα Χρηματοοικονομικά πώς κρίνουν τις αποφάσεις της κυβέρνησης σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά την εφαρμογή του μνημονίου;

Όπως έχω γράψει και στο τελευταίο βιβλίο μου “Απλές Οικονομικές Λογικές Αναδιάταξης και Ανάκαμψης της Οικονομίας και των Επιχειρήσεων” (Εκδ. Κλειδάριθμος, 2013), η κρίση και η μακρά ύφεση στην Ελλάδα ήρθε ως αποτέλεσμα της χαμηλής ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και την έλλειψη θεσμικών και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, οι οποίες θα καθιστούσαν τη χώρα μας λιγότερο ευάλωτη στη διεθνή συγκυρία. Δυστυχώς, οι διάφορες πολιτικές που εφαρμόσθηκαν τα τέσσερα τελευταία χρόνια δεν βελτίωσαν την κατάσταση καθώς χαρακτηρίσθηκαν από παλινωδίες στην εφαρμογή των κυβερνητικών επιλογών και μεγάλες καθυστερήσεις (για παράδειγμα στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων).


Πρόσφατα, προσωπικά τύχατε μιας διεθνούς διάκρισης, καθώς βραβευθήκατε ως μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών της Ισπανίας. Τι συμβολίζει για εσάς και αυτή η αναγνώριση του έργου σας;

Τον Μάρτιο του 2013 έγινε η ύψιστη των τιμών στο πρόσωπό μου με το να γίνω Ακαδημαϊκός στην Ιστορική και Σπουδαία Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών Επιστημών της Ισπανίας. Τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς, η Διεθνής Ένωση Πολυκριτήριας Ανάλυσης Αποφάσεων μου απένειμε την ύψιστη διάκριση με το βραβείο MCDMEdgeworth-Pareto για τη δημιουργικότητα και το υψηλού επιπέδου έργο μου στην Πολυκριτήρια Ανάλυση Αποφάσεων και τέλος τον Οκτώβριο του 2013, η εφημερίδα Financial Times αξιολογώντας συνολικά το έργο μου με τίμησε με τη διάκριση “Professor of the week” ως ειδικό-επιστήμονα ερευνητή που εισήγαγε την Πολυκριτήρια Ανάλυση στις Χρηματοοικονομικές Αποφάσεις.

Zopounidis2

 

Συμμετέχοντας πλέον σ’ ένα διεθνές πεδίο, κ. Ζοπουνίδη, οι ξένοι συνάδελφοί σας, ποια εικόνα έχουν για τα ανώτατα ιδρύματά μας;

Τα Πανεπιστήμιά μας θεωρούνται πολύ υψηλού επιπέδου από τους ξένους συναδέλφους και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις μερικά εργαστήρια Ελληνικών ΑΕΙ κάνουν “πρωτοποριακό” και “καινοτόμο” έργο που αναβαθμίζει το έργο όλων μας. Πρέπει όμως και η ελληνική πολιτεία να δώσει τη δέουσα προσοχή και να χρηματοδοτήσει την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, διότι μόνο από αυτή υπάρχει ελπίδα να βγει η χώρα από την κρίση.

 

«Η ελληνική πολιτεία να δώσει τη δέουσα προσοχή

και να χρηματοδοτήσει την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, διότι μόνο από αυτή

υπάρχει ελπίδα να βγει η χώρα από την κρίση».


Προσωπικά πλέον τι σας κάνει αισιόδοξο σε σχέση με το αντικείμενο της δουλειάς σας;

Από τη φύση μου είμαι αισιόδοξος και πιστεύω ότι η βίαιη προσαρμογή που έγινε στη χώρα μου θα μας βγει στο τέλος σε καλό. Η χώρα έχει “άξια μυαλά” για να αντεπεξέλθει στην πολύπλευρη κρίση, αλλά όλα εξαρτώνται και από εμάς και τους πολιτικούς που πρέπει να καταλάβουν ότι οι πολίτες έχουν ήδη αλλάξει νοοτροπία και πρέπει να αλλάξουν και αυτοί.


Θα αποτρέπατε ή θα προτρέπατε ένα φοιτητή σας να διεκδικήσει μια πανεπιστημιακή έδρα σήμερα;

Όπως γνωρίζετε τα μέτρα που έχουν παρθεί τα τελευταία τρία χρόνια δεν επιτρέπουν την προκήρυξη νέας θέσης ΔΕΠ σε νέους επιστήμονες. Όμως ποτέ δεν θα εμπόδιζα ένα νέο φοιτητή να ακολουθήσει καριέρα πανεπιστημιακού. Ευτυχώς, στο εξωτερικό υπάρχουν ανοιχτές θέσεις για νέους καθηγητές και οι φοιτητές μας οι οποίοι παίρνουν διδακτορικά από Ελληνικά ΑΕΙ μπορούν να διεκδικήσουν και να επιλέγουν καθηγητές σε ξένα ΑΕΙ.


Ολοκληρώνοντας, θέλω να κλείσω με την άποψή σας γύρω από τη μάθηση! Σε μια περίοδο όπου οι μισθοί δεν αντιστοιχούν στο επίπεδο των γνώσεων πολλών στελεχών, εσείς τι θα τους λέγατε; Να συνεχίζουν να επενδύουν στο γνωστικό τους αντικείμενο, ανεξάρτητα εάν δεν θα αμειφθούν γι’ αυτό;

Για μένα η μάθηση είναι το Α και το Ω για ερευνητές και στελέχη επιχειρήσεων. Στην Ελλάδα λόγω της έλλειψης του όρου “Αξιολόγηση” από πολλές δραστηριότητες, δεν υπάρχει σωστή και αξιοκρατική σχέση ανάμεσα στο επίπεδο των γνώσεων και των αντίστοιχων μισθών. Η γνώμη μου είναι να συνεχίσουν να επενδύουν τα στελέχη διότι μόνο έτσι θα επέλθει μια συνολική αναβάθμιση της χώρας σε υψηλού επιπέδου στελεχιακό προσωπικό.


Κι αν είχατε ένα παιδί μπροστά σας που θα σας ζητούσε να το συμβουλεύσετε ποιον κλάδο να διαλέξει, τι θα του λέγατε;

Η συμβουλή μου είναι να αποκτήσει πρώτα υψηλού μόρφωση και καλλιέργεια και μετά μπορεί να επιλέξει τον κλάδο που επιθυμεί. Για μένα δεν παίζει ρόλο τόσο ο κλάδος, όσο οι γνώσεις και τα προσόντα που θα αποκτήσει ο νέος επιστήμονας.


Επειδή συναναστρέφεστε πολλούς νέους, τέλος, να ρωτήσω τι είναι εκείνο που περισσότερο έχει φωλιάσει αρνητικά στις καρδιές τους στην Ελλάδα του 2013;

Οι νέοι είναι πάντα αισιόδοξοι και ανήσυχοι για τον κόσμο που έρχεται. Από εμάς και αυτούς που διοικούν είναι να μην καταστρέψουμε το μέλλον τους. Πιστεύω ότι η έλλειψη εμπιστοσύνης είναι αυτό που έχει φωλιάσει στην καρδιά τους.

 

Πηγή: eduadvisor.gr


Δείτε περισσότερες Συνεντεύξεις: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/synentefxeis

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.