WHAT ARE YOU LOOKING FOR?

Popular Tags

Συνεντεύξεις

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ΠΜΣ «Συμβουλευτική Ψυχολογία & Συμβουλευτική στην Ειδική Αγωγή, την Εκπαίδευση και την Υγεία»: εντατικό, καινοτόμο και πρωτοποριακό μεταπτυχιακό πρόγραμμα, από τα καλύτερα στην Ευρώπη

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ΠΜΣ «Συμβουλευτική Ψυχολογία & Συμβουλευτική στην Ειδική Αγωγή, την Εκπαίδευση και την Υγεία»: εντατικό, καινοτόμο και πρωτοποριακό μεταπτυχιακό πρόγραμμα, από τα καλύτερα στην Ευρώπη

Τη συνέντευξη στο eduadvisor.gr και στο Βαγγέλη Στεργιόπουλο παραχώρησε ο κύριος Γιώργος Κλεφτάρας, καθηγητής Κλινικής Ψυχολογίας - Ψυχοπαθολογίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, διευθυντής του ΠΜΣ «Συμβουλευτική Ψυχολογία & Συμβουλευτική στην Ειδική Αγωγή, την Εκπαίδευση και την Υγεία»

 

Αξιότιμε κύριε καθηγητά, ποιο είναι το αντικείμενο και ποιοι οι βασικοί στόχοι του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) «Συμβουλευτική Ψυχολογία & Συμβουλευτική στην Ειδική Αγωγή, την Εκπαίδευση και την Υγεία», που προσφέρει το Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας;

Αντικείμενο του Προγράμματος είναι η εξειδίκευση επιστημόνων διαφόρων ειδικοτήτων στη «Συμβουλευτική Ψυχολογία» και τη «Συμβουλευτική». Πρόκειται για ένα διττό πρόγραμμα με δύο υποχρεωτικές κατευθύνσεις:

1. Συμβουλευτική στην Ψυχική Υγεία/Ψυχοθεραπεία
2. Συμβουλευτική στην Εκπαίδευση/Σχολική Συμβουλευτική


Το Πρόγραμμα ουσιαστικά βασίζεται στη «Συνθετική Προσέγγιση στη Συμβουλευτική/Ψυχοθεραπεία» με έναν ισχυρό «Υπαρξιακό» και «Πολιτισμικό/Πολυπολιτισμικό» προσανατολισμό. Η προσέγγιση αυτή ενσωματώνει πτυχές θεωριών και πρακτικών από πέντε κύριες θεραπευτικές παραδόσεις: υπαρξιακή-ανθρωπιστική, πολιτισμική-πολυπολιτισμική, συστημική, γνωστική-συμπεριφορική και ψυχοδυναμική. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ενθαρρύνονται να διερευνήσουν τις ψυχολογικές διεργασίες και εμπειρίες μέσα από αυτές τις διαφορετικές οπτικές γωνίες. Σκοπός του Προγράμματος είναι η παροχή εξειδικευμένων γνώσεων και η ανάπτυξη κατάλληλων δεξιοτήτων συμβουλευτικής/ψυχοθεραπείας σε ζητήματα που αφορούν:

• Την Ψυχική Υγεία και την Ψυχολογική Ευεξία
• Την Εκπαίδευση και την Ειδική Αγωγή ειδικότερα
• Τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες
• Την Πολιτισμική και Πολυπολιτισμική διάσταση της Συμβουλευτικής σε άτομα με Αναπηρίες και σε Άτομα Μειονοτήτων


Σε ποιους απευθύνεται το εν λόγω Πρόγραμμα; Πόσο διαρκεί η φοίτηση σε αυτό;

Στο Πρόγραμμα γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι Ανθρωπιστικών/Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών/Επαγγελμάτων Υγείας των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ της ημεδαπής και αλλοδαπής, όπως Ψυχολόγοι, Εκπαιδευτικοί, Κοινωνικοί Λειτουργοί, Ιατροί, Νοσηλευτές κ.λπ.

Το συγκεκριμένο ΠΜΣ είναι το μοναδικό διετές εντατικό μεταπτυχιακό στην Ελλάδα, επίσημα αναγνωρισμένο από το Υπουργείο Παιδείας ως εντατικό, διάρκειας 4 εξαμήνων και 2 θερινών περιόδων, στο οποίο αντιστοιχούν 150 πιστωτικές μονάδες ECTS, δηλαδή, ενώ έχει διάρκεια 2 ετών, δίνει πιστωτικές μονάδες ECTS που αναλογούν σε 2,5 έτη.


Ποια είναι τα κριτήρια που εφαρμόζονται όσον αφορά την αξιολόγηση των υποψηφίων και την επιλογή των μεταπτυχιακών φοιτητών;

Η αξιολόγηση των υποψηφίων γίνεται με σύστημα μοριοδότησης σε συγκεκριμένα κριτήρια που αφορούν: α) τη βαθμολογία τους σε δύο μαθήματα εισαγωγής, β) τα ειδικά προσόντα τους και γ) την απόδοσή τους σε προφορική συνέντευξη. Το μέγιστο των μορίων που μπορεί να συγκεντρώσει ένας υποψήφιος είναι 100.

Στην ιστοσελίδα του μεταπτυχιακού υπάρχει πολύ αναλυτικός πίνακας με όλα τα κριτήρια/προσόντα που μοριοδοτούνται, καθώς και τα μόρια που αντιστοιχούν στο κάθε ένα από αυτά. Με βάση αυτόν τον πίνακα, οι υποψήφιοι μπορούν να υπολογίσουν τα μόρια που συγκεντρώνουν από τα ειδικά προσόντα τους. Ενδεικτικά αναφέρω ότι σημαντικό αριθμό μορίων παίρνουν οι επιστημονικές δημοσιεύσεις, οι ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια, η επαγγελματική εμπειρία, αλλά και η εμπειρία στο χώρο της συμβουλευτικής, ακόμη και σε εθελοντική βάση.


Με ποιον τρόπο συντελείται η εκπαίδευση των μεταπτυχιακών φοιτητών;

Όπως προανέφερα πρόκειται για ένα διετές εντατικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα, διάρκειας 4 εξαμήνων και 2 θερινών περιόδων, στο οποίο αντιστοιχούν 150 πιστωτικές μονάδες ECTS, που αναλογούν σε 2,5 έτη.


Σύμφωνα με τα διεθνή στάνταρντ, η εκπαίδευση γίνεται σε πέντε επίπεδα:

• Βιωματικό επίπεδο: 40 ώρες (1 έτος: 1 ώρα/εβδομάδα) «Ατομικής Συμβουλευτικής/Ψυχοθεραπείας» προσωπικά για τον κάθε φοιτητή και 60 ώρες (1 έτος: 1,5 ώρα/εβδομάδα) «Ομαδικής Συμβουλευτικής/Ψυχοθεραπείας».
• Θεωρητικό επίπεδο: 10 θεωρητικά μαθήματα Συμβουλευτικής.
• Εργαστηριακό επίπεδο: 3 εργαστηριακά μαθήματα «Τεχνικών Συμβουλευτικής Παρέμβασης» και 20 εντατικά εξειδικευμένα σεμινάρια Συμβουλευτικής εφαρμοσμένου/εργαστηριακού χαρακτήρα μεγάλης διάρκειας.
• Ερευνητικό επίπεδο: 2 μαθήματα στις «Ποσοτικές και Ποιοτικές Μεθόδους Έρευνας» και «Διπλωματική Εργασία».
• Πρακτικό επίπεδο: 1.220 ώρες «Πρακτικής Άσκησης» με 120 ώρες «Ατομικής και Ομαδικής Εποπτείας».


Υφίσταται μηχανισμός αξιολόγησης των μαθημάτων και των διδασκόντων του Προγράμματος;

Με στόχο τη διασφάλιση υψηλής ποιότητας στην παρεχόμενη εκπαίδευση, το Πρόγραμμα αξιολογείται με δύο τρόπους:

1. Εσωτερική αξιολόγηση, όπου οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μετά το τέλος του κάθε μαθήματος αξιολογούν ανώνυμα το μάθημα και τον διδάσκοντα. Η αξιολόγηση κοινοποιείται στον διδάσκοντα και γίνονται οι απαραίτητες κάθε φορά τροποποιήσεις/βελτιώσεις.
2. Εξωτερική αξιολόγηση από καθηγητές Πανεπιστημίων του εξωτερικού. Η πρόσφατη, μάλιστα, εξωτερική αξιολόγηση από καθηγητές τεσσάρων Πανεπιστημίων του εξωτερικού (Γερμανίας, Ισπανίας, Κύπρου) ήταν εξαιρετική.


Με στόχο την υψηλή ποιότητα, επιδιώξαμε και τελικά πετύχαμε, μετά από επισταμένη αξιολόγηση του προγράμματος σπουδών, την αναγνώριση/πιστοποίηση του Μεταπτυχιακού και από τους ακόλουθους επιστημονικούς φορείς:

• Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
• Την Ελληνική Εταιρεία Συμβουλευτικής
• European Association for Counselling

Οι παραπάνω αναγνωρίσεις/πιστοποιήσεις οδήγησαν και σε επαγγελματικά δικαιώματα για τους αποφοίτους, οι οποίοι, ανεξάρτητα από τις βασικές σπουδές τους, μπορούν να εργαστούν ως «Σύμβουλοι Ψυχικής Υγείας».


Ποια είναι, κατά την άποψή σας, τα σημαντικότερα οφέλη που αποκομίζουν οι απόφοιτοι του ΠΜΣ «Συμβουλευτική Ψυχολογία & Συμβουλευτική στην Ειδική Αγωγή, την Εκπαίδευση και την Υγεία»;

Το σημαντικότερο είναι ότι οι απόφοιτοι έχουν παρακολουθήσει ένα από τα καλύτερα και πιο ολοκληρωμένα μεταπτυχιακά προγράμματα Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στην Ευρώπη. Πρόκειται για ένα πραγματικά καινοτόμο και πρωτοποριακό Πρόγραμμα, που είναι εντατικό και εκπαιδεύει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες ταυτόχρονα σε όλα τα επίπεδα: θεωρητικό, εργαστηριακό, ερευνητικό και κυρίως πρακτικό και βιωματικό.

Το βιωματικό επίπεδο, με την ατομική και ομαδική συμβουλευτική/ψυχοθεραπεία, επιτρέπει στους φοιτητές να δουλέψουν τον εαυτό τους και τα δικά τους δύσκολα θέματα, γεγονός απαραίτητο για ένα σύμβουλο ο οποίος καλείται να βοηθήσει κάποιον άλλον στην πορεία ζωής του με τις δικές του προσωπικές δυσκολίες.

 

Επίσης, πολύ σημαντική είναι και η εκτεταμένη πρακτική άσκηση των 1.220 ωρών, που για εκπαιδευτικούς λόγους χωρίζεται α) σε προπαρασκευαστική πρακτική άσκηση και β) σε πρακτική άσκηση σε πραγματικό περιβάλλον. Η πρακτική άσκηση γίνεται με ατομική και ομαδική εποπτεία, έτσι ώστε οι φοιτητές να έχουν προετοιμάσει καλά μαζί με τον επόπτη τους την κάθε συνεδρία που έχουν με πελάτες/συμβουλευόμενους στο πλαίσιο που κάνουν την πρακτική τους.

Με την ολοκλήρωση του Προγράμματος οι απόφοιτοι πραγματικά «πατούν γερά στα πόδια τους» και μπορούν να αναλάβουν περιστατικά με ασφάλεια τόσο για τους ίδιους όσο και για τους πελάτες τους.


Ποιες είναι οι επαγγελματικές προοπτικές που διανοίγονται για τους αποφοίτους του Προγράμματος;

Όπως προανέφερα, οι απόφοιτοι του Μεταπτυχιακού μας, ανεξάρτητα από τις βασικές τους σπουδές, έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν ιδιωτικά ως «Σύμβουλοι Ψυχικής Υγείας». Συγκεκριμένα, πέρα από τα επαγγελματικά δικαιώματα που έχουν από το βασικό τους πτυχίο, οι απόφοιτοι μπορούν να εγγραφούν άμεσα στην «Ελληνική Εταιρεία Συμβουλευτικής», γεγονός που τους επιτρέπει, μέσω του Εμπορικού Επιμελητηρίου, να κάνουν έναρξη επιτηδεύματος στην εφορία ως «Σύμβουλοι Ψυχικής Υγείας».


Επιπρόσθετα, οι απόφοιτοι του Μεταπτυχιακού μας μπορούν να εργαστούν στο χώρο της ψυχικής υγείας, της εκπαίδευσης και των μειονοτικών ομάδων:

1. Σε σχέση με την Ψυχική Υγεία, οι απόφοιτοι του ΠΜΣ είναι σε θέση να στελεχώσουν συμβουλευτικές/ψυχοθεραπευτικές υπηρεσίες σε νοσοκομεία, κλινικές, κέντρα υγείας και άλλου τύπου θεραπευτικά πλαίσια και κέντρα αποκατάστασης, αλλά και σε οργανισμούς, επιχειρήσεις και άλλους φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

2. Όσον αφορά την Εκπαίδευση, το ΠΜΣ εστιάζεται στο συμβουλευτικό ρόλο του εκπαιδευτικού και του ειδικού παιδαγωγού, δίνοντας τη δυνατότητα στους αποφοίτους να στελεχώσουν εκπαιδευτικές μονάδες, όπου, ολοκληρώνοντας την αποστολή τους και μεγιστοποιώντας την αποτελεσματικότητά τους, μπορούν να δώσουν έμφαση σε ιδιαίτερα σημαντικές πτυχές της εκπαίδευσης που συχνά παραμελούνται.

3. Αναφορικά με τις μειονοτικές ομάδες, οι απόφοιτοι μπορούν να εργαστούν σε χώρους όπου γίνεται προσπάθεια αντιμετώπισης του κοινωνικού αποκλεισμού και της ανισότητας, καθώς και ένταξης των ατόμων με ειδικές ανάγκες, των γυναικών και άλλων ευπαθών και/ή πολιτισμικά μειονοτικών ομάδων στην ελληνική κοινωνία και αγορά εργασίας.


Κύριε καθηγητά, με ποιον τρόπο αντιλαμβάνεστε την εν γένει αποστολή σας ως διευθυντής του ΠΜΣ «Συμβουλευτική Ψυχολογία & Συμβουλευτική στην Ειδική Αγωγή, την Εκπαίδευση και την Υγεία»;

Προσωπικά για μένα αυτό το Μεταπτυχιακό, του οποίου υπήρξα ιδρυτικό μέλος και διευθύνω από τη δημιουργία του, αποτελεί ένα σημαντικό στόχο ζωής. Προσπάθησα για τη δημιουργία ενός Μεταπτυχιακού που θα ήθελα ο ίδιος να είχα κάνει, και είμαι πραγματικά περήφανος που πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο, καινοτόμο και πρωτοποριακό Μεταπτυχιακό, που έχει μια τέτοια αναγνώριση τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας.

Ο τρόπος που αντιλαμβάνομαι την αποστολή μου ως διευθυντής αυτού του Μεταπτυχιακού είναι αυτός του «θεματοφύλακα». Μέλημά μου είναι η διασφάλιση της υψηλής ποιότητάς του, η προσέλκυση των καλύτερων και πιο εξειδικευμένων διδασκόντων από την Ελλάδα και το εξωτερικό και η απρόσκοπτη και ομαλή λειτουργία του. Τέλος, θεωρώ υποχρέωσή μου να βρίσκομαι κοντά στους φοιτητές και τις φοιτήτριες και να αφουγκράζομαι τους προβληματισμούς, τις επισημάνσεις και τις εισηγήσεις τους για βελτίωση του προγράμματος σπουδών, αλλά και τις προσωπικές τους δυσκολίες, ώστε να λειτουργώ διευκολυντικά και υποστηρικτικά και να διασφαλίζεται ότι επωφελούνται τα μέγιστα από την πορεία τους σε αυτό το Μεταπτυχιακό.

 

Πηγή: eduadvisor.gr

 

Δείτε περισσότερες Συνεντεύξεις: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/synentefxeis

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.