Εκπαιδευτήρια Σ. Αυγουλέα - Λιναρδάτου: σύγχρονη ελληνική παιδεία με ευρωπαϊκή διάσταση και παγκόσμια προοπτική
Τη συνέντευξη στο eduadvisor.gr και στο Βαγγέλη Στεργιόπουλο παραχώρησε ο Γενικός Διευθυντής των Εκπαιδευτηρίων Σ. Αυγουλέα - Λιναρδάτου, Γεώργιος Λιναρδάτος
Αξιότιμε κύριε Λιναρδάτε, σε τι θα μπορούσε να συνοψιστεί το όραμα και, συνακόλουθα, οι στόχοι των υπευθύνων των Εκπαιδευτηρίων Αυγουλέα - Λιναρδάτου σήμερα, ύστερα από εξήντα επτά χρόνια δημιουργικής προσφοράς της σχολικής μονάδας στα εκπαιδευτικά πράγματα της χώρας μας;
Καθώς οδεύουμε προς τα 70 χρόνια από την ίδρυση του σχολείου μας, δεν μπορώ αρχικά να μην στρέψω το βλέμμα μου στο παρελθόν και στην ιστορική πορεία που έχουμε διανύσει. Είναι, θεωρώ, καθήκον μου αλλά κυρίως και μια μοναδική ευκαιρία για να αποδελτιώσω όλα εκείνα τα στοιχεία που συνιστούν το όραμα αλλά και τους στόχους των Εκπαιδευτηρίων μας. Κυρίως όμως μέσα από αυτήν την αναδρομή δίνεται πάντα η δυνατότητα να προχωρήσουμε με μεγαλύτερη ασφάλεια στο μέλλον.
Όταν, λοιπόν, με ρωτούν αν είμαι αισιόδοξος για το μέλλον, δεδομένης της ιδιαίτερα δύσκολης κοινωνικής και οικονομικής συγκυρίας που διανύουμε όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και διεθνώς, τους απαντώ πως ναι, είμαι σίγουρος πως θα τα καταφέρουμε, γιατί την ίδια ώρα φέρνω στο μυαλό μου πως το σχολείο μας ιδρύθηκε το 1949 από μια οραματίστρια παιδαγωγό, τη μητέρα μου Σταυρούλα, σε μια περίοδο που η χώρα μας προσπαθούσε να ξαναγεννηθεί μέσα από τις στάχτες του πολέμου.
Το μικρό σχολείο του 1949 μετεξελίχτηκε στον σημερινό πολυδύναμο εκπαιδευτικό οργανισμό, που καλύπτει όλες τις βαθμίδες γενικής εκπαίδευσης από την προσχολική ηλικία ως το Λύκειο, εκπαιδεύει 1.400 μαθητές, προσφέρει απασχόληση σε 300 εργαζόμενους και αποτελεί σημαντική πηγή γνώσης, πολιτιστικής δημιουργίας και διδακτικής καινοτομίας. Σήμερα, τα Εκπαιδευτήρια Αυγουλέα - Λιναρδάτου είναι με διαφορά το μεγαλύτερο και αρχαιότερο ιδιωτικό σχολείο στο Δυτικό Λεκανοπέδιο κι ένα από τα μεγαλύτερα και, κατά γενική ομολογία, ποιοτικότερα ιδιωτικά σχολεία της χώρας μας.
Είναι αναμφισβήτητο πως οι ηγέτιδες κοινωνίες του 21ου αιώνα θα είναι αυτές που θα καταφέρουν να αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες και να ενσωματώνουν δημιουργικά τις επερχόμενες αλλαγές, με στόχο τη μεταμόρφωσή τους, μέσα από τη γόνιμη διαχείριση της πληροφορίας, σε κοινωνίες της γνώσης.
Το Σχολείο μας, αναγνωρίζοντας αυτήν τη νέα πραγματικότητα και τις καταλυτικές επιρροές που ασκεί στην εκπαίδευση, βαδίζει ήδη στον 21ο αιώνα με διαδραστικούς ηλεκτρονικούς πίνακες στις αίθουσες διδασκαλίας, με ευρυζωνικές συνδέσεις στο διαδίκτυο, με πολυμεσικό ψηφιακό υλικό μάθησης, με σύγχρονες σχολικές εκδόσεις και άρτια οργανωμένα εργαστήρια.
Με τις νέες τεχνολογίες που αξιοποιεί και τις πρωτοποριακές διαδικασίες που υιοθετεί, το Σχολείο μας στηρίζει και προωθεί την προσπάθεια μεταμόρφωσης της ελληνικής κοινωνίας προς την κατεύθυνση αυτήν.
Όλα αυτά τα στοιχεία διαμορφώνουν σήμερα ένα σύγχρονο, δυναμικό και καινοτόμο σχολείο, που παραμένει όμως πάντα οικογενειακό, ανθρώπινο κι ευαίσθητο.
Επιθυμία της μεγάλης σχολικής μας οικογένειας είναι να διαφυλάξουμε και να ενισχύσουμε αυτά τα χαρακτηριστικά του Σχολείου μας, έτσι ώστε και στο μέλλον να συνεχίσει να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ελληνική εκπαίδευση και να προσφέρει στους μαθητές του με ανθρωπιά κι ευαισθησία μια σύγχρονη ελληνική παιδεία με ευρωπαϊκή διάσταση και παγκόσμια προοπτική.
Ποια είναι τα παιδαγωγικά «πιστεύω» πάνω στα οποία εδράζεται η λειτουργία των Εκπαιδευτηρίων σας;
Πιστεύουμε σ’ ένα σχολείο δυνατό ακαδημαϊκά, στο οποίο ικανοί εκπαιδευτικοί που επιμορφώνονται διαρκώς, μέσα από σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις και με τη χρήση νέων τεχνολογιών, διευκολύνουν τους μαθητές τους στην κατάκτηση της γνώσης όλων των γνωστικών αντικειμένων και στην ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης.
Πιστεύουμε σ’ ένα σχολείο δημιουργικό, που μέσα από πολλαπλές καινοτόμες δράσεις καλλιεργεί τα ενδιαφέροντα και ταλέντα των μαθητών του στους τομείς του πολιτισμού, του αθλητισμού, του ανθρωπισμού, του περιβάλλοντος, της τέχνης, της επιχειρηματικότητας και των επιστημών, ωθώντας τους σε εποικοδομητικές αναζητήσεις.
Πιστεύουμε σ’ ένα σχολείο ανοιχτό, που, πέρα από τις δικές του αντικειμενικές διαδικασίες εσωτερικής αξιολόγησης, επιζητεί την αξιολόγηση και κριτική των γονέων των μαθητών του και την αξιοποιεί ως επιπλέον μέσο για τη διαρκή του βελτίωση. Ένα σχολείο που συναντάται διαρκώς και αμφίδρομα με την κοινωνία σε ανοιχτές πολιτιστικές εκδηλώσεις και ενδιαφέρουσες επιμορφωτικές - σεμιναριακές συζητήσεις, καταθέτοντας έτσι το δικό του στίγμα στο ευρύτερο πολιτιστικό γίγνεσθαι.
Πιστεύουμε στη βιωματική εκπαίδευση, γι’ αυτό και δεν υπάρχει καινοτόμος δράση ή εκπαιδευτικό πρόγραμμα, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, που να μη συμμετέχουν τα παιδιά μας.
Οι μαθητές μας πρωτεύουν και διακρίνονται στους Ρητορικούς Αγώνες, στους Μαθηματικούς Διαγωνισμούς, στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Επιχειρηματικότητας Νέων, στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό Ρομποτικής, στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό F1 in schools, στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Φυσικής και Χημείας, στους Διαγωνισμούς Έκθεσης και Λογοτεχνίας, και συμμετέχουν με αξιώσεις στα ευρωπαϊκά προγράμματα Comenius, στη «φυσική στο προσκήνιο», στο Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών (MUN), στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Νέων (EYP), στην Euroscola, στα περιβαλλοντικά προγράμματα, στις ανθρωπιστικές δράσεις.
Οι θεατρικές μας ομάδες, τα χορευτικά μας συγκροτήματα, οι μαθητικές μας ορχήστρες, η χορωδία και η φιλαρμονική μας προσφέρουν στα παιδιά μας ευκαιρίες καλλιτεχνικής καλλιέργειας και οδηγούν στην πραγματοποίηση ποιοτικών πολιτιστικών εκδηλώσεων.
Αξιοποιώντας τις αθλητικές υποδομές του σχολείου μας, οι μαθητές μας μετέχουν σε ποικίλες αθλητικές δραστηριότητες και διακρίνονται στα διασχολικά πρωταθλήματα.
Προσφέρουμε ξενόγλωσση εκπαίδευση υψηλότατου επιπέδου, ενώ εφαρμόζουμε ένα πολύπλευρο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που οδηγεί κάθε χρόνο τα παιδιά μας σε εξαιρετικά αποτελέσματα σε όλους τους τομείς.
Χωρίς αποκλεισμούς μαθητών, με διδακτική αποτελεσματικότητα και παιδαγωγική ευαισθησία, αναπτύσσουμε στο έπακρο τις δυνατότητες κάθε μαθητή μέσα σε ένα ευχάριστο και δημιουργικό περιβάλλον.
Φυσική απόρροια της όλης εκπαιδευτικής μας φιλοσοφίας αποτελούν και τα εξαιρετικά αποτελέσματα των μαθητών μας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι μαθητές μας εισάγονται στις Πανεπιστημιακές Σχολές της πρώτης επιλογής τους. Ας σημειωθεί δε ότι το πρόγραμμα επαγγελματικού προσανατολισμού του σχολείου μας καθοδηγεί και στηρίζει τους μαθητές μας στην ανεύρεση της βέλτιστης επιλογής.
Στα Εκπαιδευτήρια Αυγουλέα - Λιναρδάτου, με τις καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις και τις πρωτοποριακές διδακτικές διαδικασίες που υιοθετούμε, στηρίζουμε και προωθούμε την προσπάθεια μεταμόρφωσης της ελληνικής κοινωνίας σε μια κοινωνία της γνώσης.
Εξ όσων γνωρίζουμε, τα Εκπαιδευτήρια Αυγουλέα - Λιναρδάτου έχουν καταφέρει, πέραν των άλλων, να κατακτήσουν μια παγκόσμια διάκριση, καθώς ανήκουν πλέον επισήμως στη διεθνή κοινότητα των Microsoft Showcase Schools. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για την αξία και τη σημασία της αναγνώρισης αυτής;
Τα Εκπαιδευτήρια Αυγουλέα - Λιναρδάτου ανήκουν επίσημα και για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στη διεθνή κοινότητα των Microsoft Showcase Schools, γεγονός που αποτελεί μια εξαιρετική τιμή και διάκριση, καθώς συγκαταλέγει το Σχολείο μας ανάμεσα στα 3 τεχνολογικά προηγμένα σχολεία στην Ελλάδα αλλά και στα 400 στον κόσμο. Τα Σχολεία που συμμετέχουν στην κοινότητα αυτήν είναι διακεκριμένα Σχολεία με ηγετικό όραμα για αλλαγή και με καινοτόμο περιβάλλον μάθησης, στο οποίο οι μαθητές προωθούν πρωτοποριακές δράσεις και οικοδομούν νέες δυνατότητες και δεξιότητες.
Τα Microsoft Showcase Schools αποτελούν ελπιδοφόρα παραδείγματα σχολείων που αξιοποιούν με πολλούς τρόπους την καινοτομία ως κινητήριο δύναμη, για να εμπνεύσουν τους μαθητές και να μεταμορφώσουν την εκπαιδευτική διαδικασία προσφέροντας μια πιο προσωποποιημένη εκπαίδευση στους μαθητές και δίνοντάς τους τη δυνατότητα να καταφέρουν περισσότερα.
Το Σχολείο μας κατέκτησε αυτήν την πολύ σημαντική αναγνώριση επενδύοντας εδώ και 15 χρόνια τόσο σε αυτό που ονομάζουμε ψηφιακή τάξη όσο και στη δημιουργία και παραγωγή ψηφιακού υλικού μάθησης, υιοθετώντας παράλληλα καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις. Η ορθολογική χρήση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών συνέβαλε καθοριστικά στην αξιοποίηση ευκαιριών και στην επαρκή πρόσβαση και ενθάρρυνση στη γνώση. Η αναγνώριση αυτή δίνει στο σύνολο της σχολικής μας οικογένειας μοναδικές ευκαιρίες συνεργασίας με άλλα σχολεία και εκπαιδευτικούς φορείς σε παγκόσμιο επίπεδο, προκειμένου να υπάρξει γόνιμη συνεργασία σε καινοτόμα προγράμματα. Δίνει επιπλέον τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς του Σχολείου μας να έχουν πρόσβαση σε αναπτυξιακά επαγγελματικά προγράμματα που εστιάζουν στο ηγετικό παιδαγωγικό τους προφίλ. Κυρίως όμως οι μαθητές μας έρχονται στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας, καθώς τους δίνεται η δυνατότητα να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους καθιστώντας τα τεχνολογικά εργαλεία πολύτιμο συστατικό για την εκπαίδευση και την επαγγελματική τους εξέλιξη.
Ποια είναι, κατά την άποψή σας, τα στοιχεία εκείνα που καθιστούν ξεχωριστή τη σχολική μονάδα σας και της επιτρέπουν να αντεπεξέρχεται στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον της ιδιωτικής εκπαίδευσης;
Δράττομαι της ευκαιρίας μέσα από την ερώτησή σας για να ξεκινήσω από μία ουσιαστική παρατήρηση, που έρχεται να απαντήσει συνολικά για την ιδιωτική εκπαίδευση, σε μια εποχή που νιώθουμε, όχι αναίτια, ότι έχουμε στοχοποιηθεί. Και θα ήθελα να επιμείνω σε αυτήν τη λογική όχι γιατί θέλω να φανώ ότι τηρώ ισορροπίες, αλλά γιατί είμαι υπέρμαχος της άποψης ότι η ιδιωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες της Ευρώπης και του κόσμου, αποτελεί κατεξοχήν χώρο πρωτοπορίας και καινοτομίας. Να σας θυμίσω ότι το ολοήμερο σχολείο ξεκίνησε από την ιδιωτική εκπαίδευση. Τα ιδιωτικά σχολεία, πρώτα εισήγαγαν στο πρόγραμμά τους τη διδασκαλία ξένων γλωσσών, την εργαστηριακή αισθητοποίηση της γνώσης, τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων διδασκαλίας, την αξιοποίηση των υπολογιστών στην εκπαίδευση, τις ομαδικές συνθετικές εργασίες, τις επιμορφωτικές επισκέψεις βιωματικής εκπαίδευσης, την ενσωμάτωση στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της θεατρικής παιδείας, της μουσικής, του χορού και της ορχηστικής τέχνης, τις ποικίλες αθλητικές δραστηριότητες, τα σεμινάρια παιδοψυχολογικής ευαισθητοποίησης κι ενημέρωσης για γονείς και τόσα άλλα ακόμη. Οι όποιες παραφωνίες που προφανώς και υπάρχουν, όπως σε κάθε πεδίο της πραγματικής οικονομίας, δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να επισκιάζουν την πραγματική εικόνα που σας περιέγραψα. Είναι μάλιστα καθήκον της συντεταγμένης πολιτείας να απομονώσει αυτές τις περιπτώσεις εφαρμόζοντας τη νομοθεσία, η οποία μάλιστα είναι ιδιαίτερα αυστηρή.
Ερχόμενος τώρα στον πυρήνα της ερώτησής σας, πρέπει να σημειώσω ότι την καλύτερη απάντηση δίνουν οι γονείς των μαθητών μας, και ιδιαίτερα οι γονείς των μαθητών μας που κάθε χρόνο έρχονται σε μας από άλλα σχολεία. Νομίζω όμως ότι οι γονείς που εμπιστεύονται το σχολείο μας μάς επιλέγουν για την παιδαγωγική μας φιλοσοφία και τις εκπαιδευτικές μας δράσεις. Τα Εκπαιδευτήριά μας είχαν πάντα έναν και μοναδικό προσανατολισμό, μια παιδεία σύγχρονη, ικανή να ανταποκρίνεται στις πολλαπλές απαιτήσεις της εποχής, και που πρόσθετα θα διαμορφώνει αυτοδύναμα, ανεξάρτητα και υπεύθυνα παιδιά, με ολοκληρωμένες προσωπικότητες, με ηθική και πνευματική καλλιέργεια. Με ένα πρόγραμμα, παράλληλα, που θα προσφέρει πολλαπλές ευκαιρίες στους μαθητές μας για ενασχόληση με ποικίλες περιβαλλοντικές, ανθρωπιστικές, κοινωνικές, πολιτιστικές, καλλιτεχνικές, μουσικές, θεατρικές και αθλητικές δραστηριότητες, που αναπτύσσουν τις κλίσεις και τα δημιουργικά τους ενδιαφέροντα, ενώ παράλληλα διαμορφώνουν μια πλούσια, ευχάριστη και ισορροπημένη σχολική ζωή. Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής γιατί αυτούς τους στόχους τους έχουμε πετύχει, και απόδειξη αποτελεί η αναγνώριση του κόσμου και του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας. Βέβαια, τίποτα δεν είναι αυτονόητο. Χρειάζεται διαρκής προσπάθεια και αφοσίωση στους στόχους μας. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζουμε και δρομολογούμε τις επόμενες κινήσεις μας με στόχο το Σχολείο μας να συνεχίσει να πρωτοπορεί και να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ελληνική εκπαίδευση.
Δεδομένης της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας, σε ποιο βαθμό είναι εφικτή η πραγματικά πολύπλευρη καλλιέργεια των εφήβων στους κόλπους μιας σχολικής κοινότητας;
Η ερώτησή σας είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, ειδικά σήμερα που νιώθω ότι είμαστε όμηροι αγκυλώσεων και ιδεοληψιών. Το μείζον αυτό θέμα θα ήταν βέβαια εύκολο να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά, αν η πολιτεία έβλεπε το ζήτημα της πολύπλευρης καλλιέργειας των νέων μας ως μια πρώτιστη προτεραιότητα, στο πλαίσιο μιας διακομματικής συνεννόησης. Αντί γι’ αυτό μπορούμε όλοι μας να διαπιστώσουμε πως οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις στη χώρα μας διαρκούν όσο μια κυβερνητική θητεία, και χωρίς την ίδια στιγμή να ασχολούνται ούτε κατ΄ ελάχιστο με τη συνολική καλλιέργεια των επερχόμενων γενιών, αλλά με το χρησιμοθηρικό σκέλος της εκπαίδευσης και τη διαφύλαξη των όποιων συντεχνιακών δεδομένων.
Το σχολείο σήμερα δεν αφήνει πολλά περιθώρια αυτενέργειας στους εκπαιδευτικούς, δεν κινητροδοτεί την άμιλλα ανάμεσα στα σχολεία, δεν ενισχύει την καινοτομία, δεν δημιουργεί διαύλους επικοινωνίας ανάμεσα στα σχολεία και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ούτε καν ανάμεσα στα σχολεία διαφορετικών βαθμίδων, και το σημαντικότερο, δεν επιτρέπει την τόσο αναγκαία σήμερα διασύνδεση της εκπαίδευσης με τις επιχειρήσεις και την οικονομία.
Πιστεύω πως πρωτίστως πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα στην αποκέντρωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, όπου η Πολιτεία θα θέτει τους ελάχιστους εκπαιδευτικούς στόχους και τις διαδικασίες με τις οποίες θα αξιολογήσει την επίτευξη των στόχων αυτών και στη συνέχεια θα αφήνει ελεύθερα τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς να αποφασίσουν με ποιες διδακτικές μεθοδολογίες και ποια μέσα θα επιτύχουν τους διδακτικούς στόχους και, πιο σημαντικό, πώς θα τους υπερβούν, θέτοντας επιπλέον δικούς τους στόχους. Ένα τέτοιο σύστημα που θα στοχοθετεί, θα αξιολογεί και θα επιβραβεύει τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς που επιτυγχάνουν, θα διαμορφώνει συνθήκες άμιλλας ανάμεσα στα σχολεία, θα δίνει πρωταγωνιστικό ρόλο στους εκπαιδευτικούς και θα βάζει τους μαθητές και την πρόοδό τους εκεί που θα έπρεπε να ήταν πάντα, στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Πόσο ισχυρά είναι τα επιχειρήματα που θα μπορούσε να προβάλει κανείς σήμερα υπέρ της άποψης ότι η ιδιωτική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπερέχει σαφώς της αντίστοιχης δημόσιας εκπαίδευσης;
Όπως σημείωσα σε προηγούμενη ερώτησή σας, πιστεύω ακράδαντα στον πρωταγωνιστικό ρόλο που ιστορικά έχουν διαδραματίσει τα ιδιωτικά σχολεία στην ελληνική εκπαίδευση και εξακολουθούν με ακόμη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα κι επιτυχία να διαδραματίζουν και σήμερα.
Είναι απολύτως δεδομένο ότι η ποιότητα εκπαίδευσης και παροχής υπηρεσιών που παρέχεται από τα ιδιωτικά σχολεία στη χώρα μας υπερτερεί συντριπτικά έναντι της παρεχόμενης από τα δημόσια σχολεία. Πώς αλλιώς μπορεί να ερμηνευτεί η μεγάλη στροφή των γονέων και των παιδιών τους προς τα ιδιωτικά σχολεία, ειδικά σε μια περίοδο κρίσης όπως η σημερινή; Επιπλέον, στη λογική αυτή συνηγορούν όλες οι έγκυρες διεθνείς κι ελληνικές έρευνες.
Η ποιότητα εκπαίδευσης που παρέχουν τα ιδιωτικά σχολεία αντανακλάται και στις επιδόσεις των μαθητών τους, οι οποίες σύμφωνα με όλες τις διεθνείς έρευνες και μελέτες (PISA, ΟΟΣΑ) έχουν στην Ελλάδα τη δεύτερη μεγαλύτερη διαφορά ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ από τις αντίστοιχες επιδόσεις των μαθητών των δημοσίων σχολείων.
Αντίστοιχη διαφορά υπέρ των ιδιωτικών σχολείων διαπιστώνεται, σύμφωνα με έρευνα του Τμήματος Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας (καθ. Ι. Πανάρετος), και στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, στις οποίες οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων καταγράφουν σημαντικά υψηλότερες βαθμολογίες από τους συμμαθητές τους των δημοσίων, ενώ εισάγονται στις Πανεπιστημιακές Σχολές υψηλής ζήτησης σε ποσοστά δυσανάλογα μεγαλύτερα από το ποσοστό των μαθητών που φοιτούν σε δημόσια σχολεία.
Αντίστοιχες όμως θετικές για τα ιδιωτικά σχολεία διαφορές καταγράφονται και στα ποσοστά επιτυχίας των μαθητών τους στους μαθηματικούς διαγωνισμούς, στους ρητορικούς αγώνες, σε ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς και σε πλήθος άλλων ποιοτικών δεικτών.
Πέρα όμως από τις καθαρά εκπαιδευτικές υπηρεσίες, τα ιδιωτικά σχολεία υπερτερούν συντριπτικά και στις λοιπές υπηρεσίες εξυπηρέτησης που παρέχουν στους μαθητές και τους γονείς τους. Προσφέρουν σχολικά περιβάλλοντα υψηλής αισθητικής, άνεσης και ασφάλειας, καθώς και μεγάλη ποικιλία δημιουργικών δραστηριοτήτων, καλύπτοντας κάθε αθλητική, πολιτιστική, καλλιτεχνική, μουσική, εικαστική κι επιστημονική αναζήτηση των μαθητών τους, ενώ εξυπηρετούν με σχολικά λεωφορεία και την μετακίνηση των μαθητών τους με άνεση και ασφάλεια από το σπίτι τους στο σχολείο και πίσω.
Όλα αυτά τα στοιχεία δεν επιτρέπουν καμία αμφισβήτηση για την υπεροχή του μέσου ιδιωτικού σχολείου έναντι του μέσου δημόσιου σχολείου σε όλους τους τομείς.
Πηγή: eduadvisor.gr
Δείτε περισσότερες Συνεντεύξεις: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/synentefxeis