Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη και Τεχνολογία των Υπολογιστών: εξειδίκευση σε ερευνητικά θέματα αιχμής μέσα από μια γόνιμη μαθησιακή εμπειρία
Τη συνέντευξη στο eduadvisor.gr και στο Βαγγέλη Στεργιόπουλο παραχώρησε ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου Κωνσταντίνος Βασιλάκης, διευθυντής του Π.Μ.Σ. στην Επιστήμη και Τεχνολογία των Υπολογιστών
Αξιότιμε κύριε καθηγητά, η εισαγωγική ερώτησή μας αφορά το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, που προσφέρει, μεταξύ άλλων, το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) στην Επιστήμη και Τεχνολογία των Υπολογιστών. Θα θέλαμε να σας ζητήσουμε να αναφερθείτε εν συντομία στο έργο και την αποστολή του εν λόγω Τμήματος και να σκιαγραφήσετε την ταυτότητα των μελών του διδακτικού και του ερευνητικού προσωπικού του.
Το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών της Σχολής Οικονομίας, Διοίκησης και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου δημιουργήθηκε με το Π.Δ. 70/27-06-2013, με τη συγχώνευση του Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών (Τ.Ε.Τ.Υ.) και του Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών (Τ.Ε.Τ.Τ.), και δέχτηκε για πρώτη φορά φοιτητές το ακαδημαϊκό έτος 2013-2014. Τα παλαιά Τμήματα ήταν τα πρώτα που λειτούργησαν στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και δέχτηκαν φοιτητές από το ακαδημαϊκό έτος 2002-2003.
Σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση, κεντρικός στόχος είναι η παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης στους φοιτητές. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενεργό συμμετοχή των φοιτητών στις δραστηριότητες του Τμήματος, ώστε να αποκτούν στέρεα επιστημονική βάση και ουσιαστική ερευνητική αλλά και πρακτική εμπειρία σε επιμέρους περιοχές της Πληροφορικής και των Τηλεπικοινωνιών.
Αναφορικά με το ερευνητικό σκέλος, το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών στοχεύει στην ανάπτυξη ερευνητικής δραστηριότητας σε περιοχές της Πληροφορικής και των Τηλεπικοινωνιών, και στη συμμετοχή σε εθνικά και ευρωπαϊκά ανταγωνιστικά ερευνητικά και αναπτυξιακά έργα για την προσέλκυση εξωτερικών πόρων. Οι Καθηγητές του Τμήματος (26 καθηγητές και λέκτορες, πλαισιωμένοι από 9 μέλη Ε.ΔΙ.Π.) διαθέτουν μεγάλο πλήθος δημοσιευμένου έργου σε κορυφαία επιστημονικά περιοδικά, έχουν αναπτύξει σημαντικές διεθνείς συνεργασίες με συναφή τμήματα εξωτερικού και συμμετέχουν σε επιστημονικές επιτροπές διεθνών περιοδικών και συνεδρίων εγνωσμένου κύρους.
Σε ποιους απευθύνεται το Π.Μ.Σ. στην Επιστήμη και Τεχνολογία των Υπολογιστών; Ποια είναι τα κριτήρια που εφαρμόζονται όσον αφορά την αξιολόγηση των υποψηφίων και την επιλογή των μεταπτυχιακών φοιτητών;
Το Π.Μ.Σ. απευθύνεται σε αποφοίτους Τμημάτων Α.Ε.Ι. Θετικών Επιστημών και Πολυτεχνικών Σχολών, καθώς και Τμημάτων Τ.Ε.Ι. με ουσιώδη συνάφεια αντικειμένου προς το αντικείμενο του Π.Μ.Σ., οι οποίοι επιθυμούν να εξειδικευτούν σε συγκεκριμένα ερευνητικά θέματα αιχμής και να θέσουν τις βάσεις για την περαιτέρω ερευνητική τους ενασχόληση με την επιστήμη των υπολογιστών. Κατά τη διάρκεια των σπουδών τους οι φοιτητές του Π.Μ.Σ. θα κληθούν να μελετήσουν ερευνητικά ζητήματα, να πειραματιστούν, να αναλύσουν και να ερμηνεύσουν τα αποτελέσματα των πειραμάτων τους. Πολλοί απόφοιτοι του Π.Μ.Σ. συνεχίζουν την ερευνητική τους πορεία με εγγραφή σε πρόγραμμα διδακτορικών σπουδών.
Η επιλογή των φοιτητών γίνεται με συνεκτίμηση ενός πλήθους κριτηρίων, που περιλαμβάνουν το γενικό βαθμό πτυχίου του υποψηφίου, τη βαθμολογία του στα προπτυχιακά μαθήματα τα σχετικά µε το αντικείμενο στο οποίο επιθυμεί να εξειδικευτεί ο υποψήφιος, την επίδοσή του σε πτυχιακή/διπλωματική εργασία, την ερευνητική δραστηριότητα του υποψηφίου (όπου αυτή υπάρχει) και τη δυνατότητά του για ανεξάρτητη εργασία σε προχωρημένα θέματα έρευνας και ανάπτυξης. Λόγω της ιδιαίτερης έμφασης που δίνεται στην ερευνητική διάσταση, η επιτροπή επιλογής φοιτητών ζητά από καθηγητές του Τμήματος εισηγήσεις σχετικά με την αξιολόγηση της προοπτικής των υποψηφίων σε συγκεκριμένα ερευνητικά θέματα, η οποία αποτελεί και σημαντικό στοιχείο της αξιολόγησης του φοιτητή.
Ποιοι είναι, σε γενικές γραμμές, οι στόχοι και τα μαθησιακά αποτελέσματα του Π.Μ.Σ. στην Επιστήμη και Τεχνολογία των Υπολογιστών;
Στους στόχους του Π.Μ.Σ. συμπεριλαμβάνουμε την παροχή στους φοιτητές της ευκαιρίας να έλθουν σε επαφή με τις πλέον πρόσφατες και καινοτόμες επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις στην επιστήμη των υπολογιστών. Μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία παρέχουμε στους φοιτητές τα κατάλληλα εφόδια γνώσεων και δεξιοτήτων, για να εξελιχθούν σε ικανούς επιστήμονες και επαγγελματίες, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση –πέρα από τη μετάδοση της γνώσης– στην ανάπτυξη της κρίσης, της ερευνητικής διαίσθησης και της ικανότητας των φοιτητών να παρακολουθούν και να αφομοιώνουν τις επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις στην επιστήμη των υπολογιστών.
Για να πετύχουμε τους στόχους αυτούς, στο Π.Μ.Σ. εστιάζουμε στο να εμπνεύσουμε τους φοιτητές σε σχέση με τα θέματα που επέλεξαν να σπουδάσουν και να δημιουργήσουμε γι’ αυτούς μια ενδιαφέρουσα και γόνιμη μαθησιακή εμπειρία.
Ποια είναι η διάρκεια του Π.Μ.Σ. στην Επιστήμη και Τεχνολογία των Υπολογιστών και ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την απόκτηση του Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης;
Η ελάχιστη χρονική διάρκεια για την απονομή των τίτλων ορίζεται για το Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) σε τρία (3) εξάμηνα, εκ των οποίων τα δύο αφορούν παρακολούθηση μαθημάτων και το τρίτο την εκπόνηση της μεταπτυχιακής εργασίας.
Για την απόκτηση του Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης απαιτείται η συμπλήρωση 30 τουλάχιστον μονάδων ECTS σε κάθε εξάμηνο μέσω της παρακολούθησης 3 μαθημάτων ανά εξάμηνο, καθώς και η εκπόνηση και επιτυχής παρουσίαση διπλωματικής εργασίας βάρους 30 ECTS.
Ποιες είναι οι επαγγελματικές προοπτικές που διανοίγονται για τους αποφοίτους του Π.Μ.Σ. στην Επιστήμη και Τεχνολογία των Υπολογιστών; Σε ποιο βαθμό καταφέρνουν αυτοί να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και τις προσδοκίες τόσο της εγχώριας όσο και της διεθνούς αγοράς;
Πολλοί από τους φοιτητές του Π.Μ.Σ., σε ποσοστό 30%-40%, επιλέγουν να ξεκινήσουν τις σπουδές τους ενώ ήδη εργάζονται, προκειμένου να αναβαθμίσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους και να διαμορφώσουν έτσι καλύτερες προοπτικές είτε στο υπάρχον περιβάλλον εργασίας τους είτε προσβλέποντας σε εύρεση καλύτερης εργασίας.
Σε ό,τι αφορά τους υπόλοιπους φοιτητές, ένας αριθμός από αυτούς συνεχίζει τις σπουδές του σε διδακτορικό επίπεδο (από τους εν ενεργεία υποψήφιους διδάκτορες του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, οι ένδεκα έχουν αποφοιτήσει από το Π.Μ.Σ. στην Επιστήμη και Τεχνολογία Υπολογιστών, ενώ υπάρχουν και απόφοιτοι που συνεχίζουν ως υποψήφιοι διδάκτορες σε άλλα Τμήματα), και τέλος αρκετοί απόφοιτοι βρίσκουν εργασία στον ιδιωτικό τομέα, ως στελέχη εταιρειών στο χώρο της Πληροφορικής.
Ποιες είναι οι προσωπικές αντιλήψεις σας αναφορικά αφενός με την έννοια της αριστείας και αφετέρου με τον τρόπο λειτουργίας ενός σύγχρονου φορέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;
Η αριστεία είναι μια από τις βασικές αξίες που πρέπει να υπηρετεί ένα ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η αριστεία πρέπει να προωθείται με την επιβράβευση των καλύτερων σε όλα τα επίπεδα (υποψηφιότητες, φοίτηση, διδασκαλία, έρευνα κ.ο.κ.) και πάντα μέσω της ευγενούς άμιλλας και της παροχής κινήτρων σε όλους, για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους. Μια τέτοια διαδικασία φέρει μόνο οφέλη στο σύνολο της ακαδημαϊκής κοινότητας και οδηγεί στη συνολική αναβάθμιση του ιδρύματος.
Σε ό,τι αφορά τον τρόπο λειτουργίας ενός φορέα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, πιστεύω ότι, πέρα από τη διάσταση της αριστείας, θα πρέπει ο φορέας να συνδράμει στην κάλυψη των εκπαιδευτικών και ερευνητικών αναγκών της κοινωνίας, των παραγωγικών φορέων και της χώρας, να προωθεί την καινοτομία και τις ανθρώπινες αξίες.
Πηγή: eduadvisor.gr
Δείτε περισσότερες Συνεντεύξεις: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/synentefxeis