Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πρόγραμμα Κατάρτισης στις Διαπραγματεύσεις: πιστοποιημένη, καινοτόμος και βιωματική εκπαίδευση
Τη συνέντευξη στο eduadvisor.gr και στο Βαγγέλη Στεργιόπουλο παραχώρησε ο καθηγητής Ανδρέας Νικολόπουλος, επιστημονικός υπεύθυνος του Προγράμματος Κατάρτισης στις Διαπραγματεύσεις (Diploma In Negotiations, DIN)
Αξιότιμε κύριε Νικολόπουλε, πριν σας απευθύνουμε ερωτήματα ειδικότερου ενδιαφέροντος, θα θέλαμε να σας ζητήσουμε να αναφερθείτε στη σημασία που έχουν οι διαπραγματεύσεις στη ζωή μας, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.
Κατά την άποψή μας, καθεμία σχέση μας είναι το αποτέλεσμα διαπραγματεύσεων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, οι πωλήσεις, οι δημόσιες σχέσεις, οι συμμαχίες, οι πάσης φύσεως συνεργασίες μας και κάθε άλλη δραστηριότητα που μας συνδέει με άλλα άτομα σχετίζονται άμεσα με τις διαπραγματεύσεις. Κατόπιν αυτών, η σημασία των διαπραγματεύσεων σε ατομικό επίπεδο είναι καθοριστικής σημασίας για τις εκβάσεις των σχέσεών μας. Σε συλλογικό επίπεδο, οι διαπραγματεύσεις είναι καθοριστικής σημασίας για τους όρους που διαμορφώνονται στο σύνολο των κοινωνικών μας σχέσεων. Θα μπορούσαμε επιγραμματικά να πούμε ότι, εφόσον τα μέλη μιας κοινωνίας αδυνατούν να συμφωνήσουν ή υιοθετούν ασύμβατες διαπραγματευτικές συμπεριφορές, τότε είναι καταδικασμένα σε ανεπίτρεπτες απώλειες. Οι απώλειες αυτές επιβαρύνουν το σύνολο των μελών μιας κοινωνίας.
Κύριε καθηγητά, σε ποιους απευθύνεται το Πρόγραμμα Κατάρτισης στις Διαπραγματεύσεις (Diploma In Negotiations, DIN), που προσφέρει το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών; Ποιος είναι ο πρωταρχικός σκοπός και ποιο το όραμα των υπευθύνων του Προγράμματος;
Το Πρόγραμμα απευθύνεται σε όλους εκείνους που η επίτευξη των στόχων τους εξαρτάται από τη συναίνεση άλλων Παικτών και που πιστεύουν ότι η βελτίωση των γνώσεών τους και των ικανοτήτων τους στις διαπραγματεύσεις θα αυξήσει τις ωφέλειές τους. Ο πρωταρχικός σκοπός και το όραμα των υπευθύνων του Προγράμματος είναι να αναπτυχθεί ένα διεθνώς ανταγωνιστικό προϊόν στις διαπραγματεύσεις, το οποίο πολύ σύντομα θα απευθυνθεί και στη διεθνή κοινή γνώμη.
Ποιοι είναι οι πυλώνες του Προγράμματος και ποια τα πεδία που καλύπτουν οι Θεματικές Ενότητες αυτού;
Οι πυλώνες του Προγράμματός μας στηρίζονται αφ’ ενός στην πορεία λήψεως αποφάσεων ενός Παίκτη μέχρι το καταληκτικό σημείο της διαμόρφωσης της διαπραγματευτικής στρατηγικής και τακτικής του, αφ’ ετέρου στην ενίσχυση των διαπραγματευτικών ικανοτήτων με την προσθήκη ανομοιογενών γνωστικών αντικειμένων που είναι απαραίτητα για τους ανθρώπους των διαπραγματεύσεων. Ενδεικτικά αναφέρουμε την ψυχιατρική των διαπραγματεύσεων, το στρες μάνατζμεντ, την υποκριτική, τη ρητορική, τις ασύμμετρες διαπραγματεύσεις κ.ά.
Ποιες είναι οι τυπικές προϋποθέσεις για τη συμμετοχή των ενδιαφερομένων στο DIN και ποια είναι τα στοιχεία που συνεκτιμώνται στη διαδικασία αξιολόγησης των υποψηφίων και, εν τέλει, επιλογής των σπουδαστών;
Οι τυπικές προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στο Πρόγραμμά μας είναι το πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό συνυπολογίζονται και τα κίνητρα του υποψηφίου για τη βελτίωση των διαπραγματευτικών του γνώσεων και ικανοτήτων, καθώς και η επαρκής γνώση της αγγλικής. Είναι, επίσης, ιδιαιτέρως σημαντική η επαγγελματική προϋπηρεσία του/της υποψηφίου, λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι στους κόλπους των αποφοίτων συγκαταλέγονται υψηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων και οργανισμών του Δημοσίου, αξιωματικοί της Ελληνικής Αστυνομίας, αξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων, ασφαλιστές, μεσίτες, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι κ.ά.
Ποια θα είναι η διάρκεια του επόμενου κύκλου σπουδών και ποιοι οι τρόποι με τους οποίους θα μπορούν οι σπουδαστές να παρακολουθήσουν τα μαθήματα;
Η διάρκεια του κύκλου σπουδών είναι 12 μήνες και οι τρόποι που οι σπουδαστές μας μπορούν να παρακολουθήσουν το Πρόγραμμά μας είναι σε μορφή διά ζώσης και εξ αποστάσεως. Η ποιότητα του Προγράμματός μας αντικατοπτρίζεται και στον αριθμό των διεθνών διδακτικών πιστωτικών μονάδων που του αντιστοιχεί και που ανέρχεται σε 60 ECTS, όσες αντιστοιχούν και στις ετήσιες πιστωτικές μονάδες ενός διετούς μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών Master.
Ποια είναι, κατά την άποψή σας, τα σημαντικότερα οφέλη που αποκομίζουν οι σπουδαστές του DIN;
Τα οφέλη των σπουδαστών του DIN είναι πολλαπλά. Κατ’ αρχάς, παρακολουθούν ένα πρόγραμμα μοναδικό στην Ελλάδα, αφού δεν υπάρχει κάποιο άλλο αντίστοιχο και ισότιμό του. Η χορήγηση των 60 ECTS καθιστά το Πρόγραμμά μας αναγνωρίσιμο σε διεθνές επίπεδο, αφού το ομογενοποιεί με οποιοδήποτε εκπαιδευτικό πρόγραμμα διεθνώς. Τέλος, οι απόφοιτοί μας έχουν τη δυνατότητα της διαρκούς εκπαίδευσής τους διαχρονικά (για όσο καιρό υπάρχει το πρόγραμμα αυτό), αφού τους παρέχεται η δυνατότητα για δωρεάν παρακολούθηση μιας ενότητας της επιλογής τους σε εξ αποστάσεως πρόγραμμα.
Σε ποιο βαθμό ανταποκρίνεται το Πρόγραμμα Κατάρτισης στις Διαπραγματεύσεις του ΟΠΑ στις προδιαγραφές των ισχυόντων προγραμμάτων σε διεθνές επίπεδο;
Ευτυχώς που υπάρχει το διαδίκτυο και μπορεί κάποιος να συγκρίνει άμεσα το περιεχόμενο και την ποιότητα των επιμέρους εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Για το λόγο αυτόν, είναι χρήσιμο να απαντήσει κάποιος μόνος του στο ερώτημα αυτό εάν συγκρίνει το Πρόγραμμά μας με τα αντίστοιχα προγράμματα που προσφέρονται από πολύ γνωστά πανεπιστήμια της Αμερικής. Ανυπομονούμε για την επέκτασή μας σε διεθνές επίπεδο και πιστεύουμε ότι στην περίπτωση αυτή θα είναι πολύ δύσκολο να απαντήσει κάποιος στο ερώτημα για το πού βρίσκεται το ταβάνι μας.
Κύριε καθηγητά, ποιες είναι οι προσωπικές αντιλήψεις σας αναφορικά αφενός με την έννοια της αριστείας και αφετέρου με τον τρόπο λειτουργίας ενός σύγχρονου φορέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;
Για το θέμα της αριστείας μπορεί να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις. Κατά την προσωπική μου άποψη, η αριστεία στην εκπαίδευση πρέπει να είναι συλλογική και δευτερευόντως ατομική. Για παράδειγμα, ως υπεύθυνος προγράμματος, θεωρώ σημαντικότερο να έχω καθηγητές που να έχουν αξιολόγηση πάνω από το 8/10 παρά να έχω έναν καθηγητή που να παίρνει 10/10 και όλοι οι υπόλοιποι να βρίσκονται στο 7/10.
Σε ό,τι αφορά το δεύτερο ερώτημά σας, θα αναφερθώ συνοπτικά σε προσωπικές μου εμπειρίες. Στην Ελλάδα τα πάντα βαδίζουν βασανιστικά αργά. Θέματα που μπορούν να επιλυθούν σε ένα μήνα απαιτούν 8-10 μήνες, με αποτέλεσμα να χάνονται ευκαιρίες και οι άνθρωποι να κουράζονται. Αυτό συμβαίνει, διότι μέσα στα ελληνικά ΑΕΙ βρίσκονται άνθρωποι που κινούνται αργά. Ακόμα, υπάρχει υπερβολική τυπολατρία, η οποία αποθαρρύνει τις όποιες πρωτοβουλίες και καινοτομίες. Για παράδειγμα, στο Harvard, στο Stanford και στο LSE χρειάζεται ΦΕΚ για την εισαγωγή ενός μεταπτυχιακού προγράμματος; Το ΦΕΚ που απαιτείται στην Ελλάδα έχει 8ετή ισχύ και οι όποιες αλλαγές του μπορούν να πραγματοποιηθούν μετά τη λήξη της οκταετίας! Επιπλέον, υπάρχουν υπερβολικές και παράλογες γραφειοκρατικές επιβαρύνσεις. Aνάλογες καταστάσεις, αντίστοιχες του παρελθόντος, αλλά με διαφορετική μορφή, συμβαίνουν και σήμερα.
Αυτό, πάντως, δεν μπορεί να μας πτοήσει: το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών έχει την πνευματική δύναμη αλλά και τη θέληση των διεθνώς αναγνωρισμένων καθηγητών/ερευνητών να καινοτομεί και να αριστεύει σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο. Παράδειγμα εκπαιδευτικής καινοτομίας και εξωστρέφειας αποτελεί και το Πρόγραμμα Diploma In Negotiations.
Πηγή: eduadvisor.gr
Δείτε περισσότερες Συνεντεύξεις: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/synentefxeis