WHAT ARE YOU LOOKING FOR?

Popular Tags

Συνεντεύξεις

ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, M.Ed. in Distance Education: ακαδημαϊκώς πολυδιάστατη και παραγωγική συνεργασία ανοιχτών οριζόντων με το Athabasca University του Καναδά

TsinakosΤη συνέντευξη στο eduadvisor.gr και στο Βαγγέλη Στεργιόπουλο παραχώρησε ο καθηγητής Αύγουστος Τσινάκος, συντονιστής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Master of Education in Distance Education (M.Ed. στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση) του ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

 

Αξιότιμε κύριε Τσινάκο, θα θέλαμε, κατ’ αρχάς, να σας ζητήσουμε να αναφερθείτε συνοπτικά στο πλαίσιο λειτουργίας και τον κύριο στόχο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος “Master of Education in Distance Education” (M.Ed.), που παρέχει το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο του Καναδά (Athabasca University) σε συνεργασία με το ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να πούμε πως το Athabasca University είναι το επίσημο κρατικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο του Καναδά, με έτος ίδρυσης το 1970 και διεθνή αναγνώριση σε ΗΠΑ (2005), Ελλάδα (αναγνώριση ΔΟΑΤΑΠ 6/2009) και Ιαπωνία. Θεωρείται ένα από τα τρία καλύτερα Ανοιχτά Πανεπιστήμια στον κόσμο, με 76.600 και πλέον φοιτητές σε 87 χώρες.


To επιστημονικό προσωπικό του Athabasca είναι παγκοσμίου κύρους και εμβέλειας, με χαρακτηριστική απόδειξη την κατοχή θέσεων εξέχουσας σημασίας σε θέματα έρευνας όπως:

  • Canada Research Chairs: Semantic Technologies
  • Indigenous Traditional Knowledge, Legal Orders and Laws
  • Health Promotion and Chronic Disease Management
  • CAIP: Hyrdoecology and Environmental Health;Computational Sustainability and Environmental Analytics
  • AIHS: eHealth Literacy
  • UNESCO/COL: Research Chair in Open Educational Resources
  • NSERC/iCORE/ Xerox/Markin Industrial: Research Chair in Adaptivity & Personalization

Η συνεργασία μας με το εν λόγω Πανεπιστήμιο έχει τις ρίζες της στο 2009, και με τη σημαντική βοήθεια του Προέδρου και της Διοίκησης συνολικά του ΤΕΙ ΑΜΘ και της Πρεσβείας του Καναδά (Πρέσβη Κου R. Peck, Προξένου Κου Π. Πετμεζά και της Κας Ζ. Δελίμπαση) μπήκε σε νέες βάσεις τα τελευταία δύο χρόνια με τη δημιουργία του τρέχοντος μεταπτυχιακού προγράμματος, που έχει σχεδιαστεί και κοστολογηθεί ειδικά για τον ελλαδικό χώρο.
Η συνεργασία έως τώρα έχει αποφέρει, πέρα από την υλοποίηση του εν λόγω μεταπτυχιακού προγράμματος από το Athabasca University, τη μεταφορά σημαντικής τεχνογνωσίας ανάμεσα στο ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και το Athabasca University, τη μετακίνηση καθηγητών, τη συμμετοχή και εκπόνηση ερευνητικών δραστηριοτήτων, τη συνεπίβλεψη ενός Phd και την έκδοση δύο βιβλίων το 2014 με τίτλους “Perspectives on Open and Distance Learning” και “Global Mobile Learning Implementations and Trends”, τα οποία διατίθενται δωρεάν στον εκπαιδευτικό κόσμο.
Η συνεργασία μας, λοιπόν, είναι ακαδημαϊκώς πολυδιάστατη, παραγωγική και με μέλλον.


Σε ποιους απευθύνεται το εν λόγω μεταπτυχιακό πρόγραμμα; Υφίσταται ή όχι μηχανισμός αξιολόγησης των εκπαιδευομένων;

Το εν λόγω μεταπτυχιακό απευθύνεται σε κάθε ειδικότητα η οποία αποβλέπει στη χρήση Νέων Τεχνολογιών με σκοπό την εκπαίδευση στελεχών ή μαθητών.

Μετέχοντες στο μεταπτυχιακό είναι πτυχιούχοι διαφόρων ειδικοτήτων, όπως από τον ιατρικό και νοσηλευτικό κλάδο, το στρατιωτικό κλάδο, τον επιχειρηματικό αλλά και τον εκπαιδευτικό κλάδο.

Οι σαράντα επτά (47) αποκτώμενες γνώσεις και δεξιότητες που έχουν οι απόφοιτοι του προγράμματος (https://www.facebook.com/mddegr/posts/1450276865240358) καλύπτουν πλήρως μια μεγάλη γκάμα επαγγελμάτων και ενδιαφερόντων, προσδίδοντάς τους ένα σημαντικό επαγγελματικό εφόδιο.


Η σημασία της διά βίου μάθησης - κατάρτισης υπογραμμίζεται κατά το μάλλον ή ήττον από το σύνολο των μελών της ελληνικής εκπαιδευτικής κοινότητας. Ποιο περιεχόμενο δίνετε εσείς στη διά βίου μάθηση - κατάρτιση και πόσο εφικτή θεωρείτε την πραγμάτωσή της στην Ελλάδα του 2015;

Η διά βίου μάθηση είναι μια πραγματικότητα που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει ή να παραβλέψει. Με το ρυθμό παραγωγής γνώσης να διπλασιάζεται σχεδόν κάθε μήνα και την ανάπτυξη των τεχνολογικών μέσων υποστήριξης της μάθησης, θα έλεγα με βεβαιότητα πως αποτελεί έναν από τους παρόντες αλλά και τους μελλοντικούς πυλώνες της εκπαίδευσης.


Πολλά κορυφαία ιδρύματα, όπως τα MIT, Stanford, Berkeley, Open University of Nederland, Open University of UK και άλλα, διατηρούν πλατφόρμες συνάθροισης εκπαιδευτικού υλικού και ολόκληρων μαθημάτων από ακαδημαϊκούς από όλο τον κόσμο για όλο τον κόσμο, και μάλιστα δωρεάν στις περισσότερες περιπτώσεις.


Η εμφάνιση των MOOCS τα τελευταία χρόνια έχει δώσει μια άλλη διάσταση στη συνεχιζόμενη εκπαίδευση και αρκετή τροφή σε ερευνητές που μελετούν τις αλλαγές στο εκπαιδευτικό τοπίο.

Η ανάδυση της μάθησης μέσω κινητών συσκευών (Mobile Learning), μέσω επαυξημένης πραγματικότητας (Augmented Reality) και της χρήσης ενδεδυμένης τεχνολογίας (wearable technologies, όπως τα smart glasses και smart watches) θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό την εκπαιδευτική διαδικασία στο άμεσο μέλλον.


Όσον αφορά τον ελλαδικό χώρο, θεωρώ πως η ύπαρξη ιδρυμάτων που παρέχουν εξ αποστάσεως σπουδές, όπως το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο της Πάτρας, το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο της Κύπρου, αλλά και πληθώρα άλλων ιδρυμάτων και επιστημόνων με σημαντικότατη δράση στο χώρο της διά βίου μάθησης και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, αποτελούν εχέγγυο για την εδραίωση και την προαγωγή της εκπαιδευτικής αυτής διαδικασίας.

Μερικές φορές η πραγματικότητα μάς προσπερνά με μεγάλες ταχύτητες, και η μόνη μου ανησυχία είναι τα αργά αντανακλαστικά στη διαμόρφωση εκπαιδευτικών πλαισίων που θα εγκολπώνουν τις μεθόδους αυτές.


Για παράδειγμα, είναι κρίμα να αναλώνονται τα παιδιά σε παιχνίδια και στην αποστολή SMS μέσω κινητών και να μην τα εκπαιδεύουμε ως προς το ότι οι συσκευές αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την (διά βίου) εκπαίδευσή τους.

Κοιτώ πάντως με αισιοδοξία το μέλλον!


Ποια είναι η δική σας φιλοσοφία σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας και την αποστολή ενός σύγχρονου φορέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;

Νομίζω ότι έδωσα το στίγμα μου προηγουμένως. Η τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει κατά κύριο λόγο καθηγητοκεντρικό χαρακτήρα, υιοθετώντας την κατά πρόσωπο διδασκαλία σε μεγάλα ακροατήρια.

Ο τρόπος αυτός μετάδοσης γνώσης είναι ξεπερασμένος, ειδικά όταν απευθυνόμαστε σε ενήλικο ακροατήριο με προϋπάρχουσες δεξιότητες. Τα ΤΕΙ έχουν ένα μικρό πλεονέκτημα στον τομέα αυτόν με την ύπαρξη πολλών εργαστηρίων που εξατομικεύουν τη μάθηση και την πρακτική έως ένα βαθμό.

Δεν μπορεί, όμως, το μοντέλο διδασκαλίας να παραμένει το ίδιο σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο και ΑΕΙ.

Θεωρώ πως ολοένα και περισσότεροι καθηγητές θα υιοθετούν μοντέλα μικτής μάθησης (blended learning), ώστε να δίνεται μεγαλύτερη χωρική και χρονική ευελιξία στους εκπαιδευομένους για την απόκτηση εξατομικευμένης γνώσης και δεξιοτήτων.


Οι πρακτικές της μικτής μάθησης συνδυάζουν τα θετικά στοιχεία τόσο από την κατά πρόσωπο διδασκαλία όσο και από την εξ αποστάσεως, με τη χρήση καινοτόμων διαδικτυακών τεχνολογιών μάθησης.

Αλλάζοντας τον τρόπο μετάδοσης και απόκτησης γνώσης, τα τριτοβάθμια ιδρύματα μπορούν να αποτελέσουν πραγματικές κοιτίδες ανάπτυξης και καινοτομίας, καλύπτοντας τις σύγχρονες ανάγκες των φοιτητών για πιο ουσιαστική και εξατομικευμένη εκπαίδευση.

Τα βήματα, όμως, δεν αρκεί να γίνουν μόνο από την πλευρά των καθηγητών, αλλά και από την πλευρά των φοιτητών, οι οποίοι πρέπει να ξεβολευτούν από την παθητική διαδικασία της αναπαραγωγής και αποστήθισης και να αποκτήσουν ενεργό ρόλο στη δημιουργία της γνώσης.

Οι αλλαγές που θα έβλεπα σε επίπεδο τίτλων είναι ανοιχτότητα των ιδρυμάτων στη γνώση ως κοινωνικό αγαθό, τεχνολογικός εκσυγχρονισμός και υιοθέτηση σύγχρονων εκπαιδευτικών πρακτικών.

 

Με ποιον τρόπο χρησιμοποιεί το ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης τις τεχνολογίες της πληροφορικής και των επικοινωνιών στο πλαίσιο της διδακτικής διαδικασίας;

Το ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αν και από τα ακριτικά ιδρύματα, έχει κάνει και κάνει συνεχείς προσπάθειες προς την κατεύθυνση αυτήν.

Πολλά μαθήματα βιντεοσκοπούνταν ή ήταν διαθέσιμα μέσω ηλεκτρονικών πλατφορμών μάθησης πολύ πριν από την οριζόντια έναρξη του έργου των Ανοιχτών Μαθημάτων στην τριτοβάθμια.

Έχει ενσωματώσει με ίδια έξοδα την τεχνολογία street view της google από το 2010, με σκοπό την πλήρη ξενάγηση στους χώρους του ΤΕΙ, έχει ασυρματική κάλυψη εντός και εκτός των χώρων του ΤΕΙ, ενώ από τα μέσα του 2010 έχει δικό του κανάλι στο Youtube και σημαντική παρουσία σε όλα τα social media, όπως Facebook, Wiki, Twitter κ.λπ.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η χρήση του εικονικού κόσμου Second Life ως χώρου παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Το 2010 αποτελούσε το μόνο τριτοβάθμιο ίδρυμα στην Ελλάδα με επίσημη παρουσία στο Second Life (αγορασμένη γη, κτίρια, αμφιθέατρα κ.λπ.). Δυστυχώς, στα μέσα του 2011 το έργο αυτό έκλεισε λόγω του υψηλού κόστους και αποτέλεσε ένα από τα πλήγματα που δεχθήκαμε λόγω κρίσης.


Το ίδρυμα, όμως, έκτοτε έκανε σημαντικά βήματα μπροστά, δημιουργώντας μια ομπρέλα υπερσύγχρονου εργαστηρίου με την ονομασία «Ήφαιστος».

Το υψηλής τεχνολογίας εργαστήριο «Ήφαιστος» είναι ένα κέντρο αριστείας στο ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, καθώς συνδυάζει νανοτεχνολογία, μηχανική πετρελαίου και εφαρμογές στην επιστήμη του ηλεκτρολόγου και του μηχανολόγου μηχανικού, πληροφορικής κ.λπ.

Επιπρόσθετα, στο ΤΕΙ ΑΜΘ είναι εγκατεστημένο το μεγαλύτερο GRID της Ελλάδας, μέλος του CERN και του Hellas - GRID, με περισσότερους από 1.150 επεξεργαστές και σύνδεση στα 10 GBit.

Η υποδομή Cloud που το υποστηρίζει δύναται να επεξεργαστεί ποικίλες εφαρμογές, όπως ιατρικές, μετεωρολογικές, στρατιωτικές προσομοιώσεις χημικών διεργασιών, προσομοιώσεις ενεργειακών μοντέλων, προσομοιώσεις οικονομικών μοντέλων κ.ά.


Συνεπώς, αν και στην άκρη της Ελλάδας, το ΤΕΙ ΑΜΘ κινείται με δυναμισμό και όραμα προς την αριστεία.

 

Ποιες είναι οι πραγματικές επαγγελματικές προοπτικές που διανοίγονται σήμερα για τους αποφοίτους του ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης;

Οι επαγγελματικές προοπτικές δεν μπορούν να είναι ανακόλουθες με την ελληνική πραγματικότητα, που βιώνει μια συνεχή ύφεση τα τελευταία χρόνια.

Παρά ταύτα, λόγω της ουσιαστικής εκπαίδευσης και της απόκτησης δεξιοτήτων βασισμένων στα εργαστήρια και την πρακτική άσκηση, πολλοί απόφοιτοί μας προτιμώνται και απορροφώνται από τον ιδιωτικό τομέα κυρίως, ο οποίος είναι αρκετά ανταγωνιστικός και αναζητά πραγματικές δεξιότητες των πτυχιούχων.

Ορισμένα Τμήματα μάλιστα, λόγω μοναδικότητας, όπως αυτό των Πετρελαίων και Φυσικού Αερίου, δίνουν σημαντικό προβάδισμα στους αποφοίτους μας στην εξεύρεση εργασίας.


Αρκετοί απόφοιτοί μας γίνονται δεκτοί είτε από εταιρείες στο εξωτερικό είτε από πανεπιστήμια της Ευρώπης για μεταπτυχιακές σπουδές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής από το 2008 στέλνει συστηματικά έναν με δύο φοιτητές του στο CERN για πρακτική άσκηση, ενώ το Μεταπτυχιακό του Τμήματος της Ηλεκτρολογίας έχει πολύ ισχυρούς δεσμούς με το κορυφαίο αυτό ερευνητικό κέντρο, το οποίο επισκέπτονται σε ετήσια βάση οι μεταπτυχιακοί φοιτητές του.

Τέλος, θα ήθελα να τονίσω ότι στο ΤΕΙ ΑΜΘ λειτουργούν 8 αυτοδύναμα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών (τα δύο τελευταία, στο χώρο της Πληροφορικής και της Δασοπονίας, προστέθηκαν μόλις το Φεβρουάριο του 2015), τα οποία δίνουν μια σημαντική προοπτική εξέλιξης για τους αποφοίτους του ιδρύματος.


Κλείνοντας, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για το βήμα που μου δώσατε με τη συνέντευξη αυτήν.

Καλή συνέχεια στο έργο σας.


Πηγή: eduadvisor.gr


Δείτε περισσότερες Συνεντεύξεις: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/synentefxeis

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.