Εκπαιδευτήρια Γεωργίου Ζώη: οικοδόμηση των δεξιοτήτων που απαιτούν οι δυναμικές συνθήκες του 21ου αιώνα
Τη συνέντευξη στο eduadvisor.gr και στο Βαγγέλη Στεργιόπουλο παραχώρησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των Εκπαιδευτηρίων Γεωργίου Ζώη, Γεώργιος Ζώης
Αξιότιμε κύριε Ζώη, ποιοι είναι οι βασικοί άξονες της εκπαιδευτικής φιλοσοφίας που διέπει τα Εκπαιδευτήρια Γεωργίου Ζώη;
Χαρτογραφώντας μέσα σε λίγες γραμμές τη φιλοσοφία των ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΩΝ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΖΩΗ, όπως διαμορφώθηκε στη 40χρονη πορεία τους στο χώρο της εκπαίδευσης, θα ήθελα να επισημάνω τα εξής:
- Βασική παιδαγωγική αρχή για τα Εκπαιδευτήριά μας είναι: τα πάντα για τους μαθητές μας, που μας χαρίζουν την ευτυχία «χωρίς ζύγι». Προσφορά αφειδώλευτη σ’ όλα τα παιδιά, γιατί στα μάτια όλων των παιδιών τρέχει ανόθευτο το αγίασμα που το λένε μέλλον, που το λένε φως, που το λένε ελπίδα.
- Καλό σχολείο για μας είναι το χαρούμενο σχολείο, το σχολείο στο οποίο τα παιδιά πηγαίνουν με χαρά και επιστρέφουν στο σπίτι με μεγαλύτερη χαρά. Το σχολείο στο οποίο η κάθε μέρα είναι γιορτή, γιορτή γνώσης, γιορτή σχολικής ζωής.
- Σύγχρονο σχολείο θεωρούμε το σχολείο που είναι απαλλαγμένο από άχρηστα, περιττά και αναχρονιστικά στοιχεία, που είναι ανοικτό στις ιδέες και στην κοινωνία, στη γνώση και στο μέλλον, και που αξιοποιεί κάθε σύγχρονο εργαλείο (διαδραστικό πίνακα, ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, πλατφόρμες ηλεκτρονικής μάθησης) με το οποίο διευρύνονται οι ορίζοντες κάθε μαθητή και μαθήτριας, καταργούνται τα σύνορα της γνώσης και διευκολύνεται η επικοινωνία με τον εκπαιδευτικό.
- Ευθύνη των εκπαιδευτικών μας είναι να προσπαθούν καθημερινά για τη δημιουργία ενός πράσινου σχολείου, το οποίο καλλιεργεί στο μαθητή την περιβαλλοντική συνείδηση, προκειμένου να εξοικονομείται ενέργεια, να διατρέφεται υγιεινά και να σέβεται το περιβάλλον.
- Για μας η παιδεία είναι «ανθρωποποιία» (Μέγας Αντώνιος), και επιτυγχάνεται αν συνδέεται άρρηκτα με την παράδοσή μας, πυρήνας της οποίας είναι το ήθος της ορθοδοξίας.
- Θέλουμε τους εκπαιδευτικούς μας να είναι δάσκαλοι και λειτουργοί, και όχι «παράγοντες» με υπαλληλική νοοτροπία, που περισσότερο διεκδικούν παρά διακονούν. Θέλουμε εκπαιδευτικούς που σέβονται την προσωπικότητα κάθε μαθητή, έχουν θετικές προσδοκίες για όλα τα παιδιά, καλή επικοινωνία μαζί τους, καθώς και μέτρο στη συμπεριφορά, διατηρώντας έτσι ισορροπία ανάμεσα στο χιούμορ και στην αυστηρότητα.
- Ρόλος ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού οργανισμού είναι για μας να οδηγήσει τα παιδιά «να μάθουν πώς να μαθαίνουν» και πώς να προσαρμόζονται σ’ έναν κόσμο που μεταλλάσσεται ραγδαία, ώστε, διατηρώντας τον ελληνοκεντρικό του χαρακτήρα, να έχει παράλληλα το βλέμμα του στραμμένο στην Ευρώπη και στον κόσμο ολόκληρο, για να μπορέσει να εξοπλίσει γνωσιολογικά τον Έλληνα Ευρωπαίο, τον Έλληνα Πολίτη της Οικουμένης.
- Σωστό σχολείο θεωρούμε το σχολείο εκείνο που αξιοποιεί και τις κινητικές ικανότητες και κλίσεις όλων των μαθητών μέσα από αθλητικές δραστηριότητες, ώστε να αποκτούν συνήθειες οι οποίες αναβαθμίζουν την ποιότητα της ζωής τους. Στα ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΖΩΗ έχουμε από νωρίς καταλάβει ότι η συμμετοχή στην άθληση σημαίνει συμμετοχή στη ζωή.
- Εν κατακλείδι, για τα ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΖΩΗ η παιδεία οφείλει κυρίως να δίνει σταθερά σημεία προσανατολισμού, δοκιμασμένες αξίες και καταξιωμένα ιδεώδη ως βάση του ζην, του συζήν και του ευ ζην.
Ποια είναι, κατά την άποψή σας, τα στοιχεία εκείνα που καθιστούν ξεχωριστή τη σχολική μονάδα σας και της επιτρέπουν να αντεπεξέρχεται στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον της ιδιωτικής εκπαίδευσης;
Το ήρεμο, ευχάριστο, φιλικό και συνεργατικό κλίμα που επικρατεί στους χώρους του σχολείου μας, ο σεβασμός κάθε μαθητή ως μοναδικού όντος, η άρτια επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών, η σταθερή μας στάση και επιμονή σε κανόνες κοινά αποδεκτούς, η τήρηση των κανόνων δημοκρατικής συμπεριφοράς, η ιδιαίτερη φροντίδα για την ασφάλεια των μαθητών, η τακτική επικοινωνία με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, η υιοθέτηση σύγχρονων εκπαιδευτικών μεθόδων με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, η πολύπλευρη υποστήριξη των μαθητών και το πλούσιο πρόγραμμα προαιρετικών αθλητικών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων παρέχουν όλα τα εχέγγυα για μια συντονισμένη και υψηλού επιπέδου εκπαίδευση, που θα βοηθήσει όλους τους μαθητές να «χτίσουν» τις δεξιότητες που απαιτούν οι δυναμικές συνθήκες του 21ου αιώνα.
Η διεύθυνση, οι εκπαιδευτικοί, όλη η σχολική κοινότητα στέκονται δίπλα στους νεοεισερχόμενους μαθητές, ώστε να αισθάνονται όμορφα από την πρώτη μέρα στο νέο τους σχολείο.
Ποια είναι τα συμπεράσματα που έχετε εξαγάγει έως τώρα από τη χρήση των διαδραστικών πινάκων και των σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων στην εκπαιδευτική διαδικασία;
Οι μαθητές μας μεγαλώνουν σε έναν κόσμο περιτριγυρισμένο από προϊόντα υψηλής τεχνολογίας. Οι περισσότεροι διαθέτουν υπολογιστή ή tablet και ξέρουν να σερφάρουν στο internet και σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Χρησιμοποιούν καθημερινά αυτά τα εργαλεία, απολαμβάνοντας την εμπειρία και τις διευκολύνσεις που προσφέρουν. Γιατί όμως η τάξη να αποτελεί εξαίρεση;
Στα Εκπαιδευτήριά μας επιδιώκουμε η σχολική εμπειρία των μαθητών μας να είναι ισοδύναμης λειτουργικότητας με αυτή του κοινωνικού τους περιβάλλοντος. Γι' αυτό αξιοποιούμε παιδαγωγικά κάθε σύγχρονο εργαλείο των ΤΠΕ (Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών), προκειμένου να προετοιμάσουμε τους πολίτες του μέλλοντος και να τους θωρακίσουμε με δεξιότητες του 21ου αιώνα.
Η ψηφιακή φιλοσοφία μας οικοδομείται σε 4 πυλώνες: στα διαδραστικά συστήματα, τα οποία έχουν εγκατασταθεί από το 2011 σε όλες τις αίθουσες και στα εργαστήρια της Σχολής, στην ηλεκτρονική τάξη, δηλαδή το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης ηλεκτρονικής μάθησης, μέσω του οποίου οι μαθητές μας μαθαίνουν στο χρόνο και τον τόπο που επιθυμούν, στα εκπαιδευτικά λογισμικά, που στοχεύουν στην κατανόηση και στην εμπέδωση σύνθετων εννοιών μέσα σε διαδραστικό περιβάλλον με χρώμα και κίνηση, και τέλος στην πιλοτική εφαρμογή προγραμμάτων one laptop per child.
Αποτελέσματα της εφαρμογής όλων των παραπάνω πρωτοπόρων μεθόδων είναι: αύξηση ενθουσιασμού και ενδιαφέροντος των μαθητών, μεγαλύτερη συμμετοχή και συνεργασία, λιγότερες σημειώσεις μέσα στην τάξη, αυξημένη δυνατότητα αφομοίωσης σύνθετων εννοιών, καθώς και καλύτερη εκμάθηση για παιδιά με διαφορετικό στυλ μάθησης, δηλαδή ακουστικό, οπτικό και αισθητικό.
Σε τι αποσκοπεί η λειτουργία της Υπηρεσίας Ψυχολογικής Στήριξης του σχολείου σας; Ποιο είναι το σκεπτικό που οδήγησε τα Εκπαιδευτήρια Γεωργίου Ζώη στην υλοποίηση του προγράμματος «Συμβουλευτική Γονέων»;
Η ψυχική υγεία των παιδιών και των εφήβων είναι ένας σημαντικός τομέας, καθώς πολλά άτομα είναι ευπαθή στις συναισθηματικές, κοινωνικές και συμπεριφοριστικές διαταραχές, οι οποίες είναι εξελικτικές. Αρχίζουν δηλαδή στη μικρή ηλικία και αυξάνονται όσο καθυστερούν η σχετική διάγνωση και η παρέμβαση, κι αν δεν αντιμετωπιστούν έγκαιρα, μπορεί να έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην ενήλικη ζωή.
Οι μαθητές κατά τη διάρκεια της σχολικής τους ζωής αντιμετωπίζουν ποικίλες προκλήσεις τόσο σε μαθησιακό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο. Κάθε ηλικία έχει τις «απαιτήσεις» και τις δυσκολίες της.
Για το λόγο αυτό λειτουργεί στο Σχολείο μας καθημερινά Υπηρεσία Ψυχολογικής Στήριξης με επικεφαλής την Ψυχολόγο της Σχολής.
Ο ρόλος της Ψυχολόγου μας είναι διττός: αφενός προσπαθεί να προλαβαίνει και να αποτρέπει προβλήματα που παρουσιάζονται σε κάθε σχολική μονάδα και αφετέρου αντιμετωπίζει – πάντα σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς – όλα τα θέματα που ανακύπτουν και έχουν σχέση με τους μαθητές, βοηθώντας τόσο στην ανάπτυξη των ικανοτήτων του παιδιού όσο και στην προαγωγή του αυτοσυναισθήματός του, της αυτοεικόνας του.
Σε γενικές γραμμές, προσπαθεί να εμφυσήσει στα παιδιά με μαθησιακά προβλήματα την αισιοδοξία και τη δύναμη που χρειάζονται, για να επιτύχουν στους στόχους τους και να αισθανθούν και αυτά τη χαρά της μάθησης και της δημιουργίας.
Επιπλέον, υποστηρίζονται συμβουλευτικά οι δάσκαλοι και οι γονείς των μαθητών που αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα παιδιά τους στο συναισθηματικό και συμπεριφοριστικό τομέα.
Ως προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, που αναφέρεται στη συμβουλευτική γονέων, το πρόγραμμα αυτό λειτουργεί στο Σχολείο μας γιατί θέλουμε να βοηθήσουμε τους γονείς της τοπικής και της ευρύτερης κοινωνίας να κατακτήσουν τα εργαλεία της τέχνης της εκπαίδευσης των παιδιών τους, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν με επιτυχία στο σύνθετο και δύσκολο ρόλο τους, όπως αυτός διαμορφώνεται στις σύγχρονες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες. Στο πρόγραμμα αυτό αναπτύσσονται ενδιαφέροντα θέματα, τα οποία προσφέρουν στους γονείς γνώσεις και ευκαιρίες για προβληματισμό.
Πόσο ισχυρά είναι στην πραγματικότητα τα επιχειρήματα που θα μπορούσε να προβάλει κανείς σήμερα υπέρ της άποψης ότι η ιδιωτική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπερέχει σαφώς της αντίστοιχης δημόσιας εκπαίδευσης;
Η ιδιωτική εκπαίδευση αποτελεί τομέα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας – η οποία πάντοτε μεγαλουργεί – μέσα στα πλαίσια της φιλελεύθερης οικονομίας. Παρέχει υψηλής στάθμης παιδεία, γιατί οι ιδιοκτήτες έχουν το δικαίωμα της αξιοκρατικής επιλογής του επιστημονικού, διοικητικού, διδακτικού και υπαλληλικού προσωπικού, της εποπτείας, του ελέγχου και γενικά της διοίκησης του σχολείου, στοιχείων που είναι απαραίτητα για την ομαλή και αποδοτική λειτουργία του.
Το ιδιωτικό σχολείο στηρίζεται στην πρωτοποριακή του δουλειά και στην καλή του λειτουργία. Στηρίζεται στη συνεχή μελέτη και ανανέωση των μεθόδων του. Στηρίζεται στη θέληση του λαού μας να μορφωθεί σωστά, ανεξάρτητα από τη διάθεση ή αδυναμία του κράτους να του προσφέρει ό,τι πρέπει. Στηρίζεται στο ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο αποτελεί τη βασική κινητήρια δύναμη για κάθε προσπάθεια και το οποίο επιλέγεται με κριτήρια αξιοκρατικά, επιμορφώνεται και αξιολογείται συνεχώς, με στοχοθεσία τον εντοπισμό πιθανών αδυναμιών και την άμεση παρέμβαση, ώστε να βελτιωθεί η απόδοση του κάθε συνεργάτη στον τομέα ευθύνης του. Στηρίζεται στην υλικοτεχνική υποδομή, η συμβολή της οποίας στην εύρυθμη λειτουργία ενός σχολείου είναι πολύτιμη, καθόσον οι άρτιες, ασφαλείς και υγιεινές εγκαταστάσεις επιδρούν ευεργετικά στην ψυχική κατάσταση των παιδιών μας και τα βοηθούν τα μέγιστα στην εργασία τους.
Στηρίζεται επίσης στην αναγνώριση του δικαιώματος του παιδιού να εκπαιδευτεί σωστά, γιατί σωστή εκπαίδευση του παιδιού σήμερα σημαίνει σωστότερος κόσμος αύριο. Και «το αύριο είναι μεγάλη υπόθεση» μάς θυμίζει ο Ουγκώ. Και για να το εκπαιδεύσει σωστά, στηρίζει τη συνεργασία του με την οικογένεια του παιδιού στη θετική επικοινωνία και στις θετικές προσδοκίες για όλα τα παιδιά.
Τέλος, το ιδιωτικό σχολείο δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή με τις ποικίλης ύλης προαιρετικές δραστηριότητες αθλητικού, πολιτισμικού και εκπαιδευτικού χαρακτήρα, καθώς και με τη μελέτη, να ολοκληρώνεται η εκπαίδευση πνεύματος και σώματος στο σχολείο, ώστε στο σπίτι να έχει χρόνο διαθέσιμο για ξεκούραση, ψυχαγωγία και επικοινωνία με την οικογένεια, που είναι πολύ ψυχωφέλιμα.
Πηγή: eduadvisor.gr
Δείτε περισσότερες Συνεντεύξεις: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/synentefxeis