Κέντρο Προσχολικής Αγωγής «Πιτσιρικούπολη»: καθημερινά ερεθίσματα γνώσης και ανάπτυξης των παιδιών σε όλους τους τομείς
Τη συνέντευξη στο eduadvisor.gr και στο Βαγγέλη Στεργιόπουλο παραχώρησε η κυρία Εύη Σπήλιου, υπεύθυνη του Κέντρου Προσχολικής Αγωγής «Πιτσιρικούπολη», απόφοιτος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Ποιες είναι οι κυριότερες δραστηριότητες που αναπτύσσονται στην «Πιτσιρικούπολη» και πού αποσκοπούν;
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της «Πιτσιρικούπολης» είναι βασισμένο στο Αναλυτικό Πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, με δραστηριότητες που αποσκοπούν στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη των παιδιών σε όλους τους τομείς (γνωστικός, κοινωνικός, συναισθηματικός, ψυχοκινητικός, τομέας δεξιοτήτων, λεξιλογίου και έκφρασης).
Μέσα από βιωματικές και παιγνιώδεις παιδαγωγικές διαδικασίες, όπως είναι το κουκλοθέατρο, το παραμύθι, το θεατρικό παιχνίδι, η μουσικοκινητική, η διερεύνηση και ανάπτυξη ενδιαφέρουσας θεματολογίας, οι χειροτεχνίες και οι κατασκευές, τα παιδιά αγαπούν να έρχονται στο σχολείο τους και αναπτύσσουν θετική στάση απέναντι στην ιδέα του σχολείου γενικότερα, αλλά και της μάθησης.
Ποια είναι τα σημαντικότερα οφέλη από τη συμμετοχή των παιδιών στα προγράμματα που εφαρμόζονται στα κέντρα προσχολικής αγωγής;
Όπως αναφέραμε και παραπάνω, τα οφέλη που προκύπτουν από τη συμμετοχή των παιδιών στα προγράμματα των δραστηριοτήτων της «Πιτσιρικούπολης» είναι πολλαπλά και αφορούν σε όλους τους τομείς ανάπτυξης. Τα παιδιά κοινωνικοποιούνται μαθαίνοντας να μοιράζονται, να συμμετέχουν σε κοινές δραστηριότητες, να περιμένουν με υπομονή τη σειρά τους, να επικοινωνούν, να δημιουργούν φιλίες.
Εκεί, όμως, που η προσχολική εκπαίδευση μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά είναι στον ψυχοσυναισθηματικό τομέα. Με τη φροντίδα, την αγάπη και τα κατάλληλα προγράμματα μπορεί να διαγνωσθούν και να εξομαλυνθούν δυσκολίες που σχετίζονται με το συναισθηματικό κόσμο του παιδιού και με τον τρόπο που αυτό αναπτύσσει, αλλά και διαχειρίζεται τις κοινωνικές του σχέσεις. Επίσης, μέσα από τα προγράμματα του παιδικού σταθμού μπορεί να διαπιστωθούν πιθανές ανάγκες για παραπομπή του παιδιού σε κάποιον ειδικό λογοπαιδικό, για θέματα άρθρωσης και έκφρασης.
Σε ποιο βαθμό επηρεάζουν τα πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού τη μετέπειτα σωματική, πνευματική και ηθική εξέλιξή του;
Ο γνωστός παιδαγωγός Brunner, μετά από πολυετείς μελέτες με παιδιά ηλικίας από 0 έως 10 ετών, αναφέρει ότι το 80% της προσωπικότητας των παιδιών διαμορφώνεται μέχρι την ηλικία των 6 ετών.
Πιστεύετε ότι υπάρχει πρόσφορο έδαφος για την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στην προσχολική αγωγή;
Πράγματι, πιστεύουμε ότι η χρήση των νέων τεχνολογιών υποβοηθά την εκπαίδευση σε πολλούς τομείς. Όταν αυτό συμβαίνει χωρίς υπερβολές και με στοχευμένες δεξιότητες, βοηθά τα παιδιά να εξοικειωθούν καταρχάς με τη χρήση του τεχνολογικού εξοπλισμού, να αποκτήσουν επίσης σημαντικές νέες γνώσεις, ενώ παράλληλα εξασκούνται στη συγκέντρωση προσοχής, κάτι το οποίο είναι πολύ σημαντικό για τη μετέπειτα σχολική τους σταδιοδρομία.
Κατά κοινή παραδοχή, η οικογένεια αποτελεί το σπουδαιότερο συνεργάτη των κέντρων προσχολικής αγωγής. Με ποιους τρόπους μπορεί να επιτευχθεί η αναγκαία επικοινωνία και συνεργασία γονέων και υπευθύνων των κέντρων προσχολικής αγωγής;
Στο δικό μας χώρο προσχολικής αγωγής έχει τεράστια σημασία η επικοινωνία και η συνεργασία με τους γονείς των παιδιών. Αυτή γίνεται με
• καθημερινή ενημέρωση
• μηνιαίες συναντήσεις
• ατομικά ραντεβού
• ομαδικές διαλέξεις
• βιωματικά σεμινάρια
• σχολές γονέων
Ποιος πρέπει να είναι, κατά την άποψή σας, ο ρόλος της νηπιαγωγού - παιδαγωγού σήμερα;
Ο ρόλος της νηπιαγωγού - παιδαγωγού σήμερα είναι να βοηθήσει και να εξελίξει την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Να καταφέρει να δίνει καθημερινά ερεθίσματα γνώσης και ανάπτυξης σε όλους τους τομείς. Με αγάπη και κατανόηση, να παροτρύνει, να ενθαρρύνει, να επιδοκιμάζει. Να βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει το ενδιαφέρον του για μάθηση και να του διδάξει τον τρόπο να μαθαίνει.
Ο ρόλος της είναι βοηθητικός, αλλά και καθοριστικός στη δημιουργία κατάλληλου μαθησιακού κλίματος στην τάξη, όπου δίνονται ισότιμα, σε όλα τα παιδιά, οι ευκαιρίες για προσωπική ανάπτυξη, για βίωση εμπειριών χαράς και δημιουργίας.
Πηγή: eduadvisor.gr
Δείτε περισσότερες Συνεντεύξεις: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/synentefxeis