Εκπαιδευτήρια Σ. Αυγουλέα - Λιναρδάτου: το σχολείο του μέλλοντος είναι εδώ, ψηφιακό, βιωματικό, διαδραστικό
Τη συνέντευξη στο eduadvisor.gr και στο Βαγγέλη Στεργιόπουλο παραχώρησε ο Γενικός Διευθυντής των Εκπαιδευτηρίων Σ. Αυγουλέα - Λιναρδάτου, Γεώργιος Λιναρδάτος
Αξιότιμε κύριε Λιναρδάτε, με τη νέα σχολική χρονιά 2014-2015 συμπληρώνονται 65 χρόνια επιτυχούς λειτουργίας των Εκπαιδευτηρίων Σ. Αυγουλέα - Λιναρδάτου. Πώς θα περιγράφατε την πορεία αυτήν;
Θα την περιέγραφα ως μια πορεία δύσκολη αλλά πολύ δημιουργική. Ξέρετε, όταν η μητέρα μου, Σταυρούλα, αποτόλμησε με δανεικά χρήματα να ιδρύσει ιδιωτικό σχολείο στο Περιστέρι, όλοι τη θεωρούσαν ως μια ρομαντική ιδεαλίστρια, καταδικασμένη να αποτύχει.
Εξήντα πέντε χρόνια μετά, το μικρό τριθέσιο δημοτικό σχολείο, που το 1949 πρωτολειτούργησε σε μια παλιά ενοικιασμένη οικία, έχει μετεξελιχτεί σε ένα μεγάλο πολυδύναμο εκπαιδευτικό οργανισμό, που καλύπτει όλες τις βαθμίδες από την προσχολική ηλικία ως και το λύκειο.
Σήμερα τα Εκπαιδευτήρια Σ. Αυγουλέα - Λιναρδάτου είναι με διαφορά το μεγαλύτερο και αρχαιότερο ιδιωτικό σχολείο στο Δυτικό Λεκανοπέδιο κι ένα από τα μεγαλύτερα και, κατά γενική ομολογία, ποιοτικότερα ιδιωτικά σχολεία της χώρας μας.
Διαθέτουμε δύο ιδιόκτητα σχολικά συγκροτήματα, που καλύπτουν Παιδικό Σταθμό, Προνηπιαγωγείο, Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, καθώς κι ένα σύγχρονο Πολιτιστικό - Αθλητικό - Κολυμβητικό Κέντρο. Όλοι μας οι χώροι κλιματίζονται και καλύπτονται από σύγχρονα δίκτυα υπολογιστών και τεχνολογίες αιχμής, που διαμορφώνουν ιδανικές συνθήκες μάθησης για τους 1.300 μαθητές μας.
Οι ηλεκτρονικές μας υποδομές επιτρέπουν τη σύγχρονη και ασύγχρονη επικοινωνία ανάμεσα στη διεύθυνση, τους εκπαιδευτικούς μας, τους μαθητές μας και τους γονείς τους. Η ηλεκτρονική μας εκπαιδευτική πλατφόρμα επιτρέπει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, διευρύνοντας τις δυνατότητες μάθησης που παρέχουμε πέρα από τα όρια της αίθουσας διδασκαλίας, και ενημερώνει τους γονείς των μαθητών μας σε πραγματικό χρόνο για καθετί που τους αφορά.
Τα παιδιά μας εξυπηρετούνται από ένα σύγχρονο στόλο 40 σχολικών λεωφορείων, που δρομολογούνται σε ακτινικές διαδρομές, για να διασφαλίζουν την ελάχιστη χρονική και χιλιομετρική παραμονή κάθε μαθητή στο όχημα. Παράλληλα, πολλαπλές δρομολογήσεις ανά ώρα προς όλες τις κατευθύνσεις εξυπηρετούν, πόρτα-πόρτα, κάθε χρονική ανάγκη του μαθητή και της οικογένειας.
Θα μπορούσα να συνεχίσω για πολύ, αλλά νομίζω ότι δεν χρειάζεται. Είναι τόσο μεγάλη η ποιοτική και ποσοτική εξέλιξη των Εκπαιδευτηρίων Σ. Αυγουλέα - Λιναρδάτου από το 1949 μέχρι σήμερα, που μετατρέπει το χρονικό διάστημα των 65 χρόνων σε απόσταση 65 ετών φωτός.
Σε αυτή την περίοδο της οικονομικής κρίσης και της κοινωνικής απαξίωσης, η σωστή εκπαίδευση αποτελεί αντίδοτο, όαση και ελπίδα για το μέλλον. Έχει γίνει αυτή η απλή αλήθεια κατανοητή από τους υπευθύνους για τη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος ή εξακολουθούν να υφίστανται οι αγκυλώσεις του παρελθόντος;
Ζούμε σε μια εποχή κοσμογονικών αλλαγών για όλη την υφήλιο, που για την πατρίδα μας όμως συνδυάζεται με μια περίοδο κοινωνικής και ηθικής παρακμής και βέβαια μεγάλης οικονομικής και πολιτικής κρίσης. Αυτός ειδικά ο συνδυασμός καθιστά την περίοδο που διανύουμε ιδιαίτερα επικίνδυνη για την χώρα μας. Η μοναδική μας διέξοδος δεν μπορεί να είναι άλλη από την αναγέννηση της ελληνικής εκπαίδευσης. Η «σωστή» εκπαίδευση, και στην ευρύτερή της έννοια η παιδεία, οδηγεί ένα λαό στην ενόραση αλλά και στον ορθολογισμό, στην επιτυχή αντιμετώπιση των αλλαγών, στην ικανότητα επίλυσης των προβλημάτων και, τέλος, στη διαλογική συνεννόηση, στοιχεία που δυστυχώς σήμερα είναι σε έλλειψη στην ελληνική κοινωνία.
Στα χρόνια που πέρασαν, οι λογικές της ήσσονος προσπάθειας και της ψευδούς ισότητας στο χαμηλότερο παρονομαστή, που κυριάρχησαν στην πατρίδα μας, μόλυναν και το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Οι λογικές αυτές διαμόρφωσαν ένα συνολικό νομικό πλαίσιο στην εκπαίδευση, που εξυπηρετούσε συντεχνίες και συμφέροντα και όχι τους μαθητές και την πρόοδό τους. Οι εκπαιδευτικοί άρχισαν να βλέπουν το ρόλο τους στα σχολεία ως πάρεργο και οι μαθητές το ίδιο το σχολείο ως φυλακή, από την οποία επιθυμούν να δραπετεύσουν. Σαν αποτέλεσμα, οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία, ιδιαίτερα τα δημόσια σχολεία, απαξιώθηκαν κι έπαψαν να επιτελούν το έργο τους. Μολονότι όλη αυτή η νοσηρή κατάσταση δεν άφησε ανεπηρέαστη την ιδιωτική εκπαίδευση, η πλειοψηφία των ιδιωτικών σχολείων συνέχισαν όλα αυτά τα χρόνια και συνεχίζουν να επιτελούν το εκπαιδευτικό και μορφωτικό τους έργο, και ίσως γι’ αυτό αντιμετωπίζονταν πάντα εχθρικά και από τις συντεχνίες αλλά κι από την κρατική γραφειοκρατία, καθώς διαμόρφωναν αρνητικές συγκρίσεις για τη δημόσια εκπαίδευση και, ας μου επιτραπεί ο όρος, «χαλούσαν την πιάτσα».
Είναι αλήθεια, πάντως, ότι τα τελευταία χρόνια, κάτω από το βάρος της κρίσης, το νομικό πλαίσιο της εκπαίδευσης άλλαξε, έγινε πιο ευέλικτο, πιο ανοιχτό. Ήταν ένα από τα θετικά αποτελέσματα της κρίσης, ανάμεσα στα τόσα δεινά που μας επέφερε. Έχουμε βέβαια μεγάλη απόσταση να διανύσουμε ακόμη.
Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα παραμένει ουραγός (64η χώρα, πιο κάτω κι από το Βιετνάμ, την Ιορδανία και την Τουρκία) σε σχέση με τον δείκτη αποκέντρωσης ανάμεσα στα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών του ΟΟΣΑ. Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που η χώρα μας έρχεται τελευταία και στα αποτελέσματα των μαθητών στον Ευρωπαϊκό διαγωνισμό PISA. Η σταλινικής έμπνευσης συγκεντρωτική δομή του εκπαιδευτικού μας συστήματος δεν αφήνει πολλά περιθώρια αυτενέργειας στους εκπαιδευτικούς, δεν κινητροδοτεί την άμιλλα ανάμεσα στα σχολεία, δεν ενισχύει την καινοτομία, δεν δημιουργεί διαύλους επικοινωνίας ανάμεσα στα σχολεία και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ούτε καν ανάμεσα στα σχολεία διαφορετικών βαθμίδων (δημοτικά - γυμνάσια - λύκεια), και το σημαντικότερο δεν επιτρέπει την τόσο αναγκαία σήμερα διασύνδεση της εκπαίδευσης με τις επιχειρήσεις και την οικονομία.
Η ιδιωτική εκπαίδευση συνολικά και το σχολείο μας ειδικά ήταν πάντα και παραμένει θιασώτης της αποκέντρωσης του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Πιστεύουμε σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα όπου η πολιτεία θέτει τους ελάχιστους εκπαιδευτικούς στόχους και τις διαδικασίες με τις οποίες θα αξιολογήσει την επίτευξη των στόχων αυτών και στη συνέχεια αφήνει ελεύθερα τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς να αποφασίσουν με ποιες διδακτικές μεθοδολογίες και ποια μέσα θα επιτύχουν τους διδακτικούς στόχους και, το πιο σημαντικό, πώς θα τους υπερβούν, θέτοντας επιπλέον δικούς τους στόχους. Ένα τέτοιο σύστημα που θα στοχοθετεί, θα αξιολογεί και θα επιβραβεύει τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς που επιτυγχάνουν, διαμορφώνει συνθήκες άμιλλας ανάμεσα στα σχολεία, δίνει πρωταγωνιστικό ρόλο στους εκπαιδευτικούς και βάζει τους μαθητές και την πρόοδό τους εκεί που θα έπρεπε να ήταν πάντα, στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Πώς προσεγγίζει το σχολείο σας το ζήτημα των νέων τεχνολογιών και ποια είναι τα συμπεράσματα που έχετε εξαγάγει έως τώρα από την υιοθέτηση τεχνολογικών εργαλείων στην εκπαιδευτική διαδικασία;
Να ξεκινήσω λέγοντας ότι το σχολείο μας συγκαταλέγεται κατά γενική ομολογία στα τρία πιο προηγμένα τεχνολογικώς σχολεία της χώρας μας, και μάλιστα στο πεδίο παραγωγής και αξιοποίησης ηλεκτρονικού υλικού μάθησης είμαστε μακράν το πρώτο σχολείο στη χώρα.
Οι ηλεκτρονικές μας υποδομές περιλαμβάνουν ταχύτατα δίκτυα υπολογιστών που καλύπτουν όλους τους σχολικούς μας χώρους. Ηλεκτρονικοί διαδραστικοί πίνακες βρίσκονται εγκατεστημένοι σε όλες μας τις αίθουσες. Η ηλεκτρονική μας πλατφόρμα επιτρέπει την σύγχρονη και ασύγχρονη επικοινωνία και ενημέρωση, ανάμεσα στη διεύθυνση του σχολείου μας, τους εκπαιδευτικούς μας, τους μαθητές μας και τους γονείς τους, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση των μαθητών μας και την αποτελεσματική διαχείριση των σχολικών μας δραστηριοτήτων.
Εδώ και δέκα χρόνια παράγουμε πρωτότυπο ηλεκτρονικό υλικό μάθησης, το οποίο όχι μόνο έχει καλύψει όλα τα διδασκόμενα αντικείμενα αλλά επιπλέον επικαιροποιείται διαρκώς, ενσωματώνει νέα εργαλεία και γίνεται συνεχώς πιο ελκυστικό και ενδιαφέρον για τους μαθητές μας.
Η πρωτοπορία μας αυτή αναγνωρίζεται από το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο κάθε χρόνο θέτει υπό την αιγίδα του την επιμορφωτική διημερίδα με τίτλο «Τεχνολογίες αιχμής στην εκπαιδευτική πράξη», που διοργανώνεται ετησίως από το σχολείο μας και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων όλων των βαθμίδων. Τα τελευταία χρόνια τη διημερίδα μας αυτή παρακολουθούν χίλιοι και πλέον εκπαιδευτικοί, που με δικά τους έξοδα καταφθάνουν από όλη τη χώρα, για να επιμορφωθούν στη χρήση των νέων τεχνολογιών και να ενημερωθούν για τις τελευταίες εξελίξεις, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα πως ολόκληρη η ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα αναγνωρίζει την εκπαιδευτική και διδακτική καινοτομία που παράγεται και εφαρμόζεται στο σχολείο μας.
Παράλληλα, κάθε χρόνο το σχολείο μας επισκέπτονται για τον ίδιο λόγο αντιπροσωπείες εκπαιδευτικών από άλλες χώρες. Πρόσφατα μας επισκέφτηκαν εκπαιδευτικοί, σχολικοί σύμβουλοι και μέλη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου της Κύπρου, για να αντλήσουν από την εμπειρία μας στον τομέα της χρήσης των νέων τεχνολογιών.
Ταυτόχρονα, το σχολείο μας γίνεται αποδέκτης προτάσεων πανεπιστημιακών τμημάτων για συνεργασίες σε κοινά projects και ερευνητικά προγράμματα με θεματολογία σχετική με τη χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση.
Τέλος, κορυφαίες εταιρίες του χώρου της πληροφορικής με προεξάρχουσα την Micrososft βρίσκονται σε στενή συνεργασία με το σχολείο μας και αναγνωρίζουν τις πρωτοποριακές και ευρηματικές χρήσεις που τα προϊόντα τους βρίσκουν στην εκπαιδευτική μας πράξη και τη σχολική μας διαχείριση.
Το εγχείρημα της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών στο σχολείο μας στέφθηκε από πολύ μεγάλη επιτυχία, γιατί εξαρχής βάλαμε ως στόχο μας όχι τον εντυπωσιασμό αλλά την ουσιαστική χρήση των νέων τεχνολογιών, για να λύσουμε δυσεπίλυτα προβλήματα της διδακτικής πράξης και να προσφέρουμε στους μαθητές μας νέες, ενδιαφέρουσες διαδικασίες μάθησης.
Για να επιτύχουμε σε αυτή μας την προσπάθεια, κάθε χρόνο παρακολουθούμε εκθέσεις, συνέδρια, ημερίδες και workshops που πραγματοποιούνται στο εξωτερικό και που αφορούν τη χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, για να εμπλουτίσουμε τη θεωρητική και πρακτική μας κατάρτιση, ενώ επισκεπτόμαστε τα πλέον προηγμένα σχολεία στην Ευρώπη και την Αμερική, για να αντλήσουμε κι εμείς από τις εμπειρίες τους.
Έτσι, με τη χρήση των νέων τεχνολογιών που υιοθετήσαμε, καταφέραμε να διευρύνουμε τα φυσικά όρια των σχολικών αιθουσών μας, να βάλουμε τους μαθητές στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής πράξης του σχολείου μας και να τους διδάξουμε να αυτενεργούν για την ανακάλυψη της γνώσης και την ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης, διευκολυνόμενοι στην πορεία αυτή από τους εκπαιδευτικούς μας.
Τέλος, με τη χρήση των νέων τεχνολογιών κατορθώσαμε να γεφυρώσουμε δυο μεγάλα χάσματα που ταλανίζουν τα σημερινά σχολεία.
Το πρώτο χάσμα είναι αυτό που υφίσταται ανάμεσα στα ερεθίσματα που δέχεται ο σημερινός μαθητής μέσα στην τάξη και σε αυτά που δέχεται έξω από την τάξη. Κατά κανόνα αυτά που δέχεται έξω από την τάξη είναι απείρως πιο ερεθιστικά και ενδιαφέροντα, με αποτέλεσμα να μην ενδιαφέρεται για την διδασκαλία στην τάξη. Η κατάσταση αυτή στο σχολείο μας έχει πλέον ανατραπεί υπέρ της τάξης.
Το δεύτερο χάσμα είναι αυτό που υφίσταται ανάμεσα στις δεξιότητες που προσφέρει το παραδοσιακό σχολείο στους σημερινούς μαθητές και σ’ αυτές που θα χρειαστούν μεθαύριο στη ζωή. Η χρήση των νέων τεχνολογιών, σε συνδυασμό με την εφαρμογή των ερευνητικών σχεδίων, έχει επιτρέψει στους μαθητές μας από το δημοτικό ως το λύκειο να ανακαλύπτουν ενδιαφέροντα και να αναπτύσσουν ταλέντα, που ούτε οι ίδιοι ούτε οι γονείς τους γνώριζαν ότι διέθεταν, με προεξάρχουσα την ικανότητα προσδιορισμού και επίλυσης προβλημάτων.
Είμαστε βέβαιοι ότι τα εφόδια αυτά θα φανούν εξαιρετικά χρήσιμα στα παιδιά μας και στις μετέπειτα σπουδές τους και στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία, αλλά και γενικότερα στη ζωή.
Ποιο είναι το σκεπτικό που οδήγησε στη δημιουργία του Ψυχοπαιδαγωγικού Τομέα του σχολείου σας και ποιες είναι οι δραστηριότητες που αυτός αναπτύσσει;
Βασικός στόχος του σχολείου μας ήταν και είναι η διαμόρφωση αυτοδύναμων, ανεξάρτητων και υπεύθυνων παιδιών, σε συνεργασία πάντα με τους γονείς τους. Πολύ νωρίς, στη διαχρονική πορεία του σχολείου μας, έγινε κατανοητό ότι η ψυχολογία και η εφαρμογή των αρχών της αποτελούν βασικά εργαλεία για την υλοποίηση αυτού του στόχου.
Ως συνέπεια, ήδη από τις αρχές τις δεκαετίας του ’60, το σχολείο μας λειτουργούσε «σχολή γονέων» με την σύμπραξη εξωτερικών συνεργατών - ψυχολόγων, μέσω της οποίας επιχειρούσε να προβεί στην παιδοψυχολογική ενημέρωση κι ευαισθητοποίηση των γονέων των μαθητών μας, με στόχο να καταστήσει τους γονείς ενεργούς συμμέτοχους και ικανούς συμπαραστάτες στην προσπάθεια του σχολείου για την διαμόρφωση των μαθητών του σε ολοκληρωμένες, υγιείς και ισορροπημένες προσωπικότητες.
Στην πορεία των χρόνων κατέστη φανερό ότι η παρουσία, σε μόνιμη βάση, ψυχολόγου στο σχολείο θα μπορούσε να προσφέρει πολλαπλά οφέλη και να επιλύσει ποικίλα προβλήματα. Έτσι, εδώ και πολλά χρόνια στο σχολείο μας λειτουργεί οργανωμένος ψυχοπαιδαγωγικός τομέας, του οποίου ηγείται σχολική ψυχολόγος πλήρους απασχόλησης, με συνεργαζόμενους ειδικούς παιδαγωγούς και ψυχοδιαγνωστικά κέντρα. Ο τομέας υποστηρίζεται γραμματειακά καθώς και από πλατφόρμα για εξ αποστάσεως επικοινωνία κι ενημέρωση και είναι πλήρως μηχανογραφημένος.
Ο τομέας έχει στόχο του την έγκυρη και έγκαιρη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών και προβλημάτων συμπεριφοράς σε παιδιά προσχολικής, σχολικής και εφηβικής ηλικίας. Η αξιολόγηση των δυσκολιών γίνεται από τη σχολική ψυχολόγο του σχολείου μας, με παράλληλη συμβουλευτική γονέων στα αντίστοιχα θέματα.
Στις δραστηριότητες του τομέα περιλαμβάνονται:
- Διάγνωση και αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών.
- Διάγνωση και αξιολόγηση προβλημάτων συμπεριφοράς.
- Συμβουλευτική γονέων για τη σωστή αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών και των προβλημάτων συμπεριφοράς.
- Ψυχολογική στήριξη μαθητών που παρουσιάζουν ψυχοσυναισθηματικές συγκρούσεις.
- Συμβουλευτική γονέων σε θέματα ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών.
- Οργάνωση ανοιχτών ομάδων μαθητών για συζήτηση, επικοινωνία και ψυχοσυναισθηματική στήριξη.
- Οργάνωση ανοιχτών συμβουλευτικών σεμιναρίων για γονείς όλων των ηλικιών.
- Οργάνωση βιωματικών σεμιναρίων για γονείς σε ομάδες εργασίας.
Τέλος, θα ήθελα να μου πείτε πώς βλέπετε το μέλλον των Εκπαιδευτηρίων Σ. Αυγουλέα - Λιναρδάτου;
Παρά τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες, παραμένω αισιόδοξος για το μέλλον του σχολείου μας, γιατί στο τέλος η ποιότητα κερδίζει πάντα, και γιατί παράλληλα πιστεύω πως η Ελλάδα, παρά τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζει, θα τα καταφέρει.
Στην επέτειο λοιπόν των 65 χρόνων και κάνοντας έναν απολογισμό, βλέπω ότι έχουμε πετύχει πολλά, καθώς έχουμε υλοποιήσει ένα όραμα που έχει κερδίσει την αναγνώριση της πανελλήνιας εκπαιδευτικής κοινότητας. Την ίδια στιγμή, έχοντας πλήρη επίγνωση της ευθύνης που συνεπάγεται η μέχρι σήμερα πορεία μας, με τη συνδρομή της μεγάλης σχολικής μας οικογένειας των 280 εκπαιδευτικών και λοιπών εργαζομένων, σχεδιάζουμε και δρομολογούμε τις επόμενες κινήσεις μας με στόχο το σχολείο μας να συνεχίσει να πρωτοπορεί και να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ελληνική εκπαίδευση.
Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής, γιατί στο σχεδιασμό και την υλοποίηση της «επόμενης μέρας» του σχολείου μας συμμετέχουν ήδη τα μέλη της τρίτης γενιάς της οικογένειας Λιναρδάτου, τα οποία, ολοκληρώνοντας εξαιρετικές σπουδές, έχουν αναλάβει ήδη ή ετοιμάζονται σύντομα να αναλάβουν τους ρόλους και τις ευθύνες τους.
Για να δείτε ολόκληρη τη συνέντευξη πατήστε ΕΔΩ.
Πηγή: eduadvisor.gr
Δείτε περισσότερες Συνεντεύξεις: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/synentefxeis