Πανεπιστήμια: Η ισότητα δεν παίρνει καλό βαθμό
Εμφανίσεις: 302
«Αποκαλούν άνδρες συμφοιτητές μου “γιατρέ”, ενώ εμένα “κοπελιά, αδελφή”». «Στο τμήμα της Ιατρικής έχει ειπωθεί πολλές φορές η φράση ότι αυτή η ειδικότητα δεν είναι για γυναίκες (…) πρέπει να έχετε στον νου σας την οικογένεια». «Επειδή είμαι άνδρας και σπουδάζω παιδαγωγικά αρκετές συμφοιτήτριές μου θεωρούν ότι δεν θα τα καταφέρω». Αυτές ήταν ορισμένες από τις αυθόρμητες απαντήσεις φοιτητών και φοιτητριών όταν ρωτήθηκαν εάν βιώνουν ή έχουν βιώσει διακρίσεις ή ανισότητα στον χώρο του πανεπιστημίου. Ενας λόγος που μίλησαν ανοιχτά ήταν γιατί μιλούσαν σε συμφοιτητές τους.
Η έρευνα «Εμφυλη ανισότητα και τα στερεότυπα στο πανεπιστήμιο» πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία ερευνών Truberries για λογαριασμό της οργάνωσης Lean In Network Greece, αλλά διεξήχθη από φοιτητές και φοιτήτριες της Πανελλήνιας Ανεξάρτητης Κίνησης Σπουδαστών (ΠαΝΚΣ) που ανέλαβαν τη διανομή των ερωτηματολογίων στους χώρους των πανεπιστημίων (μεταξύ των οποίων το ΟΠΑ, η Νομική Σχολή του ΕΚΠΑ, το ΠΑΔΑ, το ΕΚΠΑ, το ΕΜΠ, το Πάντειο Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Πειραιά, το Χαροκόπειο). Ηταν μια πρόκληση για τα μέλη της ΠαΝΚΣ, μιας φιλελεύθερης οργάνωσης την οποία δεν καλοβλέπουν κάποιοι από τους οργανωμένους άλλων παρατάξεων. «Εχουμε δεχθεί κι εμείς διακρίσεις στις σχολές για τις πεποιθήσεις μας», όπως λέει ο Δημήτρης Δαμιανός, τεταρτοετής φοιτητής στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ και μέλος της οργάνωσης. Ωστόσο φαίνεται ότι οι διακρίσεις αποτελούν οριζόντιο πρόβλημα. «Οταν λέγαμε ότι θέλουμε να ρωτήσουμε για θέματα ισότητας υπήρχε ανταπόκριση. Οι φοιτητές, άνδρες και γυναίκες, κάθονταν να μας απαντήσουν».
Ενας στους πέντε φοιτητές και φοιτήτριες έχει βιώσει περιστατικά ανισότητας σε σχέση με το φύλο, την κοινωνικοοικονομική κατάσταση, τις γνωριμίες, τις πολιτικές πεποιθήσεις κ.ά. Το 16% των γυναικών και το 12% των ανδρών έχουν δεχθεί αρνητικά σχόλια για την εμφάνισή τους, συχνά σε σχέση με το αντικείμενο σπουδών («Τα μοβ μαλλιά και τα σκουλαρίκια δεν αρμόζουν σε φοιτήτριες ιατρικής», «Είσαι υπερβολικά μικρόσωμη για να αγορεύσεις»). Στην ερώτηση ποια εμπόδια επηρεάζουν τις σπουδές τους, άνδρες και γυναίκες ανέδειξαν την αδικία στην αξιολόγηση (σε ποσοστό 34% οι άνδρες, 30% οι γυναίκες), με τις γυναίκες να αναφέρουν επίσης σε υψηλό ποσοστό τις διακρίσεις λόγω φύλου (20%, έναντι 7% για τους άνδρες), την κριτική ότι το αντικείμενό τους δεν ταιριάζει με το φύλο τους (18% έναντι 4% για τους άνδρες). Το δεύτερο σημαντικότερο εμπόδιο στις σπουδές τους για τους άνδρες είναι η βία στο πανεπιστήμιο (25% έναντι 16% για τις γυναίκες). Πάντως, σε ποσοστό 35% οι άνδρες δεν συμφωνούν ότι υπάρχει ανισότητα εις βάρος των γυναικών στο πανεπιστήμιο.
Διακρίσεις… από το μέλλον
Οι διακρίσεις πάντως συχνά έρχονται… από το μέλλον. Μία στις πέντε φοιτήτριες θεωρεί καθόλου ή λίγο πιθανό να βρει τη δουλειά που θα την ικανοποιεί, ενώ σε ποσοστό σχεδόν 30% θεωρούν ότι δεν θα βρουν θέση που να αμείβεται ικανοποιητικά. «Είναι προφανές ότι το πρόβλημα ξεκινάει εξ απαλών ονύχων», λέει η Αρετή Γεωργιλή, συνεπικεφαλής του Lean In Network Greece (Athens). «Το μέλλον για τις γυναίκες μοιάζει προδιαγεγραμμένο, ακόμη και για εκείνες που έχουν διάθεση να παλέψουν γι’ αυτό. Οι προσπάθειές μας για να κατακτηθεί στην πράξη η ισότητα και να αλλάξουμε τις αντιλήψεις αυτές πρέπει να ξεκινήσει από αυτές ακριβώς τις νεαρές ηλικίες».
Πηγή: kathimerini.gr
Δείτε περισσότερες Έρευνες: https://eduadvisor.gr/arthra/erevnes