Οι δεξιότητες του παιδιού στη Β' δημοτικού
Γράφει: Τσουκαλά Μαρινέλλα, Μ.Α., Παθολόγος Λόγου - Φωνής - Ομιλίας
Έως το τέλος της δεύτερης τάξης, τα περισσότερα παιδιά έχουν αποκτήσει τις ακόλουθες δεξιότητες στον τομέα της γραφής, της ανάγνωσης και της επικοινωνίας και από αυτά αναμένονται τα παρακάτω:
Ακουστική ικανότητα
- Να ακολουθούν 3-4 προφορικές οδηγίες στη σειρά
- Να επιδεικνύουν κατανόηση των λέξεων κατεύθυνσης (π.χ. τοποθεσία, χώρος) και των λέξεων που υποδηλώνουν χρόνο
- Να επιδεικνύουν κατανόηση μιας ιστορίας του επιπέδου της τάξης τους η οποία έχει αναγνωσθεί δυνατά, απαντώντας σε ερωτήσεις
Δεξιότητες λόγου
- Να απαντούν σε πιο περίπλοκες ερωτήσεις που επιδέχονται ‘ναι/όχι’
- Να παράγουν όλους τους ήχους της Ελληνικής γλώσσας χρησιμοποιώντας λόγο που είναι κατανοητός από ακροατές που δεν ανήκουν στο στενό τους περιβάλλον
- Να θέτουν τις ερωτήσεις και να απαντούν στις ερωτήσεις ‘Ποιος, Τι, Που, Γιατί, Πότε’
- Να χρησιμοποιούν όλο και πιο περίπλοκες δομές πρότασης στην προφορική επικοινωνία
- Να αποσαφηνίζουν και να εξηγούν λέξεις και ιδέες
- Να δίνουν οδηγίες με 3-4 βήματα
- Να χρησιμοποιούν τον προφορικό λόγο για διαφορετικούς σκοπούς, να ενημερώσουν, να πείσουν, να ψυχαγωγήσουν
- Να παραμείνουν στο θέμα, να εξετάζουν διάφορες πτυχές του θέματος και να χρησιμοποιούν την κατάλληλη επαφή με τα μάτια κατά τη διάρκεια της συζήτησης
- Να ανοίγουν και να κλείνουν μια συζήτηση όπως πρέπει
Αναγνωστική ικανότητα
- Να ελέγχουν πλήρως την ακουστική και τους ήχους
- Να χρησιμοποιούν στρατηγικές ακουστικής όταν διαβάζουν (να συνδέουν τους ήχους της ομιλίας, τις συλλαβές, τις λέξεις, τις φράσεις με τις γραπτές τους μορφές)
- Να αναγνωρίζουν πολλές λέξεις εξ όψεως
- Να χρησιμοποιούν σημασιολογικές ενδείξεις όταν διαβάζουν (π.χ. φωτογραφίες, τίτλοι/επικεφαλίδες, πληροφορίες σχετικά με την ιστορία)
- Να ξαναδιαβάζουν και να διορθώνουν από μόνα τους τα λάθη τους εάν χρειαστεί
- Να εντοπίζουν τις πληροφορίες για να απαντούν σε ερωτήσεις
- Να εξηγούν βασικά στοιχεία της ιστορίας (π.χ. κύρια ιδέα, κύριοι χαρακτήρες, πλοκή)
- Να χρησιμοποιούν την εμπειρία τους για να προβλέπουν και να δικαιολογούν τι θα γίνει σε ιστορίες του επιπέδου της τάξης τους
- Να διαβάζουν και να μπορούν να παραφράσουν ή να επαναλάβουν τα γεγονότα μιας ιστορίας στη σειρά
- Να διαβάζουν ιστορίες, ποιήματα ή θεατρικά κείμενα του επιπέδου της τάξης τους αργά και δυνατά με πολύ καλή ομιλία
- Να διαβάζουν αυθόρμητα
Ικανότητα γραφής
- Να γράφουν ευανάγνωστα
- Να χρησιμοποιούν μια ποικιλία τύπων προτάσεων όταν απαντούν σε ερωτήσεις και όταν διηγούνται ιστορίες (μυθοπλαστικές και μη)
- Να χρησιμοποιούν τα βασικά σημεία στίξης και να χρησιμοποιούν σωστά τα κεφαλαία και τα πεζά γράμματα
- Να οργανώνουν το γράψιμό τους έτσι ώστε να υπάρχει αρχή, μέση και τέλος
- Να μην κάνουν ορθογραφικά λάθη σε λέξεις που χρησιμοποιούν συχνά
- Να προχωρούν από την επινοητική ορθογραφία (π.χ. ορθογραφία βάσει του ήχου) κατά την ανεξάρτητη γραφή, σε πιο ακριβή ορθογραφία