Εθνικό απολυτήριο για την Α' Λυκείου το 2026

Με στόχο την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη πολιτική συναίνεση ξεκινά η κυβέρνηση τον εθνικό διάλογο για την αλλαγή στη δομή του λυκείου και το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, με την καθιέρωση του εθνικού απολυτηρίου. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», η έναρξη του εθνικού διαλόγου θα γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες από την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη.
Στόχος της κυβέρνησης είναι το εθνικό απολυτήριο να αρχίσει να εφαρμόζεται από τη σχολική χρονιά 2026-2027. Δηλαδή, από τους μαθητές οι οποίοι την τρέχουσα σχολική χρονιά θα αποφοιτήσουν από το γυμνάσιο και το 2026-2027 θα εισαχθούν στην Α΄ Λυκείου. Για να επιτευχθεί αυτό, ο νόμος θα πρέπει να έχει συνταχθεί έως τον Μάιο του 2026.
Η «ακύρωση»
Ολοι ομονοούν πως το σημερινό σύστημα έχει σημαντικά προβλήματα: ο εκπαιδευτικός ρόλος του λυκείου έχει ακυρωθεί, καθώς οι μαθητές εστιάζουν την προσοχή τους μόνο στα τέσσερα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, γι’ αυτό και το απολυτήριο λυκείου έχει χάσει την αξία του· οι δαπάνες για τα φροντιστήρια «γονατίζουν» τη μέση οικογένεια· η αξιολόγηση των υποψηφίων για τα ΑΕΙ δεν είναι αξιόπιστη, καθώς οι 18χρονοι κρίνονται άπαξ και μέσα σε ένα δωδεκάωρο (δηλαδή, στις τρίωρες εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων).
Το θετικό σημείο του σημερινού συστήματος είναι ότι εξασφαλίζει το αδιάβλητο της βαθμολόγησης των μαθητών – εξ ου και η μακροβιότητά του. Σε αυτά τα στοιχεία θα εστιάσει η κ. Ζαχαράκη για να καταδείξει προς την κοινωνία και τον πολιτικό κόσμο τη σημασία του εγχειρήματος, παρουσιάζοντας τις βασικές θέσεις – προτάσεις της κυβέρνησης για το εθνικό απολυτήριο.
Το γενικό πλαίσιο των θέσεων είναι, όπως έχει αναφέρει στην «Κ» ο υπουργός Επικρατείας Ακης Σκέρτσος, το εξής:
- Οι εξετάσεις στο λύκειο δεν θα αυξηθούν. Ο τρόπος διεξαγωγής μόνο θα αλλάξει, καθώς όλα τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων θα προέρχονται, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και θα συνοδεύονται από οδηγό βαθμολόγησης. Ολα τα θέματα της τράπεζας θα είναι διαθέσιμα σε όλους. Η τράπεζα θα οργανωθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ενώ μπορεί να συμμετάσχουν και πανεπιστημιακοί.
- Για την εγκυρότητα της διαδικασίας, τα γραπτά των μαθητών μπορούν πλέον να ψηφιοποιούνται και να αποθηκεύονται σε αποθετήριο, ενώ εξωτερικό σώμα έμπειρων βαθμολογητών μπορεί να πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους.
- Στον βαθμό του εθνικού απολυτηρίου μπορούν να συνυπολογίζονται οι επιδόσεις και των τριών τάξεων του λυκείου, ώστε να μην κρίνεται το μέλλον ενός παιδιού σε μια τρίωρη εξέταση, όπως σήμερα, αλλά και χωρίς να εξελιχθεί το σχολείο σε εξεταστικό κέντρο.
- Οι βαθμοί τετραμήνου, που μπαίνουν από τους καθηγητές, μπορούν να «διορθώνονται» με βάση την τελική γραπτή επίδοση, ώστε να περιοριστεί η όποια αυθαιρεσία της προφορικής εξέτασης.
Το χρονοδιάγραμμα
Η κ. Ζαχαράκη θα ενημερώσει τους αρχηγούς των κομμάτων και τους τομεάρχες Παιδείας για τις θέσεις του υπουργείου, με τους οποίους θα οργανωθεί ο διάλογος σε πολιτικό πλαίσιο, στο οποίο θα συμμετάσχουν οι θεσμικοί εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών και των γονέων. Η πρώτη φάση του διαλόγου εκτιμάται ότι μπορεί να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025.
Για τα τεχνικά ζητήματα του νέου συστήματος, το υπουργείο Παιδείας θα προτείνει κάθε κόμμα να ορίσει ειδικούς εμπειρογνώμονες. Βεβαίως, θα ληφθεί υπόψη πώς εφαρμόζεται το εθνικό απολυτήριο σε άλλες χώρες διεθνώς, όπως ενδεικτικά το Baccalauréat στη Γαλλία και το Abitur στη Γερμανία, αλλά και το International Baccalaureate. Επίσης, για την εποπτεία των εξετάσεων θα πρέπει θεσμοθετηθεί ανεξάρτητη αρχή εξετάσεων.
Η πολιτική συναίνεση για το εθνικό απολυτήριο κρίνεται απαραίτητη, καθώς εάν η υλοποίησή του ξεκινήσει από την Α΄ Λυκείου του σχολικού έτους 2026-2027, μέχρι να αποφοιτήσουν οι μαθητές θα έχουν μεσολαβήσει εθνικές εκλογές. Αλλωστε, είναι μια ώριμη ιδέα. Ενδεικτικά, το εθνικό απολυτήριο είχε ετοιμαστεί ως σχέδιο νόμου από τον Γιώργο Παπανδρέου όταν διετέλεσε υπουργός Παιδείας το 1994-1996, και το «Νέο Σχολείο» επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου το 2009-2012. Επίσης, είχε ενσωματωθεί στα προγράμματα παιδείας του ΠΑΣΟΚ (το 2008) και της Ν.Δ. (το 2018), ενώ παρόμοιες ιδέες περιείχε και το πόρισμα της επιτροπής Αντώνη Λιάκου στον εθνικό διάλογο που οργανώθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ το 2016.
Πηγή: kathimerini.gr
Δείτε περισσότερα εκπαιδευτικά νέα: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/ekpaideftika-nea