Ταλέντα που αναδύονται μέσα από τα ελληνικά πανεπιστήμια
Οταν ερευνητικές ομάδες συγκροτούνται μέσα στα πανεπιστήμια για να καινοτομήσουν, τότε οπωσδήποτε κάτι ωραίο προκύπτει. Το πρόγραμμα «Invent ICT» σε συνεργασία με τη θερμοκοιτίδα «ΕΠΙ.νοώ» του Μετσόβιου Πολυτεχνείου ανέδειξε, μέσω μιας δωδεκάμηνης διαδικασίας «επώασης», 12 επιτυχημένα επιχειρηματικά σχήματα, σε τομείς όπως η πληροφορική, η Υγεία, ο τουρισμός και το gaming. Οι εκπρόσωποί τους, φοιτητές και απόφοιτοι πολυτεχνικών σχολών, παρουσίασαν προ ημερών τις ιδέες τους σε επενδυτές και πλέον περιμένουν τη χρηματοδότηση που θα μεταφέρει τα επιχειρηματικά τους σχέδια στην αγορά.
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η ελλιπής διασύνδεση ανάμεσα σε πανεπιστήμια, αγορά και νέες επιχειρήσεις, κι αυτό επιχειρούμε να λύσουμε εμείς», εξηγεί στην «Κ» ο Μιχάλης Στάγκος, συνιδρυτής των Industry Disruptors Game Changers, της εταιρείας που παρέχει δωρεάν εκπαίδευση και καθοδήγηση στις ομάδες του Invent ICT.
«Στόχος είναι να κινητοποιήσουμε τα πανεπιστήμια να αξιοποιήσουν την αξιόλογη έρευνα και το ταλέντο που υπάρχει στα ερευνητικά εργαστήρια», τονίζει.
Λίγο προτού ολοκληρωθούν οι αιτήσεις για τον β΄ κύκλο του προγράμματος (τη Δευτέρα), η «Κ» συνάντησε τέσσερις από τις ομάδες που ξεχώρισαν φτάνοντας στον «τελικό» του α΄ κύκλου.
Από τρεις ερευνητές του Μετσοβίου προέκυψε η «Purposeful», που βασίζεται στην ιδέα της επαναστόχευσης φαρμάκων. «Παίρνουμε ένα φάρμακο που ήδη κυκλοφορεί στην αγορά, δραστικό σε μία ασθένεια, και αναζητούμε μια δεύτερη χρήση του. Αρχικά, στοχεύουμε στις σπάνιες ασθένειες, από τις οποίες πάσχουν περίπου 5 στους 10.000», τονίζει ο Γιώργος Δρακάκης. Αυτό είναι και το βασικό προτέρημα της ιδέας τους. «Η έρευνα δεν είναι αναπτυγμένη σε αυτήν την κατηγορία φαρμάκων και πιστεύουμε ότι έχουμε να προσφέρουμε κάτι σε όσους υποφέρουν από μια σπάνια ασθένεια. Το ενδεχόμενο να βρούμε ένα φάρμακο που θα τους κάνει να νιώσουν καλύτερα αποτελεί κινητήριο δύναμη», λέει ο Παντελής Καρατζάς. Η ομάδα βρίσκεται στο στάδιο των υπολογισμών και, εφόσον λάβει χρηματοδότηση, θα μπορέσει να προχωρήσει σε πειράματα για να έχει επιβεβαιωμένα αποτελέσματα. «Η ιδέα μας απαιτεί “μεγάλο πορτοφόλι” και αρκετή υπομονή, ωστόσο εξασφαλίζει την είσοδο σε μια αγορά με τεράστια κέρδη. Το να βρούμε ένα και μόνο φάρμακο σημαίνει κέρδος δεκάδων εκατομμυρίων», τονίζει ο Φίλιππος Δογάνης.
Στην κατηγορία της Υγείας ανήκει και το «Nous4Health», ένα video game για παιδιά που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1. Η Κωνσταντία Ζαρκογιάννη, ηλ. μηχανικός, εξηγεί στην «Κ» το εγχείρημα. «Στόχος είναι αυτό το serious game να εκπαιδεύσει παιδιά και εφήβους ώστε να μπορούν να αυτοδιαχειρίζονται την ασθένειά τους, καθώς και να αναδείξει τον υγιεινό τρόπο ζωής», μας λέει. Μέσα από το παιχνίδι –μια διαδραστική αφήγηση–, τα παιδιά μαθαίνουν να ασκούνται και να τρώνε σωστά. «Κάθε χρήστης μπορεί να δει πώς οι αποφάσεις που παίρνει στο παιχνίδι όσον αφορά την ινσουλίνη, τα γεύματα και τη σωματική δραστηριότητα επηρεάζουν τον μεταβολισμό γλυκόζης του», εξηγεί. Η «Nous4Health» διαθέτει ένα δοκιμαστικό βίντεο που σύντομα θα προβληθεί σε σχολεία.
Ρύποι εντός κτιρίων
Μέσω ενός hardware, με αισθητήρες και ενσωματωμένο λογισμικό, δύο καθηγητές από το Πολυτεχνείο Ξάνθης επιχειρούν να λύσουν το πρόβλημα της κακής ποιότητας του αέρα μέσα στα κτίρια. «Η καινοτομία του “SIBA” έγκειται στο ότι το λογισμικό διορθώνει τα προβλήματα των κτιρίων με αέριους ρύπους που επηρεάζουν την υγεία μας προκαλώντας ζαλάδες, ναυτία και άσθμα», εξηγεί η Ελευθερία Κατσίρη. «Αυτοί οι ρύποι είναι σε πολύ μικρές συγκεντρώσεις και δεν ανιχνεύονται από τους αισθητήρες που κυκλοφορούν στην αγορά, καθώς εκείνοι είναι σχεδιασμένοι για εξωτερικούς χώρους και μεγάλες συγκεντρώσεις ρύπων», τονίζει. Οι εταιρείες έχουν ένα ισχυρό κίνητρο να χρησιμοποιήσουν το προϊόν, εξηγεί ο καθηγητής Αγγελος Πρωτοπαππάς. «Οι διεθνείς έρευνες έχουν αποδείξει ότι η παραγωγικότητα των εργαζομένων επηρεάζεται από την ποιότητα του αέρα μέσα στα κτίρια», αναφέρει. Η ομάδα του «SIBA» έχει εστιάσει στην τεχνολογία των έξυπνων κτιρίων και περιμένει τη χρηματοδότηση για να προχωρήσει στη βιομηχανοποίηση του προϊόντος.
Διαγωνισμός γνώσεων
Εάν έχετε άριστες γνώσεις στην ιστορία, στη γεωγραφία, στα αθλητικά, τότε οι Knowlers σας δίνουν τη δυνατότητα να κερδίσετε χρηματικό έπαθλο, παίζοντας online. Ο Γιώργος Μανουσάκης, πολιτικός μηχανικός και εμπνευστής της ιδέας, μας εξηγεί πώς θα διοργανώνονται οι διαγωνισμοί. «Δέκα ερωτήσεις, σε 2,5 λεπτά. Οι διαγωνιζόμενοι θα συμμετέχουν με 50 λεπτά ο καθένας. Το ποσόν, ανάλογο με τις συμμετοχές, θα κερδίζει το 33% των διαγωνιζομένων κι εμείς θα κρατάμε προμήθεια 10%». Τα παιχνίδια βασίζονται στη γνώση και όχι στην τύχη. Πίσω από την εφαρμογή βρίσκονται τέσσερις νέοι που σκέφθηκαν ότι η ιδέα τους μπορεί να φέρει κέρδη και να βοηθήσει ανθρώπους με γνώσεις. «Υπάρχουν νέοι με σπουδές και μεταπτυχιακά που δεν μπορούν να βρουν δουλειά. Μέσω του Knowlers θα μπορούν να αξιοποιούν τις γνώσεις τους και –γιατί όχι– να κερδίζουν ένα μικρό εισόδημα», λέει ο νεαρός μηχανικός.
Πηγή: kathimerini.gr
Δείτε περισσότερα εκπαιδευτικά νέα: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/ekpaideftika-nea