Τα σχέδια UNICEF και υπουργείου Παιδείας για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων
Τη βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη εκπαίδευση των προσφυγόπουλων που βρίσκονται στην Ελλάδα σχεδιάζουν το ελληνικό υπουργείο Παιδείας και η UNICEF.
Οι παρεμβάσεις που προτίθεται να λάβει το υπουργείο και η UNICEF παρουσιάστηκαν τη Δευτέρα σε συνέντευξη Τύπου.
Ο πρώτος πυλώνας αφορά την άμεση εκπαιδευτική παρέμβαση σε κέντρα φιλοξενίας, αρχής γενομένης από τα κέντρα με τον μεγαλύτερο αριθμό παιδιών, όπως ο Σκαραμαγκάς.
Ήδη το υπουργείο Παιδείας, όπως εξηγεί η περιφερειακή διευθύντρια της UNICEF για την κεντρική και ανατολική Ευρώπη, Μαρί Πιέρ Πουαριέ έχει αρχίσει να χαρτογραφεί πόσα παιδιά, σε τι ηλικίες και με τι εκπαιδευτικές ανάγκες βρίσκονται σε κάθε κέντρο φιλοξενίας. Σε αυτήν τη φάση θα δοθεί έμφαση σε τρία ζητήματα.
Το πρώτο αφορά την ανάπτυξη της πρώτης παιδικής ηλικίας, με χώρους φιλικούς για παιδιά και διοργάνωση ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων γι' αυτά, καθώς «είναι πολύ σημαντικό να αναδημιουργείς μία αίσθηση κανονικότητας για τα παιδιά, να μπορούν να είναι πάλι παιδιά αντί να είναι πρόσφυγες», τονίζει η κ. Πουαριέ.
Το δεύτερο ζήτημα θα είναι η έμφαση στους έφηβους, στους οποίους θα γίνεται εκμάθηση νέων σχολικών δεξιοτήτων και προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης. Σε αυτές τις ηλικίες, τα παιδιά θα διδάσκονται και «δεξιότητες ζωής», όπως τις ονομάζει η περιφερειακή διευθύντρια της UNICEF, δηλαδή πολιτιστικές αξίες, οι σχέσεις μεταξύ των φύλων και άλλα ζητήματα για την καθημερινότητα στην Ελλάδα.
Για τα παιδιά, αρχής γενομένης από τις μικρότερες ηλικίες, θα αναπτυχθεί ένα πακέτο εκμάθησης της μητρικής γλώσσας τους και των αγγλικών, ώστε όσα μετεγκατασταθούν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες να είναι έτοιμα να ενταχθούν σε αυτές. Για την εκμάθηση των γλωσσών θα χρειαστεί η εκπαίδευση των δασκάλων, που αποτελεί την τρίτη ενότητα της βραχυπρόθεσμης εκπαίδευσης. Στους δασκάλους θα δοθεί υλικό που έχει συγκεντρώσει η UNICEF από γραφεία της στις χώρες προέλευσης και ενδιάμεσου προορισμού των προσφύγων.
Στόχος είναι, με τον παραπάνω πυλώνα, να δημιουργηθούν οι συνθήκες για την ανάπτυξη του δεύτερου σταδίου, που είναι η φάση της ενσωμάτωσης των παιδιών. Όπως εκτιμά η κ. Πουαριέ, αυτή η φάση θα ξεκινήσει το φθινόπωρο.
«Μέχρι τότε πιστεύουμε ότι θα έχουμε καλύτερη εικόνα για το ποιος θα μείνει και ποιος θα φύγει σε άλλες χώρες, οπότε θα μπορούμε να αρχίσουμε την ενσωμάτωση των παιδιών» σημειώνει η ίδια. Η ενσωμάτωση των παιδιών θα γίνει μέσα από την ένταξή τους στα ελληνικά σχολεία.
Μεγάλο στοίχημα θα αποτελέσει και η προστασία των ασυνόδευτων ανηλίκων, θέμα για το οποίο τα υπουργεία Μεταναστευτικής Πολιτικής, Παιδείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης συζητούν με τη UNICEF τις βέλτιστες λύσεις για τη φιλοξενία των παιδιών, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.
«Πρέπει να τα ταυτοποιήσουμε σωστά, να τα καταγράψουμε και να βοηθήσουμε τους ελληνικούς θεσμούς που ασχολούνται με τον καθορισμό του καθεστώτος τους να δουν τι είναι καλύτερο για κάθε παιδί. Θα θέλαμε να βοηθήσουμε να αναπτυχθούν ποιοτικά και αποτελεσματικά πρότυπα», εξηγεί η περιφερειακή διευθύντρια της UNICEF. Η ίδια επισημαίνει ότι σε συνεργασία με εισαγγελείς και κοινωνικούς λειτουργούς θα αναπτυχθούν νέα πρότυπα και ιδέες, μεταξύ των οποίων συζητείται η εξωϊδρυματική φιλοξενία των παιδιών σε οικογένειες ή οικογενειακού τύπου σπίτια.
Ένα από τα ζητήματα που έχει θέσει η UNICEF σε διεθνές επίπεδο είναι αυτό της οικογενειακής επανένωσης των παιδιών και ζητά να διευρυνθεί ο ορισμός της οικογένειας, που σήμερα στις συνθήκες του Δουβλίνου ορίζεται ως η μητέρα ή ο πατέρας. «Ωστόσο, σε πολλούς πολιτισμούς, οι οικογένειες περιλαμβάνουν και άλλους συγγενείς. Πρέπει να δούμε, λοιπόν, την οικογενειακή επανένωση με έναν ευρύτερο προσδιορισμό της οικογένειας», διευκρινίζει.
Επίσης, η UNICEF βρίσκεται σε συνεργασία με το ελληνικό υπουργείο Υγείας για την ανάπτυξη καμπάνιας εμβολιασμού των παιδιών. «Ανησυχούμε ότι με τις μετακινήσεις πληθυσμών ένας μεγάλος αριθμός παιδιών δεν έχει μία κανονική ζωή, δεν έχει εμβολιαστεί, δεν έχει πάει σχολείο. Αυτά τα παιδιά έχουν ένα είδος ζωής σε παρένθεση», τονίζει η κ. Πουαριέ. Ο διεθνής οργανισμός θα δώσει και τις κατευθυντήριες γραμμές για την προστασία του μητρικού θηλασμού.
Η κ. Πουαριέ είπε ότι όταν επισκέφθηκε πρόσφυγες στο λιμάνι του Πειραιά, ένα 13χρονο αγόρι από τη Συρία την πλησίασε και της έδειξε τις ασκήσεις πολλαπλασιασμού που έκανε.
«Χρησιμοποιώ τον χρόνο μου για να κάνω εξάσκηση, γιατί δεν θέλω να ξεχάσω τόσους μήνες που δεν πηγαίνω σχολείο. Μπορεί να έχω χάσει τους φίλους μου και τα πάντα στην πατρίδα μου, αλλά δεν θέλω να χάσω και το μέλλον μου», της είπε το παιδί.
Πηγή: in.gr
Δείτε περισσότερα εκπαιδευτικά νέα: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/ekpaideftika-nea