Μαθητές εφευρέτες-μετεωρολόγοι
«Μπορεί ένας φθηνός υπολογιστής να ενθαρρύνει τους μαθητές να ασχοληθούν με τον προγραμματισμό;» αναρωτιόταν το περιοδικό Technology Review του MIT τον Φεβρουάριο του 2012, όταν πρωτοκυκλοφόρησε από τον βρετανικό κοινωφελή οργανισμό Raspberry Pi Foundation το Raspberry Pi, ένα κομπιούτερ με μέγεθος πιστωτικής κάρτας και τιμή μόλις 35 δολάρια, ώστε να μπορεί να φτάσει σχεδόν σε κάθε οικογένεια ή σχολείο. Περίπου 3,5 χρόνια αργότερα, η ιστορία που έχει γράψει το Raspberry Pi δίνει από μόνη της την απάντηση, αφού οι πωλήσεις του ξεπερνούν ήδη τα 5 εκατομμύρια, ενώ μικρά παιδιά και σχολικές τάξεις έχουν αναπτύξει εντυπωσιακές εφαρμογές– «μεταμορφώνοντας» π.χ. το λιλιπούτειο PC σε συναγερμό ή τηλεχειριζόμενη κλειδαριά.
Από τον Σεπτέμβριο, ο υπολογιστής θα κάνει την εμφάνισή του σε 1.000 ακόμη σχολεία, αυτή τη φορά στον ρόλο του «ηλεκτρονικού εγκέφαλου» ενός μετεωρολογικού σταθμού. Το νέο πρότζεκτ πραγματοποιείται από το Rasbperry Pi Foundation σε συνεργασία με το Oracle Academy, τον εκπαιδευτικό φορέα της αμερικανικής Oracle, μιας από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως εταιρείες λογισμικού και συστημάτων πληροφορικής. Ετσι, 1.000 σχολεία σε όλο τον κόσμο θα συναρμολογήσουν τον δικό τους μετεωρολογικό σταθμό, επιστρατεύοντας ένα Rasbperry Pi για να τον λειτουργήσουν.
Η πρωτοβουλία ονομάζεται Oracle Raspberry Pi Weather Station for Schools και ξεκίνησε επίσημα στις 24 Απριλίου. Οσα σχολεία ενδιαφέρονται θα πρέπει να συμπληρώσουν την online αίτηση συμμετοχής, η οποία είναι αναρτημένη στον ιστότοπο που έχει δημιουργήσει το Ιδρυμα και η Oracle Academy. «Το πρότζεκτ προορίζεται για τάξεις μαθητών 11-16 ετών, στις οποίες θα δώσουμε δωρεάν έναν υπολογιστή, αλλά και όλα τα εξαρτήματα του σταθμού – όπως ανεμόμετρα ή βαρόμετρα» εξηγεί στην «Κ» ο Eben Upton, συνιδρυτής του Raspberry Pi Foundation και ο άνθρωπος που οραματίσθηκε την κυκλοφορία του Raspberry Pi.
Στα σχολεία που θα επιλεγούν, τα παιδιά θα δημιουργήσουν λογισμικό στον υπολογιστή, για την καταγραφή των μετρήσεων. «Στη συνέχεια, θα εγκαταστήσουν τον σταθμό, για να αρχίσουν να συγκεντρώνουν πραγματικές μετρήσεις για τον καιρό, τις οποίες θα μπορούν να ανεβάσουν σε μία βάση δεδομένων, ώστε να είναι προσβάσιμες και από τα υπόλοιπα σχολεία. Επιπλέον, θα δημιουργήσουν μία ιστοσελίδα με τις τοπικές καιρικές συνθήκες», λέει η Jane Richardson, διευθύντρια του Oracle Academy για τις περιοχές της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής.
Το Ιδρυμα και η Oracle Academy θα παρέχουν επίσης εκπαιδευτικό υλικό στα αγγλικά, ώστε να μπορούν να συντονίσουν τις τάξεις καθηγητές οποιασδήποτε ειδικότητας – αν και οι πιο κατάλληλοι θα είναι οι καθηγητές θετικών επιστημών ή υπολογιστών. «Οσον αφορά τα παιδιά, ακόμη κι αν δεν έχουν καμία ιδέα από κώδικα, δεν θα χρειασθούν πάνω από λίγες ημέρες για να έχουν έτοιμο τον σταθμό» επισημαίνει ο Upton. Κάτι που αποδείχθηκε στα δύο βρετανικά σχολεία, το Bonus Pastor Catholic College και το Langley Park Boys’ School, στα οποία έγινε η πιλοτική δοκιμή του κιτ.
Εξάλλου, ένας από τους στόχους του πρότζεκτ είναι να αντιληφθούν τα παιδιά πως η ανάπτυξη λογισμικού είναι πιο εύκολη από όσο ίσως νομίζουν. «Μόνο στην Ευρωπαϊκή Ενωση υπολογίζεται πως το 2015 θα “κλείσει” με κενές περίπου ένα εκατομμύριο θέσεις εργασίας στον κλάδο της πληροφορικής, επειδή δεν υπάρχουν εργαζόμενοι για να τις καλύψουν. Ετσι, νομίζουμε ότι πρωτοβουλίες σαν το Oracle Raspberry Pi Weather Station for Schools μπορούν να εμπνεύσουν τους μαθητές να σπουδάσουν πληροφορική, δείχνοντάς τους ότι συνδέεται με πολλά συναρπαστικά αντικείμενα, όπως η μετεωρολογία», συμπληρώνει η Richardson.
Παράλληλα, τόσο η ίδια όσο και ο Upton υποστηρίζουν πως τέτοια πρότζεκτ δίνουν κίνητρο στη νέα γενιά να αποκτήσει ψηφιακές δεξιότητες, οι οποίες γίνονται απαραίτητες σε ολοένα περισσότερα επαγγέλματα. Και μάλιστα, μέσα από μία τεχνολογική πλατφόρμα που ταυτόχρονα είναι εκπαιδευτικό εργαλείο και για τη φυσική ή τη γεωγραφία, αφού τα παιδιά θα μάθουν επίσης να αναλύουν τα δεδομένα των σταθμών για μετεωρολογικές προγνώσεις.
Αν και η διορία για τις online αιτήσεις λήγει στα τέλη Ιουνίου, όταν θα γίνει και η επιλογή, σύμφωνα με τον Upton το καλύτερο θα ήταν τα σχολεία να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους όσο το δυνατόν συντομότερα. «Ελπίζουμε πως θα έχουμε αρκετές αιτήσεις και από τη χώρα σας, παρόλο που ο καιρός στην Ελλάδα θα κάνει σίγουρα πολλούς μαθητές στη Βρετανία να ζηλέψουν» καταλήγει γελώντας.
Ο στόχος
Για την επιλογή των σχολείων που θα λάβουν δωρεάν τα κιτ με το Raspberry Pi και τα εξαρτήματα του μετεωρολογικού σταθμού, βασικό κριτήριο είναι το δίκτυο που θα δημιουργηθεί να καλύπτει όσο το δυνατόν καλύτερα ολόκληρη την υφήλιο. Πάντως, τόσο το Rasbperry Pi Foundation όσο και το Oracle Academy βλέπουν τους 1.000 σταθμούς απλώς σαν το πρώτο στάδιο της πρωτοβουλίας τους.
«Σκοπεύουμε να κυκλοφορήσουμε μια παραλλαγή του κιτ στο εμπόριο, η οποία θα είναι αρκετά προσιτή για να συμμετάσχουν πολύ περισσότερα σχολεία στο πρότζεκτ» λέει η Jane Richardson από το Oracle Academy. Κρίνοντας από το πολύ μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει ήδη, ο Upton από το Rasbperry Pi Foundation εκτιμά πως το δίκτυο μπορεί να φθάσει και τους 100.000 σταθμούς.
Το Oracle Raspberry Pi Weather Station for Schools έρχεται να προστεθεί σε πρότζεκτ του Ιδρύματος όπως ο διαγωνισμός AstroPi, για την ανάπτυξη εφαρμογών για δύο Raspberry Pi που θα βρεθούν στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Με σκοπό την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων, το Oracle Academy πραγματοποιεί τα προγράμματα Advanced Computer Science και Introduction to Computer Science. Στο πρώτο πρόγραμμα, που «τρέχει» 10 χρόνια στην Ελλάδα, συμμετέχει πάνω από το 50% των τριτοβάθμιων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων στην Ελλάδα, δίνοντας κάθε χρόνο τη δυνατότητα κατάρτισης σε 20.000 φοιτητές. Το Introduction to Computer Science δίνει το «παρών» στη χώρα μας μια πενταετία, ενώ μέλη του είναι πάνω από 250 σχολεία, ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Πηγή: kathimerini.gr
Δείτε περισσότερα εκπαιδευτικά νέα: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/ekpaideftika-nea