Τα ebooks μπερδεύουν το νήμα της πλοκής;
Η πολλή τεχνολογία βλάπτει στην... ανάγνωση, υποστηρίζουν νορβηγοί επιστήμονες, οι οποίοι διαπίστωσαν ότι τελικά η αίσθηση ενός πραγματικού βιβλίου παίζει σημαντικό ρόλο ως προς την κατανόηση της πλοκής του.
Σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου του Στάβαντζερ, η διαδικασία του γυρίσματος των σελίδων του βιβλίου, σε συνδυασμό με την αφή των υπολειπόμενων σελίδων, βοηθά τον αναγνώστη ώστε να απορροφά εύκολα πληροφορίες της ιστορίας.
Η μόδα των ebooks έχει ενισχυθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς η ανάλυση της οθόνης τους υπόσχεται ξεκούραστη ανάγνωση παραπέμποντας στην εικόνα του χαρτιού στα μάτια του αναγνώστη. Παράλληλα το γεγονός ότι τα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία διαθέτουν πλέον τεράστια ποικιλία ηλεκτρονικών τίτλων, από τα οποία αρκετά διατίθενται δωρεάν ή σε χαμηλότερη τιμή από την έντυπη έκδοσή τους, έχει παίξει επίσης ρόλο.
Τα κύρια προσόντα των ebooks για τους βιβλιοφάγους ωστόσο είναι ο «ταξιδιάρικος» χαρακτήρας τους, ο οποίος επιτρέπει το κατέβασμα, και η αποθήκευση μεγάλου όγκου βιβλίων σε μια λεπτεπίλεπτη συσκευή, με πουπουλένιο βάρος.
«Πόλεμος» σελίδων
Στο πλαίσιο της μελέτης τους, οι ειδικοί έδωσαν σε 50 εθελοντές να διαβάσουν μια σύντομη 28σέλιδη ιστορία της αμερικανίδας συγγραφέως βιβλίων μυστηρίου Ελίζαμπεθ Τζορτζ. Στους μισούς από αυτούς έδωσαν το βιβλίο σε ηλεκτρονική μορφή (ebook, και συγκεκριμένα σε συσκευή Kindle) και στους άλλους μισούς έδωσαν το πραγματικό βιβλίο.
Μετά την ολοκλήρωση της ανάγνωσης οι εθελοντές κλήθηκαν να απαντήσουν σε μια σειρά ερωτήσεις οι οποίες αφορούσαν την πλοκή της ιστορίας - συμπεριλαμβανομένων αντικειμένων, χαρακτήρων και σκηνικών που παρουσιάζονταν σε αυτήν.
Βάσει των απαντήσεών τους φάνηκε ότι από πλευράς συναισθηματικής ταύτισης με τους χαρακτήρες του βιβλίου, τη συγκέντρωση στην ιστορία και τη γενική κατανόηση της αφηγηματικής γλώσσας της συγγραφέως οι αναγνώστες τόσο της χάρτινης όσο και της ηλεκτρονικής έκδοσης του βιβλίου εμφάνιζαν παρόμοια αποτελέσματα. Ωστόσο οι αναγνώστες του ebook εμφάνισαν χειρότερες επιδόσεις όταν τους ζητήθηκε να βάλουν τα γεγονότα της ιστορίας στη σωστή σειρά.
«Όταν διαβάζει κανείς στο χαρτί, είναι σε θέση να αισθάνεται τον όγκο των σελίδων στα αριστερά του βιβλίου να μεγαλώνει και αντίστοιχα στα δεξιά να μειώνεται» εξηγεί η κύρια ερευνήτρια της μελέτης δρ Αν Μάνγκεν.
Προηγούμενη μελέτη της ειδικού, η οποία είχε πραγματοποιηθεί πριν από περίπου έναν χρόνο, είχε δείξει ότι οι έφηβοι κατανοούν καλύτερα ένα κείμενο όταν το διαβάζουν στην έντυπη παρά στην ηλεκτρονική μορφή του, στην οθόνη κάποιας ηλεκτρονικής συσκευής.
Στόχος της ερευνήτριας τώρα είναι να επαναλάβει το τελευταίο της πείραμα σε ενηλίκους, συχνούς αναγνώστες ebooks. Θεωρεί ωστόσο ότι η νεότερη «ψηφιακά αναθρεμμένη» γενιά ενδεχομένως να έχει καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με τους εθελοντές που είχαν λάβει μέρος σε προηγούμενες μελέτες, καθώς έχει μεγαλώσει μέσα στην τεχνολογία, με αποτέλεσμα να εμφανίζει μεγαλύτερη εξοικείωση προς αυτήν και προσαρμοστικότητα στα νέα δεδομένα.
Πηγή: tovima.gr
Δείτε περισσότερα εκπαιδευτικά νέα: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/ekpaideftika-nea