Συνεντεύξεις - Ροή
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, MSc in Risk Management & MSc in Computational Finance: προηγμένη εκπαίδευση σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, εξοικείωση με το διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον
Τη συνέντευξη στο eduadvisor.gr και στο Βαγγέλη Στεργιόπουλο παραχώρησε ο καθηγητής Εφαρμοσμένης Οικονομετρίας Δημήτρης Θωμάκος, πρόεδρος του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών της Σχολής Οικονομίας, Διοίκησης και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
Αξιότιμε κύριε καθηγητά, θα θέλαμε να σας ζητήσουμε, κατ’ αρχάς, να προβείτε σε μια συνοπτική παρουσίαση της φυσιογνωμίας και του έργου που επιτελείται στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, στο οποίο ασκείτε καθήκοντα προέδρου.
Το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών (https://es.uop.gr/el/) της Σχολής Οικονομίας, Διοίκησης και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου εδρεύει στην πρωτεύουσα του Νομού Αρκαδίας, Τρίπολη. Το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα σύγχρονο ακαδημαϊκό κέντρο στο Νομό Αρκαδίας, που να προάγει την ακαδημαϊκή γνώση και την επιστημονική έρευνα και εφαρμογή στους τομείς που άπτονται της Οικονομικής Επιστήμης και Πολιτικής.
Οι φοιτητές/τριες του Τμήματος έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν από μια ευρεία ποικιλία μαθημάτων, τα οποία καλύπτουν τους κλάδους της οικονομικής και χρηματοοικονομικής επιστήμης, καθώς και άλλα παρεμφερή γνωστικά πεδία, όπως η αγροτική οικονομική, η οικονομική γεωγραφία και η περιφερειακή ανάπτυξη, η οικονομική των μεταφορών ή η οικονομική του περιβάλλοντος.
Παράλληλα, οι φοιτητές/τριες έχουν πρόσβαση σε όλα τα σύγχρονα μέσα εκπαίδευσης (εργαστήριο ηλεκτρονικών υπολογιστών, δικτυακές συνδέσεις, πρόσβαση σε βάσεις οικονομικών δεδομένων, εξειδικευμένη οικονομική βιβλιοθήκη κ.ά.), με σκοπό την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση και εφαρμογή των επιστημονικών τους γνώσεων.
Σκοπός της τετραετούς φοίτησης είναι η εκπαίδευση οικονομολόγων με προσωπικότητα, ήθος και σεβασμό στους θεσμούς και τις αξίες, που να μπορούν να στελεχώσουν τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα της χώρας και να μετεξελιχθούν σε δυναμικές προσωπικότητες της οικονομίας και της κοινωνίας.
Ποιο είναι το αντικείμενο και ποιοι οι βασικοί στόχοι του νέου Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) “Risk Management” (MSc in Risk Management), που προσφέρει το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου; Σε τι συνίστανται τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα για τους αποφοίτους του νέου αυτού προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών;
Το ΠΜΣ Risk Management (https://rm.uop.gr/) έχει ως κύριο σκοπό να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες, σε τοπικό και διεθνές επίπεδο, της αγοράς και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων για επαρκώς καταρτισμένα άτομα στις διαδικασίες της διαχείρισης κινδύνων. Απευθύνεται σε όσους έχουν ισχυρό κίνητρο/θέληση να εισαχθούν στο διεθνές και ανταγωνιστικό περιβάλλον της διαχείρισης των κινδύνων.
Το νέο ΠΜΣ θα προσφέρει στους φοιτητές τη δυνατότητα να εντρυφήσουν σε βάθος και να πιστοποιηθούν επαγγελματικά στο διεθνές και ανταγωνιστικό περιβάλλον της διαχείρισης κινδύνων, το οποίο αναπτύσσεται ταχύτατα λόγω της πολυπλοκότητας των προϊόντων που διαπραγματεύονται στις διεθνείς χρηματοοικονομικές και φυσικές αγορές, των νομοθετικών απαιτήσεων και ρυθμίσεων (π.χ., Βασιλεία ΙΙΙ), καθώς και του σύνθετου παγκοσμιοποιημένου περιβάλλοντος δραστηριοποίησης των εταιρειών.
Η αυστηρή ακαδημαϊκή διδασκαλία με επαγγελματική τεχνογνωσία υψηλότατου επιπέδου, που θα γίνεται με γνώμονα τη γνώση, θα συμβάλει ώστε να προετοιμαστούν οι φοιτητές καλύτερα για να σταδιοδρομήσουν στο σύνθετο τομέα της διαχείρισης κινδύνων.
Το ΠΜΣ του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με τίτλο Risk Management θα αποτελέσει βάση συνεργασίας με το διεθνή οργανισμό Global Association of Risk Professionals (GARP), ο οποίος αποτελεί τον κυριότερο παγκοσμίως αναγνωρισμένο οργανισμό διαχειριστών κινδύνων. Η ιστοσελίδα του οργανισμού είναι η https://www.garp.org/#!/home.
Το Πανεπιστήμιο και το ΠΜΣ θα αποτελούν ακαδημαϊκό συνεργάτη του GARP (https://www.garp.com/#!/about/academic-partners-list) και θα είναι το πρώτο μεταπτυχιακό πρόγραμμα πιστοποιημένο από τον προαναφερθέντα οργανισμό στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η συνεργασία αυτή θα αναδείξει το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και το ΠΜΣ ως διεθνώς πιστοποιημένα από τον οργανισμό GARP στην ευρύτερη αυτήν περιοχή.
Επιπρόσθετα, το ΠΜΣ Risk Management έχει συνάψει συμφωνία με τη SAS (https://www.sas.com/el_gr/news/press-releases/local/16/may/sas-msc-risk-management-university-of-peloponnese.html), ώστε να γεφυρωθεί το κενό ανάμεσα στην ακαδημαϊκή κοινότητα και τον επιχειρηματικό κόσμο. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η SAS συμμετέχει στο ΠΜΣ και προσφέρει 20 διδακτικές ώρες στους ακόλουθους τομείς:
• Overview of SAS software environment
• Credit Risk Modeling with SAS (PD, LGD, EAD)
• Operational Risk Modelling with SAS
Κατά την παρακολούθηση του ΠΜΣ καλλιεργούνται, συντεταγμένα, γνώσεις και δεξιότητες που αφορούν: (α) την κατανόηση της πολυπλοκότητας των κινδύνων που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες, (β) την εφαρμογή των κατάλληλων εργαλείων εφαρμογής των σύνθετων διαδικασιών της διαχείρισης των κινδύνων και (γ) την ομαλή ένταξη των αποφοίτων στα αντίστοιχα τμήματα διαχείρισης κινδύνων των εταιρειών.
Το Πρόγραμμα απαρτίζεται από δύο Κατευθύνσεις:
A. Διαχείριση Χρηματοοικονομικών Κινδύνων (Financial Risk Management)
B. Διαχείριση Κινδύνων στον Τομέα της Ενέργειας (Energy Risk Management)
Σε ποιες κατηγορίες πτυχιούχων απευθύνεται το MSc in Risk Management; Ποια είναι τα κριτήρια που εφαρμόζονται όσον αφορά την αξιολόγηση των υποψηφίων και την επιλογή των μεταπτυχιακών φοιτητών;
Οι υποψήφιοι αναμένεται ότι θα προέρχονται από το χώρο των κοινωνικών ή θετικών επιστημών και θα περιλαμβάνουν οικονομολόγους, στατιστικολόγους, μαθηματικούς, αποφοίτους πολυτεχνικών σχολών, επιχειρηματίες ή στελέχη εταιρειών που θα επιθυμούν την ειδίκευση στη διαχείριση κινδύνων.
Όλοι οι υποψήφιοι αναμένεται ότι θα έχουν τεκμηριωμένη επάρκεια στη χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής και άριστη πιστοποιημένη γνώση της αγγλικής γλώσσας.
Η επιλογή των μεταπτυχιακών φοιτητών γίνεται με συνεκτίμηση των εξής κριτηρίων:
• Βαθμός πτυχίου: 40%
• Συναφής επαγγελματική εμπειρία: 20%
• Βαθμός συναφούς μεταπτυχιακού τίτλου: 10%
• Συνέντευξη: 30%
Σε ποια γλώσσα διεξάγονται τα μαθήματα του MSc in Risk Management και ποια είναι η διάρκεια του εν λόγω προγράμματος;
Η γλώσσα στην οποία διδάσκονται τα μαθήματα του ΠΜΣ είναι η Αγγλική, ώστε οι απόφοιτοί του να έχουν αποκτήσει την απαραίτητη εξοικείωση με το διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον, και συγχρόνως να μπορεί να προσελκύσει αλλοδαπούς φοιτητές. Το ΠΜΣ χαρακτηρίζεται ως εντατικό πρόγραμμα και η διάρκειά του είναι ένα έτος.
Ποιο είναι το αντικείμενο και ποιοι οι βασικοί στόχοι του νέου Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΠΜΣ) στα Υπολογιστικά Χρηματοοικονομικά (MSc in Computational Finance), που προσφέρουν από κοινού το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών και το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου; Σε τι συνίστανται τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα για τους αποφοίτους του συγκεκριμένου διατμηματικού προγράμματος;
Η πρόσφατη ενοποίηση των Τμημάτων Οικονομικών Επιστημών και Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, κάτω από την αιγίδα της Σχολής Οικονομίας, Διοίκησης και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, αποτελεί σημαντικό παράγοντα εκκίνησης για τη δημιουργία του προτεινόμενου ΔΠΜΣ. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα παρουσιάζεται η ευκαιρία συντονισμένης συνεργασίας, διδακτικής και ερευνητικής, μεταξύ των γνωστικών αντικειμένων που τα δύο τμήματα θεραπεύουν. Ενώ σε πανεπιστήμια του εξωτερικού ΔΠΜΣ με το εν λόγω αντικείμενο έχουν εμφανιστεί και λειτουργούν με επιτυχία αρκετά χρόνια τώρα, κάτι παρόμοιο (και με τις συνέργειες που φαίνονται εδώ) δεν υπάρχει στη χώρα μας.
Ο σκοπός του ΔΠΜΣ είναι να παρέχει στους φοιτητές προηγμένη εκπαίδευση στη θεωρία και στην πράξη των υπολογιστικών χρηματοοικονομικών. Το ΔΠΜΣ είναι σχεδιασμένο για να προετοιμάσει τους φοιτητές για επαγγελματική καριέρα σε διαφορετικά πεδία, συμπεριλαμβανομένων της εφαρμογής και της έρευνας των υπολογιστικών χρηματοοικονομικών.
Μέσα από το ΔΠΜΣ οι φοιτητές θα αποκτήσουν:
• Ισχυρές θεμελιώδεις γνώσεις, οι οποίες θα τους επιτρέπουν να λύνουν σύγχρονα προβλήματα υπολογιστικών χρηματοοικονομικών.
• Σύγχρονες επαγγελματικές δεξιότητες, οι οποίες θα τους επιτρέπουν να ανταγωνιστούν με επιτυχία στην εγχώρια αλλά και παγκόσμια αγορά εργασίας στον τομέα των υπολογιστικών χρηματοοικονομικών, να βελτιώσουν την τρέχουσα θέση τους ή να προχωρήσουν σε διδακτορικές σπουδές.
• Την απαραίτητη εμπειρία για να δουλέψουν στην ανάλυση, σχεδίαση, ανάπτυξη και εφαρμογή των υπολογιστικών χρηματοοικονομικών.
• Ισχυρές δεξιότητες προφορικής και γραπτής επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης της συγγραφής τεχνικών αναφορών.
• Ικανότητα να διεξάγουν έρευνα και να δουλεύουν ανεξάρτητα, για να λύσουν προβλήματα υπολογιστικών χρηματοοικονομικών.
Σε ποιες κατηγορίες πτυχιούχων απευθύνεται το MSc in Computational Finance; Ποια είναι τα κριτήρια που εφαρμόζονται όσον αφορά την αξιολόγηση των υποψηφίων και την επιλογή των μεταπτυχιακών φοιτητών;
Στο ΔΠΜΣ γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι Τμημάτων Πανεπιστημίων της ημεδαπής και ομοταγών αναγνωρισμένων Ιδρυμάτων της αλλοδαπής με ειδικότητα χρηματοοικονομικών, οικονομικών, θετικών και τεχνολογικών επιστημών, μηχανικών ή άλλων συναφών ειδικοτήτων, καθώς και πτυχιούχοι Τμημάτων Τ.Ε.Ι. συναφούς γνωστικού αντικειμένου προς το αντικείμενο του ΔΠΜΣ.
Το ΔΠΜΣ απευθύνεται σε φοιτητές υψηλού επιπέδου, η επιλογή των οποίων γίνεται µε συνεκτίμηση των εξής κυρίως κριτηρίων:
• Το γενικό βαθμό πτυχίου του υποψηφίου. Σε περίπτωση που δεν έχει ακόμα αποφοιτήσει, το γενικό βαθμό στα μαθήματα που έχει συμπληρώσει επιτυχώς και τον αριθμό τους.
• Τη βαθμολογία στα προπτυχιακά μαθήματα τα σχετικά µε την κατεύθυνση του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών που επιθυμεί να παρακολουθήσει ο υποψήφιος.
• Την επίδοση σε διπλωματική εργασία, όπου αυτή προβλέπεται στο προπτυχιακό επίπεδο.
• Τη βαθμολογία του υποψηφίου στα πιστοποιητικά που τεκμηριώνουν την επάρκειά του στην αγγλική γλώσσα.
• Την ερευνητική δραστηριότητα του υποψηφίου, όπου αυτή υπάρχει.
• Τις συστατικές επιστολές.
• Την εν γένει ικανότητα των υποψηφίων να παρακολουθήσουν το ΔΠΜΣ, καθώς και τη δυνατότητά τους για ανεξάρτητη εργασία σε θέματα έρευνας και ανάπτυξης.
• Την προσωπική συνέντευξη, εφόσον έχει ζητηθεί.
Συνεκτιμώντας όλα τα ανωτέρω, καταρτίζεται κατάλογος επιτυχόντων (και επιλαχόντων), ο οποίος αναρτάται στο δικτυακό τόπο του ΔΠΜΣ.
Σε ποια γλώσσα διεξάγονται τα μαθήματα του ΔΠΜΣ στα Υπολογιστικά Χρηματοοικονομικά και ποια είναι η διάρκεια του εν λόγω προγράμματος;
Η γλώσσα στην οποία διδάσκονται τα μαθήματα του ΔΠΜΣ, καθώς και η γλώσσα εκπόνησης της μεταπτυχιακής εργασίας, είναι η Αγγλική. Η διάρκεια του ΔΠΜΣ είναι 18 μήνες.
Ποιες είναι οι επαγγελματικές προοπτικές που διανοίγονται για τους αποφοίτους των δύο προαναφερθέντων προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου;
Οι απόφοιτοι του ΠΜΣ Risk Management θα είναι σε θέση να σταδιοδρομήσουν ως σύμβουλοι, αναλυτές, στελέχη ή συνεργάτες σε στρατηγικούς και θεσμικούς επενδυτές, πολυεθνικές εταιρείες, κυβερνητικά επιτελεία και ερευνητικούς φορείς, με έντονη δράση στον τομέα της διαχείρισης κινδύνων. Ενδεικτικά αναφέρονται οι παρακάτω τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας: (α) Τραπεζικός, (β) Ασφαλιστικός, (γ) Επενδυτικός και (δ) Ενέργειας.
Στο ΠΜΣ Risk Management διδάσκουν καθηγητές από ελληνικά και της Μεγάλης Βρετανίας πανεπιστήμια (https://rm.uop.gr/faculty/faculty-research), ώστε να μεταλαμπαδεύσουν τη διεθνή τους εμπειρία στους φοιτητές.
Πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα είναι η ένταξη στο δυναμικό του προγράμματος κορυφαίων επαγγελματιών στο χώρο της διαχείρισης κινδύνων, με σκοπό την ομαλή εισαγωγή των αποφοίτων στο επαγγελματικό πεδίο. Συγκεκριμένα, στο ΠΜΣ αναμένεται να διδάξουν κορυφαία στελέχη της Εθνικής Τράπεζας, της Alpha Bank, της Eurobank, της Shell και της SAS.
Ποιες είναι οι προσωπικές αντιλήψεις σας, κύριε καθηγητά, αναφορικά αφενός με την έννοια της αριστείας και αφετέρου με τον τρόπο λειτουργίας ενός σύγχρονου φορέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;
Η αριστεία αποτελεί ίσως το πιο ουσιαστικό συστατικό προόδου σε κάθε ανθρώπινη προσπάθεια. Η προστασία της αριστείας πρέπει να αποτελεί δομικό υπόβαθρο όλων των βαθμίδων της παιδείας. Χωρίς αυτήν δεν υπάρχει πραγματική παιδεία και ανάπτυξη των πνευματικών δυνατοτήτων των μαθητών/φοιτητών, αλλά απλή ενεργοποίηση κάποιων μηχανικών δεξιοτήτων που υπάρχουν σε όλους. Η διαφοροποίηση μέσω της αριστείας αποτελεί και το μόνο πραγματικό κίνητρο για παιδεία ουσίας και όχι για πτυχιοθηρία, ενώ η ισοπέδωση προς τα κάτω ούτε αναπτυξιακή είναι αλλά ούτε και τους πολλούς βοηθά, καθώς μειώνει την ποιότητα και την αξιοπιστία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Φυσικά, για την προστασία της αξίας της αριστείας απαιτούνται προϋποθέσεις: διαφάνεια, έλεγχος ποιότητας, εποπτεία ύλης και εξεταστικής διαδικασίας και ισότιμη πρόσβαση ευκαιριών για την απόκτηση της αριστείας.
Όσον αφορά τη λειτουργία ενός σύγχρονου φορέα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η παιδεία αποτελούσε και αποτελεί την πρώτη και κύρια εξαγωγική δραστηριότητα της χώρας μας εδώ και χιλιετίες. Βασικά εξάγουμε «μυαλά» και όχι μόνο αγροτικά προϊόντα ή τουρισμό (σεβαστά και άξια και τα δύο, αλλά να μη φτάνουμε σε υπερβολή). Το φαινόμενο όμως της διαρροής ανθρώπινου κεφαλαίου πρέπει να σταματήσει άμεσα, γιατί μόνο αρνητικό είναι για τη χώρα. Ας αναλογιστούμε για λίγο πόσο μεγαλύτερα πλεονεκτήματα θα έχει για τη χώρα και τους νέους της ένα άνοιγμα της τριτοβάθμιας παιδείας μας στον υπόλοιπο κόσμο. Ας σκεφτούμε πόσα μπορεί να προσφέρει η τριτοβάθμια παιδεία, πέρα από το πτυχίο και το μεταπτυχιακό, αν λειτουργήσει ανοικτά, αυτοδύναμα και χωρίς σύνορα και ιδεοληπτικές δεσμεύσεις.
Όπως και στις άλλες χώρες με παράδοση παιδείας, το πανεπιστήμιο πρέπει να είναι συνδεδεμένο με την έρευνα, τη διδασκαλία, την τοπική κοινωνία, την τοπική οικονομία και τις θέσεις εργασίας. Πρέπει να μπορεί να κρατά τους καλύτερους σπουδαστές του ή να προσελκύει άλλους εξίσου καλούς και να τους προσφέρει προοπτική. Πρέπει να μπορεί να διαχειριστεί τη δική του οικονομική αυτονομία και να παράγει δική του προστιθέμενη αξία. Η παιδεία αποτελεί αγαθό που παράγει ουσιαστικό έργο σε όλους τους τομείς της χώρας 12 μήνες το χρόνο και μπορεί να λειτουργήσει άριστα στο σύγχρονο περιβάλλον χωρίς επιδοτήσεις, χωρίς εκπτώσεις ποιότητας. Απλά χρειάζεται να μας δοθεί μια ευκαιρία, από την πολιτεία και την κοινωνία, και εμείς εύκολα θα δημιουργήσουμε εκείνες τις συνθήκες «εξαγωγικής παιδείας» που όχι μόνο θα κρατήσουν τα παιδιά μας εδώ αλλά και θα προσελκύσουν πολλούς άλλους φοιτητές από το εξωτερικό, που θα ενισχύσουν και την παιδεία μας αλλά και την οικονομία μας.
Πηγή: eduadvisor.gr
Δείτε περισσότερες Συνεντεύξεις: https://eduadvisor.gr/index.php/arthra/synentefxeis